Site icon TechTrends България

„Виваком“ потвърждава растежа на приходите и печалбата на телекомите

vivacom-store

Стабилният ръст на телеком сектора беше затвърден и с финансовите резултати на „Виваком“ за деветмесечието на 2022 г. Компанията отчита увеличение по всички ключови показатели, което се дължи главно на индексацията на цените, новите тарифни планове и придобиванията на локални оператори.

„Виваком“ става последния голям телеком от трите, които отчитат стабилен растеж през 2022 г. Месец и малко по-рано, „А1 България“ също обяви силна година с ръст по почти всички показатели през деветмесечието. Данните на „Йетел“ до момента са за полугодието, но също са доста позитивни. След като „Виваком“ беше купена от United Group финансовите отчети са достъпни само за инвеститори, но TechTrends и „Капитал“ разполагат с негово копие.

Трите компании посочват почти сходни причини за положителната тенденция – новите планове, индексацията на действащите абонаменти и др. Телекомите обаче предупреждават, че инфлацията вече натиска разходите и в дългосрочен план може да удари и потреблението. Финансовият отчет на собственик на „Виваком“ – United Group показа и, че групата е финансирала придобиването на „Булсатком“ от Спас Русев, срещу което ще получи нейната физическа инфраструктура. Повече подробности по този казус – тук.

Тенденцията при приходите и печалбата

Виваком“ привършва първите девет месеца на 2022 г. с ръст на приходите от 8%. Те вече достигат 435.89 млн. евро. И съставляват 23% от всички на United Group. Българският оператор вече не е единственият най-голям актив и генератор на пари на балканския телеком конгломерат. Неговите възможности са изравнение след придобиването на гръцкия оператор Wind Hellas, който също заема 23% от всички постъпления. Компанията от южните ни съседи е доста близка по приходи за деветмесечието спрямо „Виваком“ с 432.7 млн. евро.

Но по отношение на печалбата преди данъци, лихви и амортизации (EBITDA) все още българският оператор е недостижим. Той отчита по този показател 195 млн. евро и съставлява 29% спрямо общата печалба на United Group. Тук Wind Hellas е далеч назад със 130.3 млн. евро EBITDA и 19% дял от общата за групата.

Средномесечният приход от абонат (ARPU) е друг ключов показател в телеком сектора. При „Виваком“ той се увеличава с 8.7% на годишна база и вече надминава 10 евро. В отчета на United Group е посочено, че това е в резултат от индексацията на цените, което влезе в сила през февруари. Както и от новите планове и продажбата на допълнителни услуги на съществуващите абонати.

Ефектите от придобиванията

Виваком“ осъществи редица придобивания на локални оператори през последните близо две години. Повечето сделки вече са финализирани, а абонатите и мрежите – консолидирани. Крайният ефект към деветмесечието са повече от видни. Българската компания отчита добър растеж на абонатите на фиксирани услуги.

Най-стабилно е увеличението на потребителите на платена кабелна телевизия. На годишна база те нарастват с 12% до 470 хил. абоната. Ситуацията е по-умерена спрямо абонатите на широколентов интернет. Те се увеличават само с 4% на годишна база до 602 хил. Потребителите на сателитна телевизия (DTH) от своя страна не се променят и остават на предишните нива от 256 хил. Любопитното е, че мобилните абонати също растат с 5% до 3.197 млн. Това е тенденция, която се забелязва и при останалите оператори.

Капиталовите инвестиции (CAPEX) също бележат ръст от 18%. Те вече съставляват 74 млн. евро и донякъде то се дължи на по-високите цени на оборудването, както и на еднократни разходи по интеграцията на новопридобитите „Нет1“ и N3. „Виваком“ инвестира и в разгръщането си на 5G мобилната си мрежа, но United Group не споменават нищо за нея в доклада си.

Exit mobile version