Супер приложението – новата химера на IT гигантите
Едно решение може да се окаже панацея за два технологични гиганта, но кошмар както за тях, така и за още няколко. Това е супер приложението – мобилна програма, която играе ролята на интегриран портал към множество услуги и платформи. Концепцията е изключително популярна в Китай, донякъде в Индия и Япония. Илон Мъск залага силно на нея в своята нова визия за Twitter и след като разкри част от нея, се появи и информация, че и Microsoft разработва подобно.
Двете компании имат сходни цели – да си върнат загубените позиции в мобилния сегмент. Всички опити на Microsoft в тази област завършват трагично от Windows Phone през редица приложения, сред които е и интеграцията на Skype. Twitter в продължение на години стагнира, както като растеж, така и като иновации.
В същото време, Meta изпитва затруднения да развие Facebook като подобно супер приложение. Което поставя въпроса дали концепцията ще може да бъде осъществена на основните западни пазари, докато в Азия тя е абсолютен хит. Докато скептиците предричат бърз край на тази инициатива от технологичните гиганти, то тя може и да намери приложение. Макар и в не същите мащаби и размах, както е в Китай или Япония.
Визията на Мъск
Илон Мъск разкри част от визията си в създаването на Twitter 2.0. Това става малко след като съкрати близо две трети от служителите на компанията и направи редица трансформации на социалната мрежа. Те са само част от общата му идея за пълното преобразяване на платформата.
Визията му е обединена именно върху превръщането на Twitter в супер приложение. Което да обединява социална мрежа с дълги постове, видео споделяне, криптиран чат, онлайн разплащания и др. По първите два компонента вече се работи усилено и вече има някакви интеграции с платформата.
По вторите сигурно ще работи новия главен изпълнителен директор, след като Мъск най-вероятно ще се оттегли. Милиардерът пусна поредната анкета с която запита дали да бъде начело на социалната мрежа. При над 16 млн. гласували, повече от половината бяха той да се оттегли.
Супер приложението ще е опит на Twitter да се върне на картата на иновациите в мобилното пространство. Смартфонът е предпочитаното устройство на повечето потребители на социалната мрежа и подобен ход от страна на Мъск изглежда повече от логичен.
Усилията на Microsoft
Microsoft отдавна смали мобилните си амбиции до изграждането на приложения за своя Office пакет. Идеята за изграждане на собствена екосистема и операционна система беше погребана след неуспеха на Windows Phone и Windows 8. От известно време, ръководителите на софтуерния гигант обсъждат изграждането на супер приложение. Как и какво точно все още няма никаква яснота.
Според вътрешни източници на The Information директорите на Microsoft спорят доста ожесточено как и дали да изградят подобно нещо. На хартия идеята е проста – да се комбинират редица услуги в единна платформа. Целта е да се намали доминацията в сфери като търсене, реклама и мобилни разплащания на Apple и Google в техните мобилни екосистеми.
Конкретно, главният изпълнителен директор на Microsoft Сатя Надела иска да интегрира тясно търсачката Bing с Office и Teams. Липсва потвърждение дали компанията е започнала активно подобна разработка и дали изобщо е взела решение за изграждането на супер приложение. За софтуерния гигант, подобна платформа би имала изгода най-вече за бизнес клиенти. Microsoft все повече се опитва да обедини всичките си услуги под една шапка и интеграцията им в една мобилна платформа следва тази посока.
Плахите опити на Amazon и Facebook
Интеграцията на онлайн оказион и кратките клипчета (reels) във Facebook прави социалната мрежа може би най-близо до супер приложение от останалите примери. В същия момент в компанията-майка тази дума е табу. Може би донякъде заради провала на внедряването на вътрешни разплащания чрез криптовалутата Libra, която регулаторите просто унищожиха.
Платежната система е ключова за изграждането на супер приложение. Тя позволява да се „затворят“ колкото се може повече услуги в рамките на една платформа. Затова, Apple толкова здраво защитава своята Apple Pay система в рамките на iOS. Опитът на Amazon е още по-плах, като интегрира онлайн пазаруването, PayPal и стрийминг услугата Amazon Prime Video. Но, всички тези услуги прехвърлят в отделни приложения, затова трудно може да се каже, че са класическо „супер“ такова.
Различната еволюция
Супер приложенията са хит в Китай, Индия и донякъде Япония. Те са вследствие на големият пробив на смартфоните и факта, че за доста потребители, умните телефони са им дали първия досег с глобалната мрежа. Но азиатските пазари не са Европа или САЩ. Повечето потребители по нашите ширини не са започнали със смартфони, като изключим част от най-младото поколение.
Отделно, в опит да паснат в локалната среда и едновременно с това да са конкурентни на западните си конкуренти, местните компании в Китай и Индия предпочитат интеграцията на редица услуги в една, вместо да правят отделни. Тази формула се оказва доста успешна, с високи показатели и неслучайно, технологичните гиганти се опитват да копират.
Регулациите са другият елемент, който подпомага развитието на супер приложенията в Китай и Азия, но ще го спре в Европа и САЩ. Властите в Пекин налагат ограничения по отношение на информацията, която се споделя и дори им е по-удобно да налагат контрол, ако всичко е обединено на едно място. Брюксел и Вашингтон няма да са доволни ако една компания контролира почти целия мобилен трафик.
Затова и опитите на технологичните гиганти са толкова плахи. Любопитно е дали ще успеят да наложат азиатския модел за пълна интеграция или ще видим нов компромисен вариант. Във всички случаи, ще е интересна тенденция през следващите години, която ще покаже дали има бъдеще или не. Поне в Европа и САЩ.