ТЕХНОЛОГИИ

Супер приложението – новата химера на IT гигантите

Едно решение може да се окаже панацея за два технологични гиганта, но кошмар както за тях, така и за още няколко. Това е супер приложението – мобилна програма, която играе ролята на интегриран портал към множество услуги и платформи. Концепцията е изключително популярна в Китай, донякъде в Индия и Япония. Илон Мъск залага силно на нея в своята нова визия за Twitter и след като разкри част от нея, се появи и информация, че и Microsoft разработва подобно.

Двете компании имат сходни цели – да си върнат загубените позиции в мобилния сегмент. Всички опити на Microsoft в тази област завършват трагично от Windows Phone през редица приложения, сред които е и интеграцията на Skype. Twitter в продължение на години стагнира, както като растеж, така и като иновации.

В същото време, Meta изпитва затруднения да развие Facebook като подобно супер приложение. Което поставя въпроса дали концепцията ще може да бъде осъществена на основните западни пазари, докато в Азия тя е абсолютен хит. Докато скептиците предричат бърз край на тази инициатива от технологичните гиганти, то тя може и да намери приложение. Макар и в не същите мащаби и размах, както е в Китай или Япония.

Визията на Мъск

twitter-musk-presentation-2

Илон Мъск разкри част от визията си в създаването на Twitter 2.0. Това става малко след като съкрати близо две трети от служителите на компанията и направи редица трансформации на социалната мрежа. Те са само част от общата му идея за пълното преобразяване на платформата.

Визията му е обединена именно върху превръщането на Twitter в супер приложение. Което да обединява социална мрежа с дълги постове, видео споделяне, криптиран чат, онлайн разплащания и др. По първите два компонента вече се работи усилено и вече има някакви интеграции с платформата.

По вторите сигурно ще работи новия главен изпълнителен директор, след като Мъск най-вероятно ще се оттегли. Милиардерът пусна поредната анкета с която запита дали да бъде начело на социалната мрежа. При над 16 млн. гласували, повече от половината бяха той да се оттегли.

Супер приложението ще е опит на Twitter да се върне на картата на иновациите в мобилното пространство. Смартфонът е предпочитаното устройство на повечето потребители на социалната мрежа и подобен ход от страна на Мъск изглежда повече от логичен.

Усилията на Microsoft

office-365

Microsoft отдавна смали мобилните си амбиции до изграждането на приложения за своя Office пакет. Идеята за изграждане на собствена екосистема и операционна система беше погребана след неуспеха на Windows Phone и Windows 8. От известно време, ръководителите на софтуерния гигант обсъждат изграждането на супер приложение. Как и какво точно все още няма никаква яснота.

Според вътрешни източници на The Information директорите на Microsoft спорят доста ожесточено как и дали да изградят подобно нещо. На хартия идеята е проста – да се комбинират редица услуги в единна платформа. Целта е да се намали доминацията в сфери като търсене, реклама и мобилни разплащания на Apple и Google в техните мобилни екосистеми.

Конкретно, главният изпълнителен директор на Microsoft Сатя Надела иска да интегрира тясно търсачката Bing с Office и Teams. Липсва потвърждение дали компанията е започнала активно подобна разработка и дали изобщо е взела решение за изграждането на супер приложение. За софтуерния гигант, подобна платформа би имала изгода най-вече за бизнес клиенти. Microsoft все повече се опитва да обедини всичките си услуги под една шапка и интеграцията им в една мобилна платформа следва тази посока.

Плахите опити на Amazon и Facebook

Amazon-Prime-Prime-Video

Интеграцията на онлайн оказион и кратките клипчета (reels) във Facebook прави социалната мрежа може би най-близо до супер приложение от останалите примери. В същия момент в компанията-майка тази дума е табу. Може би донякъде заради провала на внедряването на вътрешни разплащания чрез криптовалутата Libra, която регулаторите просто унищожиха.

Платежната система е ключова за изграждането на супер приложение. Тя позволява да се „затворят“ колкото се може повече услуги в рамките на една платформа. Затова, Apple толкова здраво защитава своята Apple Pay система в рамките на iOS. Опитът на Amazon е още по-плах, като интегрира онлайн пазаруването, PayPal и стрийминг услугата Amazon Prime Video. Но, всички тези услуги прехвърлят в отделни приложения, затова трудно може да се каже, че са класическо „супер“ такова.

Различната еволюция

China-Internet-Report-2019-4

Супер приложенията са хит в Китай, Индия и донякъде Япония. Те са вследствие на големият пробив на смартфоните и факта, че за доста потребители, умните телефони са им дали първия досег с глобалната мрежа. Но азиатските пазари не са Европа или САЩ. Повечето потребители по нашите ширини не са започнали със смартфони, като изключим част от най-младото поколение.

Отделно, в опит да паснат в локалната среда и едновременно с това да са конкурентни на западните си конкуренти, местните компании в Китай и Индия предпочитат интеграцията на редица услуги в една, вместо да правят отделни. Тази формула се оказва доста успешна, с високи показатели и неслучайно, технологичните гиганти се опитват да копират.

Регулациите са другият елемент, който подпомага развитието на супер приложенията в Китай и Азия, но ще го спре в Европа и САЩ. Властите в Пекин налагат ограничения по отношение на информацията, която се споделя и дори им е по-удобно да налагат контрол, ако всичко е обединено на едно място. Брюксел и Вашингтон няма да са доволни ако една компания контролира почти целия мобилен трафик.

Затова и опитите на технологичните гиганти са толкова плахи. Любопитно е дали ще успеят да наложат азиатския модел за пълна интеграция или ще видим нов компромисен вариант. Във всички случаи, ще е интересна тенденция през следващите години, която ще покаже дали има бъдеще или не. Поне в Европа и САЩ.

Свързани статии

Back to top button