Доставките на персонални компютри се сриват през цялата 2022 г. Явлението до известна степен беше очаквано, покрай редица фактори, които натиснаха значително PC продажбите през изминалите 12 месеца.
Сред основните фактори са големите складови наличности от предишни периоди, по-малките обеми след бума покрай необходимостта от бърза дигитализация в пандемията и инфлационните процеси по света. Кумулативно това води до намаляване на търсенето на нови машини, както за бизнеса, така и за крайните потребители.
Производителите вече започнаха да взимат мерки спрямо новата тенденция, като на тазгодишното изложение CES в Лас Вегас се фокусираха основно върху геймърските модели, които по принцип са по-високия клас устройства и съответно с по-високи маржове.
Състоянието на пазара
Световните PC доставки спаднаха с 16.5% на годишна база от 350.1 млн. броя на 292.3 млн. Свиването е необичайно силно през празничното четвърто тримесечие, като продажбите падат от 93.5 млн. на 67.2 млн. броя или с 28.1% на годишна база. Това показват данните на изследователската фирма IDC.
Факторите причинили спада са няколко. Едната е високата база на доставки, която беше достигната през 2021 г. Втората е, че тогава много дистрибутори напълниха складовете. Те дори пуснаха доста от техниката и компонентите с намаления, което доведе и до спад на средната продажна цена. Тенденция, която IDC подчертава дебело.
Анализаторите посочват, че трудностите породени от управлението на складовите доставки, правят по-прецизните прогнози за 2023 г. невъзможни. Като цяло, очакванията са спада да продължи и през новата година. Достигнатите по-ниски нива ще създадат предпоставки за потенциално възстановяване на пазара през 2024 г.
Третият фактор е инфлацията и очакваното забавяне на редица ключови икономики, което прави всички видове потребители консервативни. Особено в закупуването на нова техника. Някои от тях вече са обновили своя хардуер покрай пандемията и съответно общото търсене намалява.
Без размествания
От гледна точка на производителите, размествания сред лидерските позиции няма. Всички водещи компании отчитат стабилни понижения, без Apple, които през последната година и половина обновяват ударно цялото си портфолио със собствените процесори. Новите модели се отличават с по-добра интеграция между операционната система и хардуера, което ги прави привлекателни за потребителите.
Lenovo продължава да е лидер през 2022 г. с 68 млн. доставени бройки и 23.4% пазарен дял. Китайският производител обаче отчита спад на годишна база от 16.9%. Най-голямо понижение се забелязва при втория – HP. Американският гигант е с 25.3% спад на продажбите през изминалата година до 55.3 млн. бройки. Което го поставя доста близо до Dell, които са на трета позиция през 2022 г. Компанията е доставила 49.8 млн. компютъра, но и тя отчита стабилно понижение от 16.%.
Apple споменахме, че е единствената сред водещите производители с растеж през изминалата година. Доставките при нея скачат минимално от 27.9 на 28.6 млн. бройки или с 2.5%. Тя все още е доста далеч като обеми спрямо челните три компании. Но увеличава преднината си пред петия – Asus. Тайванската компания е със 17.8% понижение на продажбите до 20.6 млн. бройки.