Продажбите на смартфони отчетоха най-големия си срив от 2013 г. насам. Доставките през последното тримесечие на изминалата година от своя страна спадат с исторически рекордни стойности – 18.3% на годишна база откакто умните телефони се отделиха в свой сегмент. Това показват данните на изследователската фирма IDC. Компанията отдава трагичните резултати на свитото потребителско търсене вследствие на инфлацията и икономическата несигурност. Тези тенденции бяха загатнати още през средата на 2022 г.
Слабите резултати и потенциалното продължаване на макроикономическата ситуация в глобален мащаб може да попарят надеждите за възстановяване през тази година. Част от натиска идва до известна степен от продавачите, а не толкова от крайните потребители. Първите обаче следват тенденциите на вторите и най-вероятно идните няколко месеца ще покажат точната тенденция.
От гледна точка на производителите – всички отчитат спад на доставките. Дори и Apple, които през годината се представяха сравнително положително, на фона на останалите лидери. Промени в подреждането по обеми няма, засега няма и изгледи да има и такива размествания.
Исторически рекорд
Последното тримесечие на 2022 г. поставя един своеобразен исторически рекорд. За съжаление – негативен. Това е периодът с най-голям спад на годишна база от 18.3% до 300 млн. бройки. Всички компании отчитат голям отлив на заявки, като най-голям е този на Xiaomi – 26.3% или 33.2 млн. смартфона. Най-нисък е този на Apple, те продават на едро 72.3 млн. iPhone или с 14.9% по-малко спрямо същия период предходната година.
Технологичният гигант традиционно е лидер през последното тримесечие и запазва тази тенденция през 2022 г. Причината е, че новите модели iPhone са все още пресни, производството е на пълни обороти, а зимните празници допълнително засилват интереса към тях. Samsung е с втори най-нисък спад от 15.6% или 58.2 млн. бройки. Подредени по понижение на доставките, трети е Oppo с 15.9% или 25.3 млн. смартфона. Vivo е последен по брой продажби, но и с доста силен ръст от 18.9%.
Според IDC, тази картина не съответства напълно на крайните продажби през зимния празничен сезон. Те се запазват сравнително добри, като основно са изпразнили складовете на търговците. Последните са намалили голяма част от заявките за последното тримесечие именно с тази цел. Предвид спада на Apple, които пуснаха новия iPhone 14 в края на септември – това по-скоро не важи и все пак имаме спад и на търсенето от крайните потребители.
Годишната тенденция
Спадът в края на 2022 г. отразява до голяма степен цялостната тенденция през цялата календарна година. Спадът на годишна база е по-слаб – 11.3% до 1.2 млрд. устройства. Лидерската позиция си я запазва Samsung с 260 млн. доставки и малко под 22% пазарен дял. Компанията записва и умерен спад на годишна база от 4.1%. Втори са Apple, които отчитат почти идентичен спад – от 4% или 226 млн. доставени смартфона. Технологичният гигант продължава да „диша във врата“ на южнокорейския производител с 18.8% пазарен дял.
Годината беше тежка най-вече за китайските вендори. Xiaomi запазва третата си позиция със 153 млн. доставени устройства, но и със спад от 19.8%. Пазарният ѝ дял се свива от 14% на 12.7%. По-тежка е ситуацията на останалите два китайски производителя в Топ 5 – Oppo и Vivo. Двете отчитат понижение на доставките с по над 22%. Първата има продажби от 103.3 млн. бройки, а втората – 99 млн. бройки. Пазарните им дялове са малко над 8%.
Прогнозите за новата 2023 г. засега са предпазливи. От една страна, покрай очакваното икономическо възстановяване, макар и плахо се предполага, че то ще се прехвърли и при пазара на смартфони. Процесът по преструктуриране и оптимизиране на портфолиата на производителите ще продължи. Както и поне през първите месеци, продавачите няма да рискуват с натрупването на големи складови наличности. Затова и първата половина може да тръгне плахо, но има надежди за възстановяване през втората.