САЩ подновиха атаката си срещу TikTok
Очакванията, че САЩ ще променят или поне смекчат политиката си на икономическа и технологична конфронтация с Китай, след идването на власт на президента Джо Байдън все повече се изпаряват. Администрацията на Белия дом не премахна санкциите, а дори наложи нови свързани с разработването на AI технологии.
След известно колебание, сега Вашингтон отново подноява атаката си срещу социалната мрежа TikTok. Китайската платформа е доста популярна сред американските младежи, а е и едно от най-сваляните и ползвани мобилни приложения в САЩ и Европа. През 2020 г. Белият дом, тогава с президент Доналд Тръмп заплаши TikTok да прехвърли американските си операции на местна фирма. Включително и алгоритмите, които са сред най-големите предимства на компанията.
Идеята „увисна“ постепенно, след различни преговори между американските компании, регулатори, правителство и китайския технологичен гигант. Бяха обещани определени мерки, които да отговорят на опасенията. Според източници на Axios натискът на САЩ срещу TikTok е бил подновен. Отново е поставен избора – пълна забрана за опериране в страната или продажба на местно дружество. Пак са посочени опасения за националната сигурност, като аргументи за действията.
Подновяване на действията
Според информацията на Axios, Комисията по чуждестранни инвестиции на САЩ (CFIUS) е предупредила TikTok, че правителството планира да забрани социалната мрежа. Единственият начин за това е настоящите собственици – китайската корпорация ByteDance не я продаде. В комуникацията между регулатора и компанията се включва и потенциална рамка от действия, които ще позволяват на TikTok да продължи да оперира в САЩ. Но и същевременно да се отговори на опасенията свързани с националната сигурност.
От Axios коментират, че все още няма яснота дали тези мерки включват пълна продажба на компанията или диверсификацията на самите акционери в ByteDance. Китайската компания разполага с доста международни инвеститори. ByteDance успя частично да задоволи опасенията на Вашингтон през 2020 г. като промяна на съхранението на данните и др. Те включваха и частично прехвърляне на операциите на TikTok в САЩ на Oracle.
ByteDance са на мнение, че смяната на собствеността няма да реши проблемите и особено опасенията свързани с потока на данни. Китайската компания е готова да прехвърли цялата информация за операциите си в САЩ на местна територия. Както да добави външен одит и наблюдение на процеса по съхранение и обработка на информацията. Все неща, които в момента се интегрират.
Контрааргументът е, че китайските закони задължават техни компании да прехвърлят и предоставят информацията ако тя представлява интерес за Пекин. Затова, всяка една корпорация от „поднебесната“ не може да се разчита да обработва данни на американски граждани. Поне това е презумпцията и натискът, който се оказва на TikTok за продажба на щатските операции е основан на нея.
Успехът на TikTok и действията на Тръмп
От края на 2019 г. TikTok се превърна в истински технологичен феномен. Тогава, социалната мрежа ориентирана към споделянето на много кратки видеоклипове надмина 1.5 млрд. сваляния в двата мобилни магазина – App Store и Google Play. В разгара на пандемията неговата популярност избухна още повече. TikTok стана любимо приложение на младежите, особено на тези в САЩ и Европа.
В края на 2020 г. социалната мрежа доминира по почти всички показатели – не само в сваляния, но и по приходи. Това се случва точно в пика на COVID пандемията, когато потребителите засилват разходите си към различни развлекателни приложения и мобилните постъпления отчитат истински бум. В края на 2021 г. TikTok вече има над 1 млрд. месечни активни потребители, което го поставя почти наравно с WeChat, Instagram и Messenger.
През изминалата 2022 г. китайската социална мрежа продължава да е основен фактор сред младежите. Но нейната популярност като че ли стигна до своя пик. Това беше подчертано от опитите на TikTok да се развива в стрийминга на музика.
Президентът Доналд Тръмп подхвана социалната мрежа малко преди да загуби изборите през 2020 г. Високият интерес на американските тийнейджъри и опасенията, че данните им се съхраняват извън САЩ беше причината приложението да се обяви за „заплаха за националната сигурност“. Подобен етикет е сложен и на Huawei при налагането на санкциите срещу китайския технологичен гигант.
Идеята на Белия дом по това време беше ByteDance да раздели на две своите операции – в САЩ и в останалия свят. Като първите да бъдат прехвърлени напълно в американска компания. Уловката беше, че освен съхранението на данните в щатски центрове, ByteDance трябваше да предаде и основния код на TikTok на потенциалния купувач (бяха спрягани Microsoft и Oracle). Което означаваше, китайската социална мрежа да предаде най-голямото си предимство – AI алгоритмите за препоръчвания – на щатски конкурент. Нещо, на което ByteDance се възпротиви. Все още няма детайли дали тази идея няма да се върне на масата с новите действия срещу TikTok.