Българският оператор „Йеттел“ отчита сравнително добри финансови резултати за първата половина на 2023 г. Приходите нарастват, но печалбата се свива, както понижение има и в инвестициите. Ситуацията е дори по-добра при инфраструктурното звено „ЦЕТИН“ (CETIN), в които повечето показатели са на плюс. Това показват данните на финансовия отчет на телеком звеното на PPF Group за периода януари-юни.
Компанията все още получава най-големия приход от мобилни абонати и ще тепърва развива своите фиксирани предложения. „Йеттел“ пусна своята онлайн ТВ платформа едва през април и тепърва ще чакаме резултатите от нейното представяне. Засега във финансовите отчети на телеком групата на PPF Group, изненадващо страната ни не присъства при работещите ТВ услуги.
Другата голяма новина е в продажбата на основния дял на целия бизнес под бранда Yettel и частичен на CETIN на арабската &e (Etisalat). Сделката беше обявена през август и това е последният финансов отчет, в който PPF Group е мажоритарен собственик на телеком бизнеса в България, Сърбия, Унгария и Словакия.
В крак с тенденциите
Приходите на „Йеттел България“ се увеличават с 11% на годишна база до 241 млн. евро за първите шест месеца на годината. Това е в рамките на тенденцията в българския телеком сектор, като трите основни оператора отчитат ръст на постъпленията през последните години. От PPF Group подчертават единствено, че в нашата страна има и е активирана клаузата за годишна индексация на абонаментните планове спрямо инфлацията. Което е един от факторите за ръст на приходите. Другият е с преподписването на малко по-скъпи планове – също тенденция, която следват и трите оператора.
Мобилните абонати остават на същото ниво от първата половина на миналата година – 3.3 млн. През третото тримесечие на 2022 г. отчитат лек ръст до 3.4 млн., но от началото на настоящата година се връщат на първоначалните си нива. По-високите приходи при същия брой потребители логично води до увеличение на средномесечния приход от тях (ARPU). Този показател нараства от 10.4 евро на 11.6 евро на годишна база.
И срещу тях
Ако приходната част следва тенденциите на българския телеком пазар, то не стоят нещата така с печалбата преди данъци, лихви и амортизации (EBITDA). Тя спада през първите шест месеца на годината от 89 млн. евро на 75 млн. евро или с 15%. От PPF Group не дават обяснение каква е причината. Капиталовите инвестиции (CAPEX) също се понижават леко от 14 на 13 млн. евро, най-вероятно това е свързано с намалените плащания по радиочестотите. Трябва да се отбележи, че те вече не обхващат модернизацията на инфраструктурата, което влиза в дейността на „ЦЕТИН“.
Предположенията за намаляването на EBITDA-та особено спрямо тенденциите при конкурентите е свързана с фиксираните и конвергентни услуги. „Виваком“ и „А1 България“ имат силно подобно портфолио и диверсификация на бизнеса. „Йеттел“ тепърва стартира през април собствена ТВ платформа и едва през последните седмици започна да се предлага самостоятелно без договор за интернет. Операторът разполага само с безжичен фиксиран – тоест доставката е през 5G мрежата на компанията.
„Виваком“ отчита силни резултати от миналата година, главно заради покупката на фиксирани оператори и добавянето на нови абонати оттам. „А1 България“ също има добри показатели от фиксираните услуги, както и от дейността по системна интеграция. Придобиването на „Стемо“ е сред основните причини за резкия скок на приходите през второто тримесечие на годината.
Стабилната инфраструктура
Инфраструктурното звено „ЦЕТИН“ от своя страна е почти изцяло в положителното поле на развитие през първото полугодие на 2023 г. Компанията отчита ръст на приходите от 15% до 69 млн. евро. Увеличението е по-голямо при EBITDA-та – от близо 22% до 50 млн. евро.
Огромният марж се дължи на факта, че инфраструктурата има значителни амортизации, които не се включват в този тип печалба. Иначе чистата такава е 27 млн. евро, отново нараства с 28% от 21 млн. евро спрямо същия период предходната година. Другата причина за силния печеливш резултат е намаляването на капиталовите разходи с 16% от 25 млн. евро на 21 млн. евро.
PPF Group продължава да очаква пускане на търга за 700MHz и 800MHz през втората половина на 2023 г. Засега от КРС не са пуснали обявление за провеждането на такъв и няма обновена информация дали тестовете с военните са минали успешно. Трябва да се отбележи, че и данните за разпределението на спектъра в презентацията на чешкия фонд не са обновени, като в 1 800MHz все още фигурират с лицензи „Ти.ком“ и „Булсатком“.