ТЕЛЕКОМИ

Пъзелът с честотите е почти нареден

Регулаторът се подготвя да предостави значителен ресурс, докато военните освобождават лентите в 700MHz и 800MHz

Българските телекоми и регулатор са на път да разплетат един възел, който е силно затегнат от повече от десетилетие. Това са честотите на сравнително дълги (за мобилните оператори) вълни в 700MHz и 800MHz, които все още се държат ревностно от военните. Тяхното освобождаване ще отприщи истинска вълна от радиоспектър за трите оператора, в комбинация с предстоящото разпределение на 26GHz и преразпределение на този в 1 800MHz.

Пробивите в преговорите между всички страни са направени през последната година, като са взети редица компромиси. Финалната развръзка ще бъде през 2023 г., когато се очаква да бъдат завършени всички тестове и процедури. Те ще позволят на телекомите да имат достатъчен ресурс и да засилят допълнително разгръщането на 5G мобилните си мрежи. Дори с ограничен радиоспектър, операторите успяват да предлагат едни от най-високите мобилни скорости в света, според платформата Speedtest.

Предизвикателствата обаче не са преодолени напълно. Телекомите все още не могат да преглътнат отпадането на 5G магистралите от Плана за възстановяване и устойчивост. Те най-вероятно ще поискат поредното намаление на таксите за радиоспектъра, за да могат да вземат на по-достъпна цена тази нова вълна от честоти, която се задава. В същия момент, пъзелът с разпределението на честотите в България е почти напълно подреден.

Отстъплението на военните

Bulgaria-700-and-800-mhz-2022

Голямата новина от последните дни е подписаното споразумение между Комисията за регулиране на съобщенията (КРС), Министерството на отбраната (МО) и операторите. Военните се ангажират да освободят честотите в 700MHz и 800MHz, така че да има 2x10MHz лента за всеки от трите телекома и в двата спектъра.

От своя страна, компаниите ще трябва да проведат съвместно с МО тестове дали и как влияе мобилния сигнал на операторите с военното оборудване. В зависимост от резултатите ще се определят защитни ленти и санитарни зони около военните бази и инсталации, за да не се нарушава дейността на отбранителните ни сили. Тази идея е предлагана от телекомите от няколко години и досега беше отхвърляна от МО.

КРС стартира през ноември обществено обсъждане на разпределението на лентите и за организирането на търг за тях. В него са записани почти всички детайли относно освободения спектър и тестовете. Последните трябва да продължат не повече от три месеца след подписване на споразумението. Което означава, че към февруари най-късно ще са готови заключенията.

След това КРС ще започне процедура за освобождаването на необходимите 2x10MHz, с които всеки оператор ще разполага с по една такава лента в 700MHz. Досегашният свободен ресурс в 700MHz беше само 2x20MHz, което стигаше за две от компании и третата нямаше да разполага с такъв. По същият начин седят и нещата с 800MHz. Там свободни са само 2x10MHz, а след тестовете се очаква МО да предостави още 2x20MHz, за да има за трите оператора.

Ако февруари са готови тестовете, технически търговете за честотите могат да се проведат през април или май и до юни 2023 г. да се издадат разрешенията. До голяма степен МО отстъпи от своята твърда позиция да не ги освобождава, заради Плана за възстановяване и устойчивост. Макар, 5G магистралите да отпаднаха, в него е записано, че тези честоти трябва да бъдат предоставени на операторите до средата на следващата година. Това най-вероятно е и причината за пробива в преговорите, след повече от десетилетие на застой.

Лесните 26GHz и опростените 1 800MHz

Bulgaria-1800-MHz-H2-2022

Двата спектъра не са единствените, които КРС ще разпредели през следващата година. Честотите в 26GHz също ще бъдат предоставени на операторите. Според два независими източника на TechTrends от телеком индустрията, компаниите са поели ангажимент да вземат сега лицензите за тях. Реално, на операторите в момента не са им необходими, те ще влязат в употреба, когато започне да се изгражда по-гъста 5G мобилна мрежа. Това е следващият етап на модернизация и се очаква да започне след няколко години.

По-интересно обаче са предприетите стъпки за преразпределянето на спектъра в 1 800MHz. В края на 2021 г. лицензът за 2x15MHz на „Ти.Ком“ изтече и не беше подновен и съответно ресурсът стана свободен. Ситуацията е сходна с честотите от 2x5MHz на „Булсатком“. Сателитният оператор обаче обжалва пред съда решението на КРС и настоява срокът на лицензът му да бъде удължен до 2023 г. Все още делото е активно и е много вероятно да се проточи до заветната следваща година. Но през 2023 г. и тази лента ще бъде освободена.

В края на лятото трите основни телекома изкупиха свободния ресурс, който остави „Ти.Ком“. Всяка една от компании вече има 2x20MHz, докато преди това разполагаше с 2x15MHz. Вследствие на което през септември КРС размети разположението на операторите в 1 800MHz. „А1 България“ продължава да заема лентата от първите 2x20MHz. „Йетел“ се измества и вече заема 2x20MHz, които са в близост до тази на „Булсатком“. „Виваком“ се премества напълно в края на спектъра.

Настоящата конфигурация е така построена, че в момента в който лицензът на сателитния оператор изтече, трите оператора могат лесно да си разпределят по едни допълнителни ленти от 2x5MHz. С което ще направят последната (пета) подялба на спектъра в 1 800MHz. Както и ще се забие последният пирон в ковчега на алтернативните мобилни оператори.

Предстоящите нови спорове

5g-highway-bulgaria-head

Докато трите водещи телекома бетонират и ще могат да разгърнат максимално своите мобилни мрежи, това не е краят на споровете. Според два независими източника на TechTrends от индустрията, операторите ще се опитат да изискат поредното понижение на лицензите и годишните такси. Това беше една от големите пречки при разпределението на 3.6GHz за 5G, заради ценообразуването и икономическия модел на честотите. Отново след дълги преговори КРС ги понижи, преди да организира търга за тях.

Точните параметри с колко ще настояват да се свалят таксите не са известни за момента – нито официално, нито неофициално. Причините обаче са тривиални и се крият в промяната на Плана за възстановяване и устойчивост. В окончателната му версия бяха премахнати всички идеи на операторите, а средствата ще се използват изцяло за модернизация и разширяване на държавната оптична мрежа и предоставяне на свързаност в отдалечените места.

След развитието на всички тези действия, драмата с честотите ще бъде решена веднъж за много дългосрочен период. Без да има висящи казуси и спорове. Предимствата – телекомите ще могат да развиват свободно своята инфраструктура. Недостатъците – конкуренцията ще бъде ограничена до настоящите три компании.

Свързани статии

Back to top button