Гейм индустрията не е за всеки, дори технологични гиганти като Google понякога го разбират по трудния начин. Компанията ще закрие своята облачна платформа Stadia през януари или само три години след нейния официален старт. Причините не се съобщават, но до средата на януари потребителите ще могат да я ползват и до тогава най-вероятно ще бъдат изплатени парите им за закупения хардуер и ексклузивен софтуер.
Последствията за Google са ясни – технологичният гигант ще трябва да се раздели с милиардите инвестиции, вложени през последните години. Загубата е и имиджова, защото Stadia се смяташе за опита на компанията да навлезе като важен играч в гейм индустрията. Сега, тя ще трябва да мисли друг вариант или да се откаже напълно от тези си амбиции.
Последствията от закриването на Stadia може да не се ограничат само до такива за Google и потребителите на платформата. Това поставя под въпрос дали облачния гейминг не се оказва прекалено амбициозна и недостижима цел. Или просто, като доста иновации и предишни неуспешни опити, услугата не се появява прекалено рано преди пазарът да е готов за нея.
Предизвестена смърт
Съдбата на Stadia беше предначертана още от началото на годината. Всъщност, първите негативни косвени сигнали дойдоха още през февруари 2021 г. Тогава, Google обяви, че се отказва да прави собствени игри и закри всичките си вътрешни активи свързани с гейм разработката. Това беше първата червена лампа, защото идва две години и два месеца след пускането на платформата, но и само година след обявяването на подзвеното Stadia Games and Entertainment (SG&E).
Официалната причина тогава беше, желанието на Google да се концентрира повече върху партньорствата с вече утвърдените разработчици на пазара. Или с други думи, технологичният гигант преценява, че ще е по-ефективно средствата да отиват при независими от тях компании, вместо да изгражда нещо от нулата. Защото гейм разработката изисква много време, ресурс (човешки, технически и др.) и най-вече пари. За бързия растеж на Stadia, времето е от ключово значение и това най-вероятно е бил основния фактор в решението на Google.
Вторият сигнал е вече споменатото събитие от март тази година. Тогава технологичният гигант обяви редица мерки с които да насърчи разработчиците да правят игри за Stadia, както и нови възможности за потребителите. Промените бяха повече технически, но отваряха възможността, платформата да се използва от гейм студиата като White Label облачна услуга. Тоест, Stadia да се предоставя като собствена от други компании (със собствен брандинг, например).
Още през март, от TechTrends коментирахме, че това най-вероятно е последният шанс за платформата. Както и, че ако не проработи, то това означава най-вероятния край за Stadia. Очевидно стигнахме именно до тази точка.
Причините за провала
Самите Google си признават с половин уста, че Stadia не е покрила техните очаквания. От компанията коментират, че технологичната част е била силата ѝ, но не е привлякла интереса на потребителите. Точни данни колко са те, не бяха разкрити. Google ще върне парите на всички, закупили Stadia хардуера, както и всички игри платени през нейния магазин. Това подсказва, че потребителите направили това не са толкова много, въпреки, че и Google има „дълбоки джобове“.
Stadia влиза в омагьосания кръг на гейм платформите и донякъде на екосистемите като цяло. Google имаше проблеми да набере достатъчно игри, които да предлага през нея. Без достатъчно на брой и качествени заглавия възможността да привлече потребители намалява значително. От своя страна, разработчиците ще имат по-малък стимул да правят игри за платформата. Google успя да преодолее този проблем с Android, за разлика от Microsoft, но софтуерният гигант има доста аса в ръкава при гейминга.
Затова интернет компанията се опита да отвори максимално Stadia месеци преди да вземе решението да я закрие. Повечето възможности за разработчици и потребители беше рецептата на успеха на Android. За съжаление, явно при Stadia това не е проработило.
Бъдещето на облачния гейминг
Какво означава за облачния гейминг оттеглянето на Google. Това е един от технологичните мастодонти с оценка от над 1 трлн. долара. Ако някой разполага с ресурса и интернет технологиите, това е именно компанията от Маунтиън Вю. За момента, концепцията да играеш игри в облака, както гледаме филми и сериали през Netflix или HBO Max продължава да е жива. Но с уловката, че технически и пазарно все още е трудно постижима.
Microsoft има значителни шансове да успее в това начинание. Като ако го постигне, може да се превърне в самотен гейм гигант. Софтуерната компания е на път да завърши мегапридобиването на Activision за 67.8 млрд. долара. Трудната част на сделката е получаването на одобрение на регулаторите по света.
Веднъж завършена, Microsoft ще разполага с огромен каталог, франчайзи с милиони играчи и облачната инфраструктура на Azure. Това са необходимите съставки за изграждането на перфектната стрийминг гейм услуга. Софтуерният гигант вече я е пуснал, макар в ограничени региони и възможности. Което показва, че дори когато имаш всичко, то разгръщането е доста бавен процес. Бъдещето на облачния гейминг остава в ръцете основно на Microsoft, след като дори Sony ще започне да разчита частично на ресурсите ѝ. Това е резултатът от изхода на Google и закриването на Stadia.