Залезът на гласовите асистенти
Гласовите асистенти бяха определяни за бъдещето на потребителските технологии. За алфата и омегата, както в следващото поколение интерфейси, така и като екосистеми. От големите Apple беше сред първите, като Siri трябваше да бъде един от последните продукти, развивани от легендарния Стив Джобс. Почти веднага след това Google, Amazon и Microsoft развиха своите решения.
Изграждането на гласов асистент се оказа доста по-трудна задача и постепенно бройката им намаля значително. Оцелелите се изправиха пред още по-тежко предизвикателство – да намерят работещ бизнес модел. Затруднената ситуация, в която изпаднаха повечето технологични гиганти и излязоха интересни детайли относно този аспект на гласовите асистенти.
Част от големите съкращения в Amazon например се оказват именно в звеното свързано с Alexa и нейните продукти. Според източници на Business Insider ситуацията с хардуерния екип на интернет гиганта е „критична“. Основният проблем именно с намирането на работещ бизнес модел. Това поставя под въпрос и бъдещето на останалите работещи гласови асистенти.
Проблемите на Alexa
Хардуерният екип на Amazon е бил в основите на част от над 10 хил. служители, които са съкратени от технологичния гигант. Кризата обаче е дългогодишна и може да се проследи още от 2019 г. Тогава се спира назначаването на нови хора, както и са проведени редица срещи в търсене на решения, как може да гласовият асистент да започне да печели пари. Дотогава той се води като личен проект на Джеф Безос.
Нещата се променят през пандемичната 2020 г. Милиардерът губи интерес към Alexa и обяви, че се оттегля като главен изпълнителен директор на Amazon. Новият мениджър Анди Джаси също не е ентусиазиран от работата на гласовия асистент. По същото време и опитите на екипа на Alexa за намиране на бизнес модел се провалят.
Концепцията на Alexa е да се правят пари от реклама, а не от продажбата на устройства. Това става по класическия начин за онлайн гигантите – извличане на данни и потребителски предпочитания и предаването им на рекламодателите.
Alexa получава милиарди интеракции всяка седмица. Проблемът е, че хората използват доста по-ограничено устройствата с гласови асистенти – основно за пускане на музика и питане за прогнозата на времето. Все дейности, които трудно могат да се монетизират.
Потъващ бизнес
Потребителите нямат доверие на системите, особено когато става дума за покупки и парични трансакции. Всички опити и партньорства на Amazon се провалят. Такова има с Dominos за поръчка на пица чрез гласова команда или на поръчване на кола през Uber, докато интернет гигантът да прибира комисионна от тях. Към 2020 г. всички опити за реализирани на продажби са се проваляли и Alexa екипите са престанали да дават прогнози за привлечените приходи.
Резултатите са потресаващи – според Business Insider, звеното на гласовия асистент отчита загуба от 3 млрд. долара само за първите три месеца на 2022 г. До края на настоящата година се очаква отрицателният баланс да достигне 10 млрд. долара. При очакване за свиване на икономиката, това се превръща във все по-тежък воденичен камък за Amazon. Оптимизациите вече са започнали, а няма да е изненада ако постепенно, интернет гигантът да се откаже или да изостави Alexa в следващите няколко години.
Сходни симпотми
Конкуренцията в лицето на Apple и Google изпитва сходни симптоми при своите гласови асистенти. Интернет търсачката вече обяви, че нейното решение има проблеми с монетизацията и намирането на работещ бизнес модел. Google започна оптимизация на излишните разходи и проекти, като най-голямото съкращение е затварянето на проекта за облачна гейминг платформа Stadia.
Опитите за интеграция на реклами в Google Assistant датират горе-долу от времето, когато Amazon вършеше същото с Alexa. През 2019 г. беше обявена тази инициатива от интернет търсачката. Google обяви вкарването на реклами при резултатите на асистента, при гласовите команди и на други места, както и чрез партньорства. Три години по-късно, звеното продължава да трупа загуби.
Този бизнес модел беше важен, защото Google и Amazon инвестираха милиарди, за да може техните асистенти да са на всяко възможно умно устройство по света. Дали ще го произведат те или ще имат споразумение с някой от водещите в това отношение – няма значение. Във всички случаи, накрая Google и Amazon субсидираха гласовите асистенти с идеята да ги монетизират след това.
Последните години тази практика се забавя значително. От безапелационен водещ преди 5 години, Alexa в момента е трета в САЩ – със 71.6 млн. потребителя. Лидер е Google Assistant с 81.5 млн., следван от Siri със 77.6 млн.
Празните надежди
Когато гласовите асистенти започваха да навлизат във всяко едно устройство, започна да се прокрадва концепцията, че около тях ще се образуват новите екосистеми. Тоест, те трябваше да заменят до голяма степен настоящето разделение между Apple, Microsoft и Google. Липсата на успешен бизнес модел убива тези надежди.
Донякъде, това беше и очаквано, след като два от другите ключови играчи сред гласовите асистенти изоставиха своите проекти. Microsoft се опитваше да популяризира Cortana, при това доста силно в рамките на Windows. В момента приложението е напълно деактивирано, като самостоятелно и присъства частично в търсачката на Windows. Софтуерният гигант започна да го затваря точно през 2019 г., откогато датират по-агресивните опити на Amazon и Google за монетизация на своите асистенти.
Подобна съдба има и Bixby на Samsung, като южнокорейската компания все още го използва, но не го промотира толкова агресивно, както преди пет години. Отделно, дружеството започна стъпки по замяната му с Google Assistant. Гласовият асистент премина на заден план и определено няма да заема толкова важна част от ежедневието ни, както планираха технологичните гиганти. Вместо това, ще бъде оставен като помощен софтуер за ентусиасти.