Meta е интересен случай в който компанията изглежда стабилна, но инвеститорите са на противоположното мнение. Технологичният гигант изтри в рамките на няколко години 700 млрд. долара от своята пазарна оценка. Така от компания с почти 1 трлн. долара капитализация се срина до скромните малко под 250 млрд. долара. Благосъстоянието на основателя ѝ Марк Зукърбърг пък се стопи с 80 млрд. долара покрай този срив.
Отписването на тези колосални суми става покрай финансовите резултати за третото тримесечие на Meta, обявени в края на октомври. То отразява не толкова лошото състояние или представяне на интернет гиганта, колкото скептицизмът им относно опитите на компания да развива своя метавселена. Достигаме до това заключение, след като разгледаме различните ключови показатели на компанията и тяхното представяне.
Това не е първата атака на инвеститорите срещу компанията, като реално пазарната оценка от 700 млрд. долара е отписана на два етапа. Първият беше през началото на настоящата 2022 г. след обявяването на годишните данни. Тогава пазарите изтриха 320 млрд. долара. При последния срив на акциите на Meta може да проследим сходна сума, но повечето сравнения са на годишна база, когато капитализацията на компанията достигаше 1 трлн. долара. Какво се случи и защо така реагираха инвеститорите ще разберем в следващите редове.
Петте мита за падението на социалната мрежа
Сайтът Stratechery описва и систематизира петте основни мита за падението на Meta, като разбива най-често развиваните аргументи срещу социалната мрежа. Наблюденията ни и данните съвпадат с техните тези, затова накратко ще ги представим:
Мит 1: Потребителите напускат масово Facebook
През февруари, борсите изтриха 320 млрд. долара, заради един слайд от презентацията на Meta. В него се показва, че активните дневни потребители на най-голямата социална мрежа в света Facebook са намалели от 1.930 млрд. на 1.929 млрд. души. Във всички други таблици и документи се посочва броя им при закръгляне до втория знак след десетичната запетая, което показва стагнация. Ако преди 9 месеца това може да породи някакъв скептицизъм, то сега това не е ситуацията.
След ребрандирането, компанията съобщава за дневните си потребители от всички платформи. Те са 2.93 млрд. души, което е ръст от 50 млн. на годишна база. Месечните се увеличават с 60 млн. В разбивката по отделните платформи, самият Facebook е добавил 16 млн. през последното тримесечие и те вече са 1.98 млрд. души или с 51 млн. повече от тези в края на 2021 г.
Мит 2: Meta губи интеракции
Платформите на Meta се смятат за по-неефективни от гледна точка на интеракциите им с потребителите спрямо основния им конкурент – TikTok. Това е факт, заради по-добрите алгоритми и структура на китайската платформа. Но, като общи показатели Instagram и WhatsApp продължават да се увеличават, според Марк Зукърбърг. Тук данните са малко непълни, но да кажем, че Meta все още държи положението.
Мит 3: Силната доминация на TikTok
TikTok разви страхотен растеж на потребители през последните две години, особено сред младежите. Китайската платформа обаче има още доста да работи по някои параграфи. Първо, TikTok започва да достига до потенциалния си пик откъм ръст на потребители, съответно и на интеракции. Второ – бизнес моделът ѝ все още не е развит до нивата на Meta. Затова неслучайно китайската компания търси нови интеграции, като например музикални стрийминг услуги.
Мит 4: Краят на онлайн рекламите
Това е една интересна тема, която заслужава отделен материал. Тезата е, че засилените регулации и опазването на личните данни онлайн убиват онлайн рекламирането. Което е потенциална дългосрочна тенденция, но поне в момента не оказва толкова силно влияние, че да изтрие 70% от пазарната оценка на Meta. Ако това беше факт, Google също щеше да е в позиция на свободно падане. Това не е толкова мит, колкото все още неразвита потенциална тенденция, че да има такъв негативен ефект.
Мит 5: Огромните инвестиции на Meta
Може би най-силния аргумент за падението на интернет гиганта са неговите големи инвестиции в метавселената. Те от своя страна все още не могат да доведат до желаните резултати. Meta има планирани капиталови инвестиции (CAPEX) между 32 и 33 млрд. долара за настоящата година и между 34 и 39 млрд. долара за следващата 2023 г. В същия момент маржът на печалбата се свива със значителните 79%, като това е най-ниската стойност от близо десет години. От друга страна, ръстът на разходите ще достигне пик през 2022 г. и се очаква забавяне през следващата.
Инвеститорският страх
Основната причина за краха на акциите на Meta е по-скоро човешкия фактор – страхът на инвеститорите. Отписаните 70% от пазарната оценка, грубо съвпадат с намаления със 79% марж на печалбата през последните тримесечия. Но пак говорим за пресилена реакция на пазарите.
Тя е подсилена от явния провал на Meta да развие метавселената до мащабите, които беше обещала преди една година. Данните в тази област показват, че новата платформа е доста самотно място и дори служителите на високо ниво признават, че не могат да привлекат потребителския интерес. Това е проблем, който не е свързан само с метавселената на Meta, но и с конкурентните решения. Просто, новите виртуални светове нямат „убийствено“ приложение, което да привлече милиони хора в тях.
Проблемът на Meta е, че компанията инвестира значителни суми в развиването на метавселената. Зукърбърг дори ребрандира интернет гиганта с идеята в дългосрочен план, това да бъде основния ѝ бизнес. Както и компанията да започне да се асоциира с тази виртуална среда. За момента, това действие играе повече против Meta, отколкото в нейна полза.
Умирай трудно
Част от тези притеснения може да са основателни в дългосрочен план. Но Meta разполага с огромни ресурси и установени множество платформи, които няма да позволяват на интернет гиганта да умре толкова лесно. Това няма да стане за година-две, а за много по-дълго време.
Ключови ще са действията на Зукърбърг и ръководоството през 2023 г. дали ще удвои усилията си в метавселената, която няма перспектива да проработи през следващите 5-10 години и ще забрави за настоящето. Или ще се префокусира върху сегашната ситуация и как да подобри утвърдените си платформи, за да са по-конкурентноспособни. При втория вариант, Meta ще може да остане лидер на пазара, особено ако продължи да разработва своята метавселена, но просто няма да бъде основния ѝ фокус.
Във всички случаи – краят на Meta за момента е силно преувеличен. Инвеститорите правят поредното си паническо отстъпления от компанията. Въпреки, че част от опасенията им може да имат покритие, то е в доста дългосрочен план.