Собственикът на „Йеттел България“ – чешкият фонд PPF Group обяви с идването си, че има дългосрочна стратегия за телекома. Абсолютно по същия начин беше и заявката на предходния собственик – норвежкия гигант Telenor. Скандинавците придобиха оператора през 2013 г. и като по часовник пет години по-късно го продадоха. Горе-долу това е срокът за дългосрочна стратегия в икономическия свят.
PPF Group пое щафетата през 2018 г. и вече изминават заветната петилетка. Затова не е изненадваща неофициалната информация, че в момента чешкият фонд води преговори за потенциалната му продажба. Става дума за преки разговори с Etisalat – телеком конгломератът от Обединените арабски емирства (ОАЕ), който работи под бранда e&. Според източници на „Капитал“, арабският конгломерат иска да вземе дял не само в българския оператор, но и в компаниите под бранда Yettel в Унгария и Сърбия.
PPF Group в момента преминава през различни етапи на реорганизация покрай кончината на чешкия милиардер Петр Келнер. Изминалата 2022 г. беше белязана именно с този преход, но и с няколко интересни сделки. От една страна имаме нови придобивания в телеком и медийните групи, от друга – продажба на дял в инфраструктурното CETIN. Оглеждането за продажба на миноритарен или дори контролен дял в Yettel е сигнал, че PPF Group може би има намерението постепенно да се откаже от статуса си на регионален телеком гигант.
Преговорите
Директните разговори между Etisalat и PPF Group са започнали преди няколко седмици. За тяхното провеждане потвърждават от самата чешка група пред „Капитал“. Леош Рузек коментира пред изданието, че преговорите са в ранен етап „за потенциално партньорство“ чрез което да се проучат вариантите за „стратегическо сътрудничество в Централна и Източна Европа (ЦИЕ)“. Одитът или т.нар. Due diligence на Yettel е вече започнат и се очаква до няколко месеца да има решение за сделката.
Точните параметри не са ясни, неофициалната информация е за миноритарен и потенциално контролен дял. Това означава, че Etilasat ще се опита да вземе минимум 25% от групата на Yettel, която включва трите оператори под този бранд в България, Унгария и Сърбия. В преговорите може да влезе и инфраструктурното звено CETIN („Цетин“), в което се намира цялата мобилна и фиксирана мрежа на телекомите.
Ако всичко мине гладко и се стигне до сделка, то тя ще може да бъде обявена до края на лятото (1-2 месеца). След което ще трябва да мине и през одобрение на регулаторите в трите държави и може би на европейско ниво. Трябва да отбележим, че това не са първите слухове за продажба на „Йеттел“, като още през 2020 г. се завъртяха такива – без резултат.
Потенциалните последствия
Все още е трудно да се оценят потенциалните последствия, тъй като не се знае какъв дял ще иска да придобие Etisalat в „Йеттел“. Ако е между 25% и 49%, то тогава PPF Group ще запази мажоритарния контрол. Както и няма да има големи размествания в оперативното ръководство на операторите.
Тъй като Yettel се води група в групата, най-вероятно ще се предостави едно или няколко места в борда на директорите на тази „шапка“ на арабската компания. По този начин те ще могат да управляват правото на глас покрай придобиването на контролен дял в телекома.
По-значителни ще са последствията в CETIN ако инфраструктурното звено бъде включено в сделката. PPF Group вече продаде 30% от него на сингапурския инвестиционен фонд GIC. Ако Etesalat влезе с 25% в дружеството, то тогава чешката група ще загуби мажоритарен дял, въпреки, че ще остане най-голям акционер с 45%.
Трябва да се отбележи, че в PPF Group прави разделение между CETIN-ите си – единият е само чешки и отговаря за местните операции, докато другият покрива България, Унгария и Сърбия. Вероятната сделка с Etisalat ще се отнася за втория.
Крачка напред за PPF Group
Поведението на PPF Group е доста колебливо през последните година-две. Фондът имаше доста ясна конвергентна стратегия в ЦИЕ. Освободи се от малкия и сравнително незначителен оператор Telenor в Черна гора. Но придоби регионалният медиен гигант CME, който в България притежава групата около bTV.
След което раздели търговските операции и инфраструктурата на телекомите в България, Унгария и Сърбия, както в момента действа на чешкия пазар. Така се появиха двата бранда – „Йеттел“ като краен оператор и „Цетин“ като такъв за свързаност на едро. Тенденцията за отделяне на мрежата от телекомите е световна и също не беше неочаквана. Даже PPF Group в това отношение бяха първи в България.
Например от 2023 г. в страната навлезе друг играч от Персийския залив – саудитския TAWAL. Той придоби мобилните кули на United Group, като в България това са тези на „Виваком“. Telekom Austria Group от своя страна завършва отделянето на мобилната инфраструктура на „А1 България“.
И крачка назад
PPF Group се опитва да оптимизира портфолиото си след като част от нейния бизнес беше ударен покрай войната в Украйна. Чешкият фонд беше принуден да се раздели с банковите си операции в Русия. Конгломератът има и силен бизнес в Китай и обтягането на отношенията между Пекин и Вашингтон, носят допълнителен риск за тях.
Затова се превърна в приоритет намирането на свеж капитал. От повече от година се носят слухове за потенциалната продажба на CME, но за сега без по-сериозна конкретика. PPF Group подсили медийната си група като добави хърватската RTL в края на 2022 г. Това може да се приеме за индикация, че опцията за продажба на CME все още стои на дневен ред.
Решението за продажба на контролен пакет в Yettel и потенциалното жертване на мажоритарния дял в CETIN е голяма крачка назад в развитието на телеком амбициите на PPF Group. Фондът явно мисли за свиването им, като за момента показва повече апетит към местния си чешки пазар. През април 2023 г. беше обявено придобиването на локалния за страната интернет доставчик Nej.cz.