Смартфон „Ел Дорадо“ или силата на премиум моделите
Не е тайна, че премиум смартфоните носят най-големия марж печалба на производителите. Това е една от причините Apple да не предлага евтини модели iPhone и да се стреми дори най-достъпните ѝ такива да са със сравнително високи цени. Изминалата 2022 г. показа няколко тенденции, които ще се засилват през настоящата. Последните данни за приходите на премиум смартфоните и делът им от общите за миналата година само доказват това.
Според анализаторската компания Counterpoint Research, най-високият клас умни телефони отчита ръст на продажбите през 2022 г. При това на фона на рекореден спад за целия пазар. В същия момент, приходите на премиум сегмента вече формира повече от половината за целия пазар. Което се случва за първи път в историята.
От друга страна имаме няколко вече потвърдени тенденции, като повишаването на цените на премиум моделите и постепенното намаляване на тези в някои други ценови сегменти. Както и, че вече почти всеки производител се стреми да включи в портфолиото си подобни смартфони. Без изненада, отново лъвския пай на печалбите отиват в Apple, който продължава да доминира високия клас смартфони.
Ръст по всичко
Премиум сегментът отчита ръст по всички показатели, в ярък контраст спрямо целия пазар. Продадените бройки се увеличават с 1% на годишна база, докато общите продажби на всички смартфони се сриват с историческия рекорд от над 18% понижение.
Важно е да се уточни как Counterpoint Research брои премиум продуктите. Първо, те отчитат всички такива с цени над 600 долара, които в класацията на TechTrends попадат както премиум класа, така и този на флагманите. Също така, в калкулациите на анализаторската компания влизат и сгъваемите модели, които натиснаха ценовия таван през последните години.
Така дефинирани, премиум устройствата формират 21% от общите продажби и за първи път в историята – 55% от приходите. Досега високите класове поддържаха нива от под половината постъпления. Анализаторската компания обяснява тези резултати с няколко фактора. Първият е, че платежоспособните потребители не са засегнати от макроикономическите сътресения от миналата година.
Вторият е, че все повече хора предпочитат висок клас смартфон, дори и трудно да си го позволят. Което води до по-силното му разпространение в региони, в които до сега са доминирали по-достъпните модели.
Доминацията на Apple
Ситуацията при производителите е без големи изненади. Apple увеличава своя и без това доминиращ дял, като вече разполага с три четвърти от пазара или 75%. Технологичният гигант вдига влиянието си от 71% спрямо 2021 г. Това става донякъде покрай спада на основните китайски производители, които имат силни модели в премиум класа като Huawei и Xiaomi. Двете компании отчитат спад на пазарния си дял с 44% и 40% съответно.
Единственият адекватен конкурент на Apple е Samsung. Южнокорейският гигант обаче е далеч на втора позиция с 16% пазарен дял и 5% спад на доставките през 2022 г. Samsung удържа фронта, най-вече покрай продажбите на своите сгъваеми модели, подсегмент, в който Apple все още не е навлязъл.
Honor се опитва да замени Huawei и отчита силни продажби, особено в Китай. Местния пазар се оказва силен за компанията и тя отбелязва 110% ръст на доставките през 2022 г., като така излиза на пета позиция. Google, които също представиха по-скъп модел Pixel през миналата година са шести и с ръст от 118%.
След като премиум сегментът отговаря не само за основните печалби, но и за повече от половината приходи, то той вече е основен за производителите. Така битката за него вече прерасна в такава за целия смартфон пазар. Като все повече компании се опитват да предложат устройства в този сегмент, това не е учудващо. Повишената конкуренция засега не влияе на пазарната доминация на Apple, които държат стабилен захват, както на продажби, така и на приходи.