Пандемията се оказа златна мина за пазара на таблети. Нуждата от бърза и сравнително достъпна дигитализация, покрай дистанционното обучение и работа повиши продажбите на почти всички устройства за по-висока продуктивност. Този период вече е зад гърба ни, както и краткото завръщане на таблетите. През 2022 г. те отчитат първия си спад на годишна база от 2019 г. насам. При това въпреки сравнително силното последно тримесечие.
Таблетите може да се каже, че се отърваха леко в сравнение с хромбуците. Данните на IDC за двата типа устройства показват, че последните са почти в състояние на свободно падане. През 2022 г. те отбелязват спад от 48% на годишна база и вече се превръщат в изключително нишов сегмент. На техния фон, таблетите продължават да са сравнително голям елемент от потребителската електроника.
Новата икономическа, политическа и глобална обстановка ще наложи пълното преосмисляне на портфолиото на производителите. Те ще бъдат доста предпазливи и най-вероятно ще намалят и дори може да излязат от определени сегменти. Таблетите за момента изглежда, че ще продължат да са ключов елемент, но ситуацията с хромбуците може да не се окаже същата.
Все още важни
Таблетите отчитат продажби от 162.8 млн. бройки през 2022 г. Това е спад от 3.3% на годишна база. Все пак, понижението е доста по-приемливо от 11.3% при доставките на смартфони и 16.5% при PC-та. Също така, таблетите отчитат минимален ръст от 0.3% през празничния сезон или последното тримесечие, докато посочените два по-големи сегмента отбелязват спадове.
От IDC отбелязват няколко тенденции. Едната е, че водещите компании успяват да се справят с пускането на нови модели и с ограниченията във веригата от доставки на компоненти. Другата е, че някои от големите смартфон производители навлизат по-активно в този сегмент. Такива са дебютите на таблети на Xiaomi и Oppo.
От гледна точка на водещите компании, разместванията са очаквани. Apple запазва лидерската си позиция при таблетите със 7% ръст на доставките и 38% пазарен дял. Технологичният гигант, традиционно доминира този пазар, като останалите повече разчитат на хибридните решения. Apple също така стъпва на по-слабите представяния на останалите компании. Samsung остава втори с 0.8% спад на доставките до 30.3 млн. бройки и 18.6% дял.
Amazon измества Lenovo от третата позиция, но двете компании почти всяка година се „ротират“ за него. През 2022 г. обаче онлайн гигантът увеличава преднината си до 11.6 млн. бройки срещу 11.6 млн. от страна на китайския производител. Lenovo е големия губещ с 34.6% спад на продажбите. След огромното свиване на продажбите на Huawei, компанията се стабилизира при нива от 9.1 млн. бройки и пазарен дял от 5.6%.
Динамиката на доставките в края на 2022 г. са изключително интересни. Четвъртото тримесечие показва, че Apple просто доминира продажбите с ръст от 28.8% на годишна база или 22.5 млн. бройки, както и заема 49.2% пазарен дял. Отличното представяне се дължи най-вече на пуснатия в края на октомври нов модел iPad. Samsung успява да отчете ръст от само 7.1% до 7.7 млн. бройки или малко под 17% дял. Всички останали са в рамките на червеното – Lenovo е с най-голямо свиване от 49.9%, а Amazon отчита понижение от 31.1%. Реално Apple и Samsung и най-вече първата, компенсират всичко това и допринасят за общия ръст от 0.3% на годишна база.
Сривът при хромбуците
Оптимизмът напълно отсъства, като се погледнат данните за хромбуците. Целият сектор отчита срив на продажбите от 48% на годишна база през 2022 г. Пазарът се свива от малко под 37 млн. бройки до едва 19.2 млн. устройства. От IDC коментират, че част от големия спад са натрупаните складовите наличности в пика на пандемията и търсенето.
Анализаторите остават умерени оптимисти за бъдещите тенденции. Изчистването на складовете ще доведе до известен бъдещ ръст. Проблемът е, че те подчертават, че хромбуците ще останат доста нишови устройства, които ще се търсят най-вече от образователни институции. Нещо, което беше факт и преди пандемията.