Навиващи се срещу сгъващи се екрани
Търсенето на нови формати за смартфоните, които да привлекат вниманието на потребителите се превърна в основна задача за производителите. Особено в тези, които позволяват да се трансформира умния телефон в по-компактно устройство или в малък таблет. Докато първите са по-достъпни, но все още се водят в най-високата ценова категория, то вторите възобновиха напълно идеята за супер премиум нишата. Затова, хибридите между таблети и смартфони в момента са на цени от автомобили втора ръка, като се радват на стабилни продажби от платежоспособни клиенти.
Проблемът е, че сгъваемите екрани не могат да постигнат масовост отвъд най-високия клас. Високата цена и някои все още недостатъци, които идват с устройствата поради гъвкавия екран спират процеса за по-голямото им разпространение. Което налага на производителите да търсят нови начини за привличане на вниманието на потребителите.
Новият фокус са навиващите се екрани – те помагат отново лесно да се трансформира устройството от смартфон в компактен таблет. Разликата е в механизмите, иначе и двата метода разчитат на гъвкави AMOLED дисплеи. Компаниите явно ще тестват кой от тях се възприема по-добре от потребителите. Както и за кои устройства.
Втори шанс
LG беше една от малкото смартфон компании, които рискуваха доста силно на смартфон пазара. Южнокорейският гигант обаче излезе от сектора, след редица разочарования и няколко години на колебание как да продължи тази дейност. Седмици или дори дни преди да го направи, компанията демонстрира на изложението CES 2021 своя смартфон с навиващ се екран. Устройството умря заедно със смартфон амбициите на LG. Подобна съдба последваха и други прототипи, които бяха представени по почти същото време.
Година и половина по-късно Lenovo ще се опита да възроди тази идея. По време на тяхната ежегодна конференция Lenovo Tech World 2022 за кратко бяха представени няколко продукта с навиващи се екрани. Един от тях е смартфон, който последва идеята на LG. Засега се води само „концептуален“, но напълно работещ модел. Ако влезе в производство и продажба, в Европа и САЩ ще се появи под бранда на Motorola.
Lenovo има опит с гъвкавите екрани, като компанията вече предлага няколко поколения подобни модели на Motorola Razr. Китайският гигант е един от малкото успешни за момента производители на подобни устройства. Затова не е изненада, че ще се опита да развие и навиващите се технологии. Още е рано да се оцени бъдещето им и дали ще може да видим такива смартфони отвъд прототипни модели.
Опит при лаптопите
Амбицията на Lenovo за навиващите се екрани се разпростира отвъд умните телефони. Компанията е лидер при PC и лаптопите и не е изненада, че на Lenovo Tech World 2022 беше показан и лаптоп с подобен дисплей. Това може би е породено от факта, че идеята за сгъваеми екрани при таблетите тип 2в1 не се радва на такъв интерес.
Необходимостта от физическа клавиатура, която да е част от корпуса се усеща все повече от обикновения потребител. Затова и настоящите решения с подвижни такива, които се слагат върху гъвкавия екран явно се явяват непрактични. Лаптопите с навиващи се дисплеи увеличават площта на панела, когато е необходимо, без да жертват половината на корпуса предназначена за клавиатурата.
Предимства, проблеми и опасения
Основното предимство на навиващите се пред сгъваемите екрани, независимо от устройството са няколко. Първото е, че няма видима „линия“ при пантата, която сгъва дисплея. Навиващите се модели разпъват панела без да оставят големи видими следи. Второто предимство е, че в компактно положение, екранът остава скрит в корпуса и не жертва допълнително място. Както е например при лаптопите със сгъваеми екрани, които реално са огромни таблети с прикачваема клавиатура върху дисплея.
Недостатъците са няколко. Първият е, че смартфоните с навиващи се екрани включват сложен механизъм, който не е само проста механика, както при пантите на сгъваемите модели. От инженерна гледна точка това прави устройствата по-скъпи и трудни за разработка. Което полага на съмнение и доколко надеждни ще са те, особено предвид факта, че на Samsung им отне няколко години преди да изчистят проблемите с пантата на своите Fold и Flip модели.
LG предоставя на няколко души от своя нереализиран модел и той впечатлява със силния си механизъм на развиване. Колко е надежден в дългосрочен план е трудно да се каже, но във всички случаи това ще усложни разработката.
Вторият недостатък, който също така е и опасение – е практичността. Моделът на LG се развива по дължина, което предоставя повече място на екрана и превръща смартфона в истински таблет. Версията на Lenovo прави това по ширина, което прави от компактен умен телефон, в малко по-голям. С други думи, LG е изградил модел, който наподобява функциите на Samsung Galaxy Z Fold, а китайския производител – на своя Motorola Razr.
Подобно опасение може да се изкаже и за екранът на лаптопа – който става по-висок, а не по-широк. Това поставя под въпрос и неговата стабилност, когато е поставен върху скута на потребителя.
Последният проблем и опасение е цената. Защото от механичен минаваме на моторизиран механизъм, което допълнително ще оскъпи продукта. Сгъваемите смартфони показаха какви са цените при по-евтиното решение. Тепърва ще разбираме какви са те при по-скъпото. Във всички случаи първите няколко поколения ще са непосилни за масовите потребители. Което поставя под въпрос – коя от двете концепции ще има по-голямо бъдеще.