Ролята на третия по големина мобилен оператор е винаги на догонващ, особено когато първите двама имат историческа преднина. Той не разполага с друга тактика освен да се пробва да печели клиентите с по-евтини или по-качествени услуги. Колкото по-наситен е пазара, толкова по-агресивен ще бъде в тази насока. Още от създаването на „Вивател“, другите два оператора спореха с регулаторите за потенциален дъмпинг на цените и субсидирането им чрез фиксираните приходи.
Близо 14 години по-късно ситуацията не се изменя, поне при поведението на „Виваком“. Телекомът продължава да натиска агресивно мобилния пазар в стремеж да привлече повече абонати и да създаде паритет спрямо останалите два оператора. Плановете Unlimited са основното му оръжие през последните две години. Те успяха да променят на два пъти начина по който мобилните оператори формират своите абонаментни тарифи.
„Виваком“ продължава с натиска, но вече с една идея по-умерено от преди. Пуска промоционален месец, в който се премахват ограниченията на скоростта на новоподписаните договори Unlimited. Както и собствен брандиран 5G смартфон, който да разшири потенциалната потребителска база, която да се обхване от тези планове. За разлика от предишните „тарифни революции“, този път „Виваком“ разчита само на ограничена във времето промоция от месец и половина. Стъпката е радикална дори за третия по големина оператор и в момента само се тества реакцията на потребителите.
Най-накрая наистина „неограничено“ (но временно)
Определението „неограничени“ се използва доста гъвкаво от телекомите, особено в контекста за мобилните планове. През годините различни услуги са носили това име и почти винаги ограничения са съществували под някаква форма и описани в „дребния шрифт“. Сходен е случаят и с плановете Unlimited на „Виваком“, с разликата, че те се налагат почти като стандарт и от другите два оператора.
През февруари 2021 г. „Виваком“ разтърси пазара като обяви неограничени мобилни планове от гледна точка на потребление. Уловката беше, че абонаментите бяха само във високия ценови клас, докато останалите запазиха старите си условия. „А1 България“ и „Йеттел“ последваха новата тенденция, макар и след известен първоначален отпор. Трите телекома, обаче сложиха едно ограничение – дневното потребление на SIM карта да е до 10GB. Това е защитен механизъм, който предотвратява потенциално „канибализиране“ на фиксираните услуги.
Година и половина по-късно – септември 2022 г. „Виваком“ отново вдигна леко мизата, като направи всичките си мобилни планове да са неограничени Unlimited. За да могат да се правят ценови разграничения и класове се въведе лимит на максимално достижимите скорости. Те варират от 2Mbps за най-евтината тарифа до 300Mbps за предпоследната по цена и най-скъпата само няма подобно ограничение. Дневният лимит на потребление от 10GB си остава в сила.
Сега „Виваком“ премахва скоростното разграничение, но само за при (пре)подписване на двугодишен договор. Промоцията е временна и важи само до края на октомври. Какво ще направи след това телекомът има две водещи хипотези. Първата е, че ще запази подобни промоционални „прозорци“, когато има нужда да засили привличането на абонати. Такава беше първоначалната реакция на конкурентните телекоми, при пускането на първите Unlimited през 2021 г.
Втората и по-малко вероятна е, че в близко бъдеще телекомът ще направи нова преработка на плановете, в които ограничението за скорости отпада. Диференциацията между плановете тогава ще бъде формирано на база на включените допълнителни дигитални услуги. При този вариант се рискува да се забави растежът на потребителите на мобилната версия на дигиталната ТВ платформа EON.
Телефонче за масите
Временното предлагане на планове без ограничения в скоростите не беше основният акцент в анонса на „Виваком“ Те поставиха фокус върху новия им брандиран 5G смартфон. Устройството е позиционирано в достъпния клас и ще се предлага срещу 1 лев на месец при двугодишен договор с абонамента Unlimited 300. Тарифният план е вторият най-скъп на телекома, което показва, че компанията се опитва да вдигне средномесечния си приход от абонат (ARPU). Както и да направи този план по-апетитен и технологично достъпен за потребителите.
Налагането на неограничените планове на българския пазар даде възможност на телекомите да се опитат да вдигнат цената на най-апетитните предложения. През 2021 г. месечната такса при тях варираше между 34.99 лева и 36.99 лева, които след индексацията миналата година ще са увеличени до нива около 40 лева на месец. Сега, „Виваком“ се цели в тази сума при комбиниране с фиксирана услуга. Тогава Unlimited 300 струва 39.99 лева на месец, а самостоятелно е 47.99 лева на месец.
Пускането на подобни брандирани устройства оказва краткосрочно влияние на пазара. Другите два телекома също имаха подобни модели през годините и това показва, че „Виваком“ вече разчита на утвърдени маркетингови похвати в търсенето на нови абонати. Вместо да се опитва отново да прави „тарифна революция“.
Друго оръжие е битката за най-качествена и голяма 5G мрежа. Тук, „Виваком“ се похвали, че планира да достигне 85% покритие на населението на страната до края на 2023 г. Важно уточнение е, че развитието на мобилните кули вече не е в ръцете на самата компания. Те бяха придобити и са ангажимент на саудитската TAWAL от началото на тази година.
Битката е за всеки абонат
Действията на „Виваком“ само затвърждават тенденцията, че на мобилния пазар битката е за всеки абонат между трите оператора. Според данните от годишния доклад на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) за 2022 г. потребителите на мобилни гласови услуги са 7.964 млн. и за първи път от няколко години се увеличават. Въпреки всичко, пак говорим за проникване от над 100% спрямо населението.
„Виваком“ успя да премине границата от 3 млн. абоната през 2022 г. Към края на септември миналата година те са били 3.197 млн. показва финансовия отчет на компанията-майка United Group за първите девет месеца. За цялата 2022 г. „Йеттел“ обявява 3.4 млн. мобилни потребителя, а „А1 България“ – 3.77 млн. Постижението на „Виваком“ е, че успява да скъсява разликата с втория оператор. Данните на КРС, които са само за мобилна гласова, показват дори, че двете компании са почти изравнение. В доклада за 2022 г. на регулатора, „Йеттел“ е с дял от 32.1% срещу 31.2% за „Виваком“.
Ситуацията обаче не е толкова добра при приходите. Там „Йеттел“ е лидер с 38%, като „А1 България“ е с 34.2%, а „Виваком“ е едва с 27.8%, показва доклада на КРС за 2022 г. Затова и опитите на последния да привлече повече потребители в по-високите класове планове не е изненада. Стратегията с Unlimited в това отношение дава резултати. Според регулатора, „Виваком“ отчита стагнация при дела на приходите в периода 2019-2021 г., като варира на нива от 25%, но през изминалата се качва на 27.8%.
С други думи, телекомът се опитва да поддържа натиска върху мобилните абонаментни планове. Като вече не може да си позволи по-радикални стъпки, а разчита на периодични промоции и други „кукички“ за печелене на потребители.