Пет години са дългосрочен период, според традиционното икономическо планиране. Вече от толкова време производителите на смартфони предлагат сгъваеми модели на пазара. Те се радват на все повече интерес, но предвид високата им цена остават сравнително нишов продукт. Те заеха позабравения клас на бизнес телефони отпреди близо две десетилетия. Изключително скъпи, но предлагащи известното удобство за голям екран в компктен формат.
От гледна точка на производителите, ситуацията е дори още по-привлекателна. Те вече са преодолели основните технически и софтуерни проблеми, които бяха характерни за най-първите модели. Това, в комбинация с доста по-високата цена ги прави привлекателни за генериране на добри маржове печалба. Не е тайна, че при пазара на смартфоним премиум моделите са най-печелившите. С оптимизирането на разходите, особено по разработката, сгъваемите модели се превръщат в новата „златна мина“ за компаниите.
Предвид тези развития, всеки по-голям производител вече се стреми да има сгъваем модел в портфолиото си. Ако в първите години има само три компании – Samsung, Motorola и Huawei, то към тях вече се присъединиха Honor, Vivo, Oppo и др. Най-пресният пример в това отношение е Google, който представи първият си сгъваем смартфон – Pixel Fold. Може вече да сте забелязали, но има един голям отсъстващ – Apple.
Разрастващият се пазар
За последните няколко години, сегментът на сгъваемите устройства отчита повече от обещаващи резултати. Предвид свиващия се пазар на смартфоните като цяло в рамките на 2022 г., то техните гъвкави събратя са с повече от устойчив растеж. Прогнозата на анализаторите от Counterpoint Research е, че през 2023 г. броят на продадените сгъваеми телефони ще се увеличи с 52% на годишна база. Така от 14.9 млн. доставени бройки, те ще скочат на 22.7 млн.
Ръстът в някаква степен може да се каже, че се забавя, като през 2022 г. спрямо предходната 2021 г. увеличението е малко над 63%. Година преди това достига впечатляващите 180%, но тогава базата е изключително ниска. Причината е, че през 2019 г. е истинският пазарен дебют на сгъваемите смартфони.
Въпреки това перспективата за развитие през следващите четири години е повече от обещаваща. Според прогнози на IDC, доставките от 22.7 млн. бройки за 2022 г. ще скочат на 48.1 млн. през 2027 г. Това е повече от удвояване на продажбите за този период или със 111.9% увечелиение. За сравнение, останалите смартфони ще отбележат ръст на продажбите от едва 13% за интервала между 2022-2027 г.
Обичайните заподозрени и новите играчи
Тази огромна перспектива не остава незабелязана от производителите на смартфони. Те вече виждат в този подсегмент основен източник на растеж през следващите няколко години. Както и на главен генератор на приходи. Премиум моделите над 2 000 лева дават на компаниите най-добрите маржове. Това е причината, например Apple да не предлага нови модели под 1 000 и дори 1 500 лева. Технологичният гигант просто се опитва да поддържа високия марж на печалбата.
Достъпността и развитието на технологията на сгъваемите смартфони позволява на повече компании да ги предлагат. Пионерите в тази област са Samsung, Huawei и Motorola. LG излезе от пазара с умни телефони, иначе южнокорейската компания също имаше силни разработки в тази насока. Към този списък добавяме още Oppo (заедно с бранда си OnePlus), Honor, който се отдели от Huawei преди две години, Vivo и от последните няколко дни – Google. Microsoft се пробва с хибридно устройство с два екрана наречено Surface Duo, но то трудно може да мине към категорията на истински сгъваем смартфон.
Фокусът на Google при последната си конференция I/O беше изцяло насочен върху генеративния изкуствен интелект. Новата версия на Android 14 и още повече – на първия им сгъваем смартфон Pixel Fold, останаха на заден план. Все пак, това вкарва интернет гигантът в сгъваемата надпревара.
Въпреки всичко, доминиращите пазара на този нишов сегмент си остават два от пионерите – Samsung и Huawei. По данни на Counterpoint Research, безапелационен лидер е южнокорейския гигант с 62% дял на доставките за първата половина на 2022 г. Следван е от Huawei, който формира 16% при това въпреки санкциите, които са наложени на компанията от страна на САЩ. Oppo е трети с 3%, а останалите компании имат кумулативно 18%.
Къде е Apple
Големият липсващ в тази картина е Apple. Традиционно, технологичният гигант рядко скача първи в новите тенденции. Компанията от Купертино изчаква технологията да узрее и после пуска своите модели, като целта е да предостави максимално улеснение и полза за потребителите. Тя обаче не може да стои встрани още дълго време. Нейните най-скъпи смартфони струват колкото сгъваемите модели на конкурентите. Въпрос на време е Apple да представи сгъваем iPhone.
През последните месеци се засилиха слуховете, че това ще се случи съвсем скоро. Няма консенсус обаче кога точно – дали ще е още в края на настоящата 2023 г. или през следващата 2024 г. Някои по-песимистични прогнози дават заявки, че първият сгъваем модел ще се появи не по-рано от 2025 г. Засилената неофициална информация по темата е нормално, поради факта, че вече и Google влезе в надпреварата. Във всички случаи, обратното броене за Apple започна и скоро те трябва да представят подобен модел.
Има още два ключови въпроса. Първият е какъв формат ще предпочете компанията. Към момента се утвърдиха два подхода – компактен и хибриден. При първият сгъваемият екран в разпънато положение е с нормални за смартфоните размери. Така устройството придобива по-компактни размери, като е сгънато. При втория, сгъваемият смартфон се трансформира в малък таблет. Слуховете за момента не са достатъчно отчетливи и разглеждат двата варианта.
Вторият ключов въпрос е цената. Apple слага доста висока надценка на своите продукти. Последната година, останалите премиум смартфони започнаха да настигат iPhone Pro Max версиите. Но най-скъпите варианти за феновете на „отхапаната ябълка“ се доближават до тези на сгъваемите модели на конкуренцията. Една от причините Apple да не бързат с подобно устройство може би е точно тази – те чакат поне малко да свалят цените останалите. След което технологичният гигант да предложи своя по-скъп, но все пак, не прекалено скъп модел.
Сгъваемата надпревара продължава с пълни сили. Тя подчертава, че битката за смартфон пазара и поне за печалбите от него, ще се осъществява в този все още нишов сегмент.