Продажбите на персонални компютри се сринаха с една трета от началото на 2023 г. Това е четвърто поредно тримесечие на спад с двуцифрен темп на годишна база, като и двете основни подкатегории отчитат сходни понижения на доставките. Лошите резултати се дължат най-вече на слабия празничен сезон, когато пазарът също разочарова, както и продължение на тенденциите за цялостната негативна 2022 г. Поради тази причина, търговците все още изчистват складови наличности и не правят нови заявки.
Това обяснява защо понижение отчитат всички производители, включително и Apple, които няколко тримесечия поред вървяха срещу тенденциите на останалите водещи производители на спад. Сега, дори технологичният гигант страда от цялостната обстановка на пазара и даже отчита най-големият спад от всички водещи компании. Това показват данните на изследователската фирма Canalys за първото тримесечие на 2023 г.
Има и добри новини, като експертите прогнозират възстановяване на PC пазара до края на годината. Очакванията са дори да се върне към растеж и да засили инерцията на продажбите през следващата 2024 г. Дотогава, обаче обемът на доставки ще остане до почти рекордно ниски нива, които бяха отчетени в началото на пандемията.
Спадащ пазар и предпазливи клиенти
Доставките на PC спадат с 33% до 54 млн. бройки, като слабите резултати от втората половина на 2022 г. се пренася и през началото на настоящата. Лаптопите продължават да отчитат по-голямо понижение с 34% до 41.8 млн. бройки, докато продажбите на настолни машини са по-умерени с 28% до 12.1 млн. бройки.
От Canalys коментират, че търговците продължават да разполагат с големи складови наличности. Някои компании имат PC-та за пет и дори седмици напред. Това се дължи на силно удареното търсене покрай засилената инфлация в края на 2023 г. Потребителите – както крайни, така и корпоративни, все още са предпазливи в покупките на нова техника.
Очакванията на Canalys за обръщане на тенденцията се базират най-вече на тези за икономическо възстановяване към края на годината. Дори такова да не се случи или не в тези мащаби, изключително ниските нива, които пазарът отчита през последните няколко тримесечия предразполагат към минимален ръст дори и без него. До известна степен, големият срив в момента се базира и на високите продажби в края на 2021 г. и началото на 2022 г., когато крайни и бизнес потребители масово се дигитализираха покрай пандемията.
Без размествания
Няма размествания сред водещите производители, като спадът удря всички почти еднакво всички. Лидер остава Lenovo с 12.7 млн. доставени устройства срещу 18 млн. спрямо първите три месеца на 2022 г. Това е понижение от 30%. От петте лидера, HP има най-слаб спад от 24% до 11.9 млн. бройки. Това намалява разликата между първия и втория драстично, като пазарните дялове съответно са 23.6% и 22.2%. През първите три месеца на предходната година преднината на Lenovo е малко над 3% пункта.
Dell продължават да са трети, но техните доставки се свиват с 31% до 9.5 млн. бройки. Това увеличава преднината на HP пред тях. За сметка на това, най-голям срив на продажбите има Apple с 45% на годишна база. Те са доставили едва 4 млн. бройки, което понижава техния пазарен дял до 7.5% и така, Dell са с комфортна преднина от близо 10% пункта.
Asus задържат петата позиция с 3.9 млн. доставени устройства или 7.3% пазарен дял. Тайванският производител отчита понижение от 29% на годишна база. Останалите компании кумулативно свиват продажбите си с 38.8% до 11.8 млн. бройки.