Twitter 2.0 или визията на Илон Мъск за трансформацията на социалната мрежа
Ако искате да останете част от новия Twitter, натиснете „Да“ в линка отдолу“. Така завърши среднощния мейл изпратен от Илон Мъск преди няколко седмици до всички оцелели от голямата чистка служители в социалната мрежа. Думите са предшествани от сурови изисквания за работа „до откат“ и високи изисквания за качество и отдаденост. След този своеобразен ултиматум, още стотици напускат компанията и персоналът ѝ се свива от 7 500 души на някъде около 2 000.
Въпросите около социалната мрежа са много и разнообразни. Но малко си задават този – „Как ще изглежда новия Twitter“ и как си го представя Илон Мъск? В последните дни, милиардерът предостави няколко слайда от корпоративна презентация, която дава частична яснота относно плановете му. Както и отговаря донякъде на горния въпрос.
Визията на Мъск, която самият той нарече Twitter 2.0, включва популярната в Китай концепция за супер приложение (Super App). Това е мобилна програма, която включва в себе си редица услуги, продукти и възможности. Повечето от които може да нямат общо помежду си, но са интегрирани. Мъск иска да разшири доста ограничените настоящи възможности на Twitter, както и да добави нови такива за реклама и приходи. Милиардерът иска да върне компанията сред водещите социални мрежи с над 1 млрд. потребители – което също е доста амбициозна задача.
Супер приложението на Twitter
Концепцията за супер приложение вече успешно се прилага от много компании. Facebook е сред тях, като интегрира онлайн магазин в своята социална мрежа. Но зародишът ѝ може да се проследи в Китай, където такова е WeChat, например. Започнало като чат-програма, то постепенно добавя възможността за провеждането на разговори, а след това до онлайн пазаруване. На азиатските пазари, супре приложенията се превръщат в стандарт и технологичните играчи там се опитват да развият максимален брой услуги.
Визията на Мъск за Twitter 2.0 включва изграждането на именно такова. Към настоящите сравнително кратки формати, милиардерът иска да разшири функционалностите. Естествена интеграция на видео секция, която е задължителна предвид силната конкуренция от TikTok. Следват криптирани лични съобщения и чат, с който да се вдигне мерника на чат-приложенията.
Интересна и противоречива е идеята за вкарването на дълъг формат постове. Макар да няма много детайли, в презентацията е показана визия, която наподобява повече статия от сайт, отколкото пост от социалните мрежи. С което може да се каже, че Мъск ще иска да се конкурира с платформи за споделяне на подобни материали, като Medium.
Последните елементи са интеграция по естествен начин на реклами, което е просто на думи, но ще бъде предизвикателство на практика. Към тях ще имаме система за разплащания. Както и повторно пускане на печално известната от последните дни верификация на профилите към абонамента Twitter Blue.
Очакваните резултати
За малко под месец, Мъск смята, че е постигнал повече от добри резултати. Той споделя малко статистики, в които на пръв поглед си личи, че Twitter е в правилната посока. Първите данни са за регистрираните нови абонати. В седмицата около 15 ноември са отчетени 2 млн. нови регистрации. Което е двойно по-голям брой спрямо тези през лятото и с 66% повече спрямо същия период през преходната година.
Активността на потребителите по минути също се покачва и отново в седмицата около 15 ноември достигат 8 млрд. Това е с 30% повече на годишна база. Активните месечни абонати надминават за първи път от доста време 250 млн. до 253 млн. към ноември 2022 г. През юли тази година са били около 240 млн.
След което милиардерът споделя и някои от очакваните кратко и средносрочни резултати. Те са в неговия прекалено амбициозен стил – достигане на 1 млрд. потребители след 12 до 18 месеца. Това беше желанието на Мъск още през пролетта, когато се опитваше да купи Twitter, но крайният срок беше доста по-реалистичен – 2028 г.
Купчината проблеми
Съкращаването на две трети от служителите в социалната мрежа от страна на милиардера загатва за проблеми. Това е и основната линия по която в момента са атакувани едновременно Мъск и Twitter. Предизвикателствата в тази посока са значителни, щом откриващият слайд от презентацията на самия предприемач е просто „Наемаме хора“.
Той обаче е преекспониран от либералните среди в САЩ, най-вече заради почти пълното премахване на модераторските екипи на Twitter. Както и на реабилитирането на редица известни личности и привърженици на републиканската партия. Сред тях е и предходния президент на САЩ Доналд Тръмп.
По-фундаменталните проблеми за Илон Мъск ще бъдат финансови. Twitter започна слабо годината и се очертаваше да губи пари. Дори и Мъск да не беше поел компанията, съкращения щеше да има, именно поради тази причина. Конфликтът между милиардера и либералните активисти премина в нова фаза. Сега редица големи рекламодатели се изтеглят от платформата, поради натиск от подобни личности, организации и вътрешен натиск. Списъкът се удължава като последния пример е Apple, а сред първите бяха General Motors, Mondelez, Volkswagen и др.
С други думи се очертава перфектна буря за Twitter – изтегляне на рекламодатели и още по-свиващи се приходи. Това ще постави Мъск в тежка ситуация през следващата година. Тогава се предполага, че ще трябва да започне да връща част от дълга, с който придоби компанията. Както и ще трябва да търси допълнително финансиране за пълната трансформация на Twitter и за покриването на негативния ѝ финансов резултат от 2022 г.
Възможност за успех
Какви са шансовете за успех на Мъск? Малко, но не и липсващи. Милиардерът е известен с това да си поставя нереалистични цели и после да не ги постигне. Но повечето му начинания, в които е играл водеща роля са сравнително успешни – Tesla, SpaceX и PayPal. Има и доста провали, но за него Twitter е до голяма степен и лична кауза, с което няма да изостави толкова лесно социалната мрежа.
Трансформацията на Twitter в Super App е задължително условие за еволюцията на компанията. Това наистина трябва да се случи в доста кратки срокове, но и да бъде осъществено качествено. Ако супер приложението включва изброените по-горе елементи, Twitter ще може да бъде адекватен конкурент на редица по-популярни или набиращи такава социални мрежи.
Показаната статистика е обнадеждаваща, макар че остава въпроса с качеството на профилите и интеракциите. Тя също така показва и доста кратък времеви отрязък и трудно може да говорим за тенденция. Целта за постигане на 1 млрд. абоната в рамките на 12-18 месеца вече е прекалено амбициозно.
Ако нещо може да „преобърне каруцата“ това е конфликтът на Мъск с либералните активисти. Влизането на Мъск в социалната мрежа извади на показ, че тя е била поддържана „изкуствено“ основно за поддържането на определена социално-политическа линия. Платформата отдавна е в стагнация при броя на потребителите, иновации не се правят от години, а приходите ѝ са движени на вълни. Това не е най-атрактивното място за рекламодатели.
Все пак такива има и при това с големи бюджети. Изтеглянето на редица ключови рекламодатели показва, че ако не се поддържа съответната линия, компанията ще трябва да търси нов бизнес модел. Това не е фикция на Мъск, след като има директен призив от хора в тези среди за бойкот на компанията. Технологичният предприемач ще трябва да спечели наново доверието им, както и да промени модела и цялостното представяне на Twitter, за да може да оцелее. Което е изключително комплексна задача.