Xiaomi 14 и Xiaomi 14 Pro са първите флагмани със Snapdragon 8 Gen 3
Xiaomi представи новите си флагмани Xiaomi 14 и Xiaomi 14 Pro, които за момента ще дебютират в Китай, но се очаква догодина да достигнат и в Европа. Специфичното при тях е, че са първите устройства с процесорите Snapdragon 8 Gen 3 на Qualcomm. Останалото е най-доброто, което китайската компания може да предложи – камери под бранда Leica, бързо зареждане, LTPO екрани, както и новата операционна система HyperOS.
Xiaomi показа и третото поколение умни часовници Xiaomi Watch S3, които не са базирани на Wear OS, а на вече споменатата HyperOS. Те се отличават с огромна издръжливост на батерията, но по-ограничени смарт възможности. Дали Xiaomi Watch S3 ще достигне европейския пазар в момента не е напълно ясно. Xiaomi ограничи предходният модел S2 основно за Китай, като до международен дебют така и не се стигна. Статутът на S3 може да се реши, ако Xiaomi 14 и Xiaomi 14 Pro достигнат до Европа с HyperOS и тогава умният часовник ще допълни тази екосистема.
Цените на новите смартфони на пръв поглед изглеждат повече от привлекателни. Xiaomi 14 в Китай ще се предлага от около 1 100 лева, докато Pro моделът започва от около 1 300 лева. Това е почти два пъти по-евтино спрямо предходната серия Xiaomi 13. Трябва да се има предвид, че през последните година-две китайските компании коригират нагоре цените за международните пазари. Но досега не се е стигало до двойна разлика и затова има шанс в Европа те пак да се предлагат на нива под 2 000 лева.
Xiaomi 14 и Xiaomi 14 Pro
Новата серия смартфони са сравнително идентични по външност. Дизайнът е традиционен, като включва стъклени панели и метална рамка. Продължава се линията на голямо квадратно гнездо на основните камери. Хардуерно Xiaomi 14 и Xiaomi 14 Pro са задвижвани от новия премиум чипсет на Qualcomm – Snapdragon 8 Gen 3. Той е изграден по 4nm архитектура, което е изненада, предвид факта, че Apple минаха при своите мобилни процесори на по-новата 3nm технология.
Конфигурациите също са доста идентични, общите за двата модела започват от 256GB място за съхранение и 12GB оперативна памет и достигат до 1TB и 16GB съответно. Разликата е, че базовият има по-достъпна версия с 8GB RAM памет и 256GB място за съхранение.
Двата модела в новата серия се отличават помежду си най-вече в размера на екраните си. Базовият Xiaomi 14 е с 6.36-инчов LTPO OLED дисплей с разделителна способност от 1 200×2 670 пиксела. При Xiaomi 14 Pro вече имаме екран с 6.73 инча, отново LTPO OLED панел, но с по-висока резолюция от 1 400×3 200. Двата дисплея са с адаптивна честота на опресняване от 1Hz до 120Hz и извити старнични ръбове. Разликата в размерите прави логична диференциацията при батериите. Xiaomi 14 използва 4 610 mAh батерия и 90W бързо зареждане, докато Pro моделът разчита на по-голямата 4 880 mAh и 120W бързо зареждане.
Xiaomi продължават да залагат на партньорството си с Leica при разработването на камерите. Те повтарят миналогодишната конфигурация от три задни сензора по 50MP и един 32MP за селфита. Двата смартфона заменят основната камера с новия Light Hunter 900 обектив на Summilux. Xiaomi 14 Pro се отличава с това, че има регулируема бленда в 1024 стъпки от f/1.4 до f/4.0. При Xiaomi 14 тя е фиксирана. Останалите две камери са 50MP телефото с 3.4-кратно оптично приближение и 50MP широкоъгълна, както и спомената 32MP селфи.
Ролята на HyperOS
Двата нови смартфона на Xiaomi идват с чисто новата мобилна операционна система на китайската компания – HyperOS. Тя е еволюция на досегашния интерфейс MIUI 14, но използва за основа версията с отворен код на Android ASOP, а не лицензираната на Google такава. Xiaomi я налагат не само за серията смартфони Xiaomi 14, но и за новия си умен часовник Watch S3.
Амбицията на китайската компания е HyperOS да се превърне в единна платформа за всички нейни устройства. Това ще доведе до тясна интеграция между различните джаджи, подобна на тази, която разгръща в момента Apple. Xiaomi не е обект на строгите санкции на САЩ, каквато е ситуацията с Huawei и затова достъпът до приложенията на Google не трябва да е засегнат.
Въпросът е дали HyperOS ще остане решение, което компанията ще разгърне основно на китайския пазар или ще го приложи и на международния. Нищо не пречи на компанията да пусне серията Xiaomi 14 с лицензирания Android при продажбата им в Европа и други части на света. Докато HyperOS е наличен за Китай.
До момента Xiaomi разчитат на подобна стратегия при умните часовници. Те предпочетоха да не пускат Watch S2 на международния пазар, вместо това заложиха на Watch 2 Pro, който идва с платформата на Google Wear OS. Дебютът на Xiaomi 14 и Xiaomi 14 Pro в Европа ще покаже дали ще има промяна в стратегията на компанията или тя ще продължи да залага напълно на екосистемата на Google в международен план. Което ще предопредели и дали ще видим часовника Watch S3 на нашите пазари.