Новият iPhone 15 в България – повече търсене на същите цени
Продажбите на новата серия iPhone 15 в България започнаха точно на празничния 22 септември. Последната версия на смартфона на Apple е наличен и в трите телекома в страната и по едно и също време заедно с основните глобални премиери. Няколко дни след това от „А1 България“ споделиха, че имат силен ръст на предварителните поръчки спрямо миналогодишните. Както и други интересни данни.
От всичко това може да извлечем няколко тенденции. Първата е, че този път продажбите са насърчени от запазване на цените. Втората е, че потребителите на Apple предпочитат премиум моделите, особено когато става дума за предварителните поръчки. Както и, че това правило важи не само за глобалните клиенти, но и за българските фенове на „ябълковата“ компания.
За телекомите, това е период на урожай, тъй като продават най-висок клас устройства, от които има добър марж на печалбата. Както и обикновено те създават възможност за предлагане на най-скъпите мобилни планове на платежоспособните абонати. Затова и допреди няколко години, „Виваком“ водеше истинска битка с Apple да може да предлага iPhone в страната, като по това време партньори бяха само „А1 България“ и „Йеттел“.
Високи предпочитания
Данните на „А1 България“ показват 31% ръст на предварителните поръчки на серията iPhone 15 спрямо тези от миналата година. И в двата периода такива заявки са взимани в рамките на около седмица. От компанията подчертават, че най-вероятната причина за това е непроменената цена. Apple обича да вдига цените, особено на по-високия клас от новите си смартфони. Практика, която технологичният гигант прилага от години. Миналата година също беше силна за продажбите на iPhone, като причината е обновяването на устройствата с такива съвместими с 5G мобилните мрежи.
Разбивката на предварителните поръчки на четирите модела iPhone 15 също е доста показателна. От „А1 България“ показват, че те се доминират от двете Pro версии. Заявките за iPhone 15 Pro и iPhone 15 Pro Max съставляват 93% от всички. Базовите версии на смартфон линията на Apple отчитат само 7%, като по-големият има само 6%. Телекомът представи и друга статистика за цветовите предпочитания на потребителите, но тя е по-скоро показва естетически нагласи, а не пазарни такива.
Подобно съотношение е повече от очаквано. Сред нетърпеливите обикновено са по-платежоспособните клиенти, които могат да си позволят без проблеми по-скъпите модели. Докато, останалите обикновено изчакват коледните промоции. „А1 България“ допълниха, че постепенно паритетът между двата класа смартфони се изравнява с времето. Тоест, продажбите на базовите варианти догонват тези на Pro версии след време.
Ценовата война при флагманите
Промените и иновациите при последните няколко серии смартфони на Apple не са толкова значителни на фона на целия пазар. За сметка на това технологичният гигант много обича да задава посоката на развитие на маркетинга и най-вече на цените. Известно време, смартфоните с отхапаната ябълка отзад се продаваха по-скъпо от всички останали. От последната година-две ситуацията се поизравни в най-високия клас. Без да броим сгъваемите модели, какъвто все още Apple не предлага.
Стратегията тази година да не се променят значително цените показва, че технологичният гигант все пак има натиск от конкуренцията. Въпреки добрите продажби през последните месеци за технологичния гигант. Което е нормално, предвид факта, че през 2023 г. засега тенденцията на целия пазар е за свиване.
Apple все пак прилага един хитър ход да насърчи малко по-скъпите продажби. Цените на iPhone 15, iPhone 15 Plus и iPhone 15 Pro започват от същите нива както при iPhone 14 – 799, 899 и 999 долара. При iPhone 15 Pro Max има една уловка – цената пак е същата, но вече не се предлага 128GB модел, а се започва от 256GB. Така, де факто Apple вдигат със 100 долара прага за по-големия премиум смартфон и от 1 099 тя вече е 1199 долара. Въпреки, че запазват цената спрямо миналата година за същата конфигурация.
Златното партньорство
Предвид всичко изложено е нормално за телекомите продажбите на iPhone да са от ключово значение. Невъзможността да се предлагат продуктите на Apple дори за ограничен период от време е създавало главоболия за ръководствата на компаниите.
През годините трите основни оператора в страната – „А1 България“, „Йеттел“ и „Виваком“ водеха борба за това кой да е оторизиран партньор на Apple в България. Причината е, че технологичният гигант има строги изисквания и осъществява доста силен контрол върху телекомите и кой какво продава. Първоначално, достъп до „ябълковите продукти“ беше запазен само за „А1 България“. „Глобул“ (сега „Йеттел“) също успя да пробие, но имаше една „изпусната“ година след придобиването от Telenor. Причината беше, че норвежците водеха спорове с Apple на глобално ниво.
„Виваком“ дълги години беше оставен без подобно партньорство. След много борба, спорове и дори сезирания на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), компанията е партньор на Apple за България. Това се случва от 2020 г., като преди това спорадично телекомът е предлагал продукти на технологичния гигант. Затова в момента и трите оператора предлагат новите (и старите) модели на iPhone. Естествено, всеки със своите мобилни планове.