IT БИЗНЕСНОВИНИТЕХНОЛОГИИ

Huawei през 2022 г. или четири години под санкции

Докато всички говорят за санкциите наложени на Русия от Запада, Huawei продължава да се опитва да оцелява под ударите на американското ембарго. При това сравнително успешно. Компанията може да се превърне и в пример, как да се диверсифицира бизнеса при подобни условия. Особено за дружествата от Китай, заради потенциалното нажежаване на геополитическата обстановка.

Huawei отчита ръст на приходите, спад на китайските операции, но ръст в някои алтернативи пазари. Добри са новините и при новия бизнес за корпоративни и облачни услуги, които отчитат увеличение. Не всички индикатори обаче са положителни. Печалбата на компанията се срива на годишна база, сегментът за потребителска електроника продължава да се свива и има увеличение на общите задължения.

Това са основните изводи от годишния доклад за дейността на Huawei за 2022 г., който беше публикуван в първите дни на април. От технологичните гиганти, това е един от малкото, които следим по-изкъсо, защото през него може да видим ефектите от различните санкции, които САЩ налага на подобни компании. Предвид изострянето на търговската война между Вашингтон и Пекин, примерът на Huawei ни показва, какво да очакваме.

Укрепване на позициите

Huawei 2022 Infographic

Приходите на Huawei се увеличават на база юани до 642 млрд. юана или 0.8% на годишна база. Това е значителна стабилизация на постъпленията след силния спад през 2021 г., когато е отчетен срив с над 28% спрямо пандемичната 2020 г. Водещият фактор за това представяне е ръста на сегмента на бизнес услуги, който до голяма степен предоставя облачни системи и решения. Той расте с 30% на годишна база до 133 млрд. юана.

Въпреки ударната модернизация на 5G мрежите по света, бизнесът с телеком оборудване отчита минимално увеличение с 0.9% на годишна база. Приходите по това перо вече са почти 284 млрд. юана спрямо 281.5 млрд. предходната година. Сегментът „Други“ също има ръст от 13% на годишна база, но той все още е прекалено малък и съставлява само 10 млрд. юана или 1.6% от всички приходи на Huawei.

Географското разпределение също е доста любопитно. Местният китайски пазар спада с 2.3% най-вече заради политиката за нулев ковид на Пекин. Все пак приходите в Китай формират малко под 63% или почти две трети от всичките на компанията. Тази тенденция се формира малко след първите по-тежки санкции на САЩ, но за първи път имаме понижение, макар и минимално. За 2022 г. те са 404 млрд. юана, докато за предоходната година са 413 млрд.

В Европа, Африка и Близкия изток, Huawei отчита силно увеличение на постъпленията с 13.5% и те вече достигат 149.2 млрд. юана. От компанията отбелязват, че повишените приходи идват, както от развитите европейски пазари, така и от развиващите се африкански. Първите, заради повишените 5G инвестиции, докато вторите – заради повишеното интернет потребление. И в двата случая, това е регионът, от който бизнесът с телеком оборудване печели най-добре през 2022 г., макар и Huawei да не дава подробна разбивка на сегментите и регионите.

Китайският гигант продължава да поддържа силни инвестиции в развойна дейност. Компанията увеличава с около 7 хил. служителите си в тази сфера и те вече са 114 хил. или малко над 55% от общия персонал. Патентите, които Huawei държи в края на 2022 г. вече са нас 120 хил. или с 10 хил. повече от предходната година.

Слабите звена

huawei-mate-50-sat

Не всичко е цветя и рози за китайския гигант. Най-очевидното е сривът на печалбата, като спадът на оперативната е 65%, а на нетната – с 68%. Първата вече е съставлява 42 млрд. юана (6 млрд. долара), докато втората е 35.5 млрд. юана (5.1 млрд. долара). Причината за това всъщност е доста проста – през 2021 г. Huawei продаде мобилният бранд Honor, което включваше и голяма част от развойната част свързана с мобилните технологии. Това еднократно действие изстреля печалбата на компанията за предходната година. Важен факт е, че въпреки включването на развойни компоненти в сделката, Huawei запазва и дори увеличава своя капацитет в R&D.

Бизнесът с потребителска електроника продължава да търпи най-големи загуби от санкциите. Той се свива с малко под 12% през 2022 г. на база приходи до 214 млрд. юана. Като дял също така се свива до точно една трета от целия бизнес на компанията – 33.3%. Това става въпреки опитите на Huawei да го стабилизират. Китайският гигант продължава да пуска смартфони, макар и да е свил значително портфолиото си. Присъствието му в по-нишови сегменти, като този на умните часовници също все още е значително.

Всички тези мерки засега не могат да укротят спада на потребителската електроника при Huawei. Другата по-негативна новина за компанията е увеличението на заемите от 414 млрд. на 437 млрд. юана. Засега, ръстът не е значителен, като компанията има стабилен вид в тази насока, поне от публикувания отчет. Но е нещо, което е хубаво да се следи и за бъдеще.

Изводите

huawei-fortress-europe

Изминалата 2022 г. е четвъртата година, в която Huawei оперира под значителни санкции. Те включват доста такива в посока развитие на собствени чипове, такива с 5G възможности, както и достъп до екосистемата на Google. Въпреки това, компанията продължава да поддържа печалба и сравнителен (в юани) ръст на приходите.

Компанията успява да компенсира потъването на бизнеса с потребителска електроника, като се обърна отново към този за телеком оборудване. Това не е единствената ключова мярка – Huawei също така разчита все повече на бизнес услугите за корпоративни клиенти и облачни системи. Диверсификацията е ключов компонент при намаляване на ефектите от санкциите.

Друга важна особеност в стратегията на Huawei е и географската диверсификация. Първоначално, компанията разчиташе все по-силно на местния, китайски пазар. Макар, той да продължава да е водещ се наблюдават опити да се пробият в развиващите се пазари. Там, където влиянието на американската политика и технологични гиганти не е толкова значимо.

Въпреки продажбата на Honor, Huawei продължава да има сравнително добър имидж сред клиентите в развитите страни. Затова, китайската компания се опитва да поддържа продажби на продукти – потребителски и бизнес в ключови региони като Европа. Ситуацията е доста показателна в България – два от телекомите използват мобилно оборудване на Huawei и операторите са водещи при пласирането на нейните смартфони и умни часовници.

Това контрастира с някои други китайски марки. Oppo например реши да не развива европейския пазар напълно и обяви, своето поетапно изтегляне. Huawei оптимизира своята структура на Стария континент, но за момента няма и загатване да предприеме подобно действие.

Свързани статии

Back to top button