Продажбите на смартфони в Европа са най-ниското ниво от 2011 г. насам
Продажбите на смартфони в Европа през третото тримесечие са на най-ниските си нива от 2011 г. насам. Доставките на умни телефони са се понижили с 8% през периода на годишна база, показват данните на Counterpoint Research. Засилва се разликата между Западна и Източна Европа, като втория регион е по-силно ударен, заради продължаващите „икономически и геополитически предизвикателства.
При производителите също има интересни размествания и тенденции на развитие през цялата 2023 г. Те са свързани най-вече с китайските компании, които се борят най-вече за по-достъпните сегменти на пазара. Както и при общите доставки, тук също фактор играе и региона, като Източна Европа предпочита по-евтините модели и съответно марките които предлагат такива имат по-добри дялове.
За България рядко се намират данни за състоянието на местния пазар. „А1 България“ открехват леко вратата, като предлагат частични данни, поне за техните продажби. Те очертават картина, която хем наподобява тази на Европа, хем има своите локални особености.
Старият континент на две скорости
Идеята за „Европа на две скорости“ е по-скоро макроикономически и политически термин, който обаче пасва все повече на пазара за смартфони. За целия Стар континент доставките на смартфони намаляват с 11% на годишна база. Според анализаторите от Counterpoint Research е достигнато най-ниското ниво на продажби на едро през третото тримесечие от 12 години насам или това от 2011 г.
Западна Европа се представя доста по-добре, като тя отчита спад от 8%, спрямо 14% през второто тримесечие на 2023 г. Оптимистичният резултат обаче не се пренася в Източна Европа, където продажбите на смартфони продължават потъването с 15% на годишна база. Регионът включва двата големи пазара на Украйна и Русия, които заради бушуващата война са с понижен интерес, както от производители, така и от потребителско търсене.
Покрай тях, обаче регионът продължава да отчита по-силна инфлация, което също може да обясни за намаленото потребление. Освен това, точно Източна Европа е мястото на борба между китайските брандове. Местните клиенти предпочитат по-евтини модели и това прави пазарът апетитен за установените и новонавлизащи компании.
Така например, Xiaomi е лидер с 35% в Източната част на континента, но в Западната е изправен пред предизвикателства, защото не е спряла продажбите в Русия, например. Новите брандове на Transsion – Tecno и Infinix влизат ударно точно в този регион. Първият започва да се установява цяла Източна Европа, докато и двата са силни в Русия.
Китайските рокади
При производителите на върха промени няма. Samsung е лидер в цялата Европа през третото тримесечие с 32% пазарен дял. Южнокорейският гигант обаче регистрира силен спад на доставките на годишна база от 15%. Делът му се свива само с 2%. Apple са втори, които въпреки намаляването на доставките с 3%, техния пазарен дял се увеличава с 2% пункта до 24%.
Засега промени няма при трети и четвъртия. Xiaomi си запазва пазарен дял от 22%, въпреки спада на доставките от 13%. Китайският бранд остава лидер в Източна Европа с 35%. Този на Realme обаче се свива от 5% на 4% на годишна база, докато продажбите като обем са с най-силно понижение от 30%.
Разместванията са при по-малките производители. Honor трайно замества Oppo на Стария континент. Бившият бранд на Huawei се оказва доста успешен в Западна Европа, където успява да заеме нишата, както на предходния си собственик, така и на Xiaomi. Самостоятелния вече производител е с 3% и единствения в Топ 5, който отчита ръст от 8% на доставките. Вече споменатите марки на Transsion допълнително изместват Oppo, като интересът е основно от Русия.
Родните особености
Българският пазар си има своите специфики. От една страна той следва общоевропейските тенденции, от друга българите предпочитат по-евтини смартфони, от трета имаме и някои предпочитания спрямо марките. Данните на „А1 България“ изнесени пред медии потвърждават тези три точки.
От началото на 2023 г. досега, телекомът отчита 7% ръст на продажбите на годишна база. Това дава повод за оптимизъм, както за тази, така и за следващата 2024 г., коментира Александър Колев, директор „Управление на продуктово портфолио и аксесоари“ в „А1 България“.
Samsung е едноличен лидер при телекома с около 40% пазарен дял. Вторият по продажби е повече от любопитен – това е Motorola, който отчита продажби от около 15-16% през 2023 г. до момента. С подобен дял е Apple, като при технологичния гигант се забелязва ръст на реализирани по-стари нови модели iPhone – 13 и 14 най-вече, коментира Колев.
Xiaomi е четвърти, а изненадата е Huawei, които имат около 5-6% продажби при „А1 България“. Според Колев, доскорошният лидер на българския пазар все още има добър имидж и разполага с фенска група, които държат на марката. Следват достъпните смартфони на Realme, TCL и Nokia. Трябва да отбележим, че това е само частична картина на българския пазар, защото отраязват само продажбите от един от телекомите.