IT БИЗНЕСPLAY

Стрийминг войните – битката вече е за всеки абонат

Съревнованието за стрийминг пазара вече достига до точка на насищане, в което битката започва да се пренася почти буквално за всеки абонат. Редица мерки на отделните компании от бранша показват тази тенденция, която тепърва ще се задълбочава. Условно може да разделим този пазар на две страни – Netflix (и донякъде Amazon Prime Video) които бяха първи и в момента се опитват да запазят лидерското си място. От другата страна са новите, но и стари муцуни – Disney, HBO, Paramount и другите големи медийни компании.

Първите се опитват трескаво да запазят водещите си позиции и да продължат да изстискват растежа на бизнеса си. Вторите – да намалят влиянието на вече наложилите се, както и да привлекат колкото се може повече абонати. Дори и клиентите да не искат или знаят за това. Инерцията на растежа и свиването на броя на потенциалните нови потребители довежда до доста интересни динамики от двете страни на барикадата.

Netflix започна агресивна политика по раздробяване на нейните потребители или по-точно на груповите абонаменти. Както взе и мерки против споделянето на паролите и акаунтите между различни хора. Тема, която предизвика вече значителна полемика срещу и без това противоречивите действия на компанията от последните месеци. Disney разчита на партньорството си с големия телеком Verizon за бърз растеж.

Просто делене на потребители

netflix-and-alone

Настоящата 2022 г. е белязана от няколко важни решения за Netflix. Компанията отчете първия си спад на абонати от съществуването си като стрийминг платформа. В същия момент тя обяви няколко противодействия на негативната тенденция. Крайните резултати ще доведат до почти сигурен ръст на потребителите. Просто защото настоящите по-големи и групови планове, ще бъдат раздробени на самостоятелни.

Първото е, че Netflix взима мерки за борбата срещу споделяне на паролите и акаунтите между хората. Това става чрез специална функция за трансфер на профилите, което ще позволи отделните такива към настоящите групови абонаменти да се обособят в самостоятелни.

Второто е, че реално, семейните абонаменти вече имат стриктни ограничения и всеки нов потребител ще се таксува отделно и най-вероятно ще се отчита по този начин в статистиките на компанията. Така, Netflix планира да монетизира отделните устройства и потребители, както и да ги отчете като самостоятелни абонати. Но най-важният проблем, който това действие решава е спирането на споделянето на профили между хората. Любима практика е някой да си плати семеен абонамент, но разполага с 1 или 2 свободни слота. Той ги споделя с приятели, които не плащат или пък си поделят месечната/годишната цена.

Реклами за всички

Netflix-whats-next

Третата мярка на Netflix е нещо, за което вече сме писали и което е обект на целия сектор. Това е предлагането на реклами в стрийминг платформите. Компаниите търсят нови начини за монетизация и засилване на приходите, като в същия момент държат конкурентни цените. Предоставянето на по-евтин абонамент, но подкрепен с реклами е този вариант. В същия момент, основните планове без промоции и прекъсвания поскъпват.

Netflix ще започне да предлага реклами от ноември, а подобни действия се очакват още от HBO и Disney+. Настоящият лидер се аргументира, че с по-евтините планове, ще има доста потребители, които ще искат да се обособят към тях. Вместо да разчитат да споделят с други хора семейни абонаменти. Дали е така ще видим, но реакцията за момента е доста негативна. Както по отношение на предложенията с реклами, така и за мерките против споделянето на профилите.

Няма не искам или абонатите на Disney+ за Verizon

verizon-disney-plus

Още от старта на Disney+, медийният гигант сключи споразумение за включване на платформата, като бонус в най-високите абонаментни планове на щатския телеком Verizon. Първите подобни оферти датират от края на 2019 г., а през последните две години има различни промоции и вариации. На пръв поглед няма нищо странно, в България например подобни предложения има от години, като те се водят опционални или се активират ръчно от потребителите.

На теория ситуацията е идентична и с Verizon. Клиентите на оператора могат да активират промоцията с Disney+ от своето приложение или онлайн профил. Това, което не се споменава е, че операторът предплаща за всеки нов свой абонат и той автоматично става такъв при стрийминг платформата. Независимо дали активира услугата или не.

На пръв поглед в това няма нищо лошо – Verizon плаща за абонатите за определен период, а медийната компания монетизира платформата си. Проблемът е, че така се надува броя на потребителите на Disney+, въпреки, че някои от тях изобщо да не са активирали своя профил в платформата. Това върви в полза на медийната компания, защото подобно на други онлайн дружества, тя предоставя най-вече данни за общия брой на абонатите, а не за активните месечно или дневно такива. Което е практика на Netflix, Apple TV+, HBO Max и др. Няма да е изненада, подобни споразумения да са включени и при други оператори.

Последствията

Действията на Netflix са ясни – те имат за цел да раздробят настоящите абонати и така да се създаде изкуствен растеж. Дори някои да се откажат, заради мерките и де факто унищожаването на семейните акаунти, то другите ще компенсират. Което надува очакванията на компанията за последното тримесечие. Прогнозите са да бъдат добавени 4.5 млн. нови абоната и така Netflix да се върне към здравословен растеж.

Проблемът е, че трудно може да се каже колко от новите потребители ще са в резултат на по-евтините планове с реклами. Или те ще са в резултат от раздробяването на семейните и по-големите абонаменти. Отделно, това все още не обяснява добавянето на близо 2.5 млн. потребителя през лятото, след две тримесечия на спад.

Новите мерки срещат значителен обществен отпор и затова са повод за притеснения от инвеститорите. От друга страна, подобни „хватки“ са едни от останалите последни инструменти на Netflix, за да може да запази лидерската си позиция. Защото с все по-силната си международна експанзия, платформи като Disney+ и HBO Max, дори с раздути от партньори цифри, ще представляват все по-голяма заплаха.

Има друг елемент, който е записан във финансовия отчет на Netflix за последното тримесечие. Според техни изчисления, конкуренцията в лицето на медийните компании в момента движат своите стрийминг услуги на голяма оперативна загуба. Общо се смята, че губят около 10 млрд. на година, докато Netflix е на оперативна печалба от 5 млрд. долара от началото на годината.

Във всички случаи, навлизаме в нова фаза на стрийминг войните, като пускането на планове с реклами се оказва само един от множеството компоненти. Лошото за сектора е, че подобни трикове за надуване на броя на абонатите и постепенното разрушаване на удобствата на потребителите, може в един момент да доведе до техния отлив.

Свързани статии

Back to top button