Телекомите от няколко години работят по изграждането на собствени видеоплатформи. Целта да се дигитализира максимално изживяването и да се вкара традиционната линейна и платена телевизия в 21 век. Първите опити бяха по-скоро събиране на различно съдържание на едно място и интеграция на ТВ сигнала в онлайн услуга, като ранен пример за това е стартът на Xplore на „А1 България“ през 2019 г.
Нивото беше вдигнато значително със старта на EON на „Виваком“ през април 2021 г. Тя можеше да се каже, че е първата умна платформа, която да комбинира силна видеотека с възможности за гледане на линейна телевизия и видео на поискване. Оттогава насам, основните играчи в България влязоха в надпревара за предоставянето на подобни услуги.
Двата водещи телекома са главните претенденти, като единствено „Булсатком“ представляваше малко по-сериозна конкуренция с техния b-box. Драмите около придобиването на сателитния оператор от United Group поставят под въпрос дългосрочните му възможности.
В крайна сметка, еволюцията на ТВ платформите на телекомите достигна до ниво, в което те вече са пълнокръвни стрийминг такива. Последните промени в EON на „Виваком“ подкрепят тази теза. Което е доста иронично предвид факта, че самите стрийминг платформи все повече обръщат поглед назад към времената на кабелната телевизия и възприемат редица практики от това време. Тенденция, която ще разгледаме през следващата седмица.
Изпитани промени
Виваком“ обновяват EON в няколко направления. Първият е интерфейса, който е променен драстично и прилага изпипаните методи на стрийминг платформите. Това включва големи блокове за ключовото съдържание и изчистени ленти за вторичното и препоръчаното. Концепцията идва директно от услугите като Netflix и HBO Max. Едно от големите ѝ предимства е лесното мащабиране и ползване на устройства с различни екрани – от смартфони до телевизори.
EON въвежда и няколко други функции, които ще са познати на потребителите на стрийминг платформи. Първата и най-полезната е свалянето на съдържание на устройството с цел гледане офлайн. Полезна възможност, която може да се използва на път или на места с по-ограничен достъп до интернет. Втората е пропускане на интрото на сериалите, което е практично при гледане на много епизоди накуп. Въведена още от зората на Netflix и превърната в синонимна за платформата.
Останалите са технически изчиствания – интеграция на превю при слайдъра за превъртане на видеото, препоръчване на следващ епизод, при приключване на настоящия и др. Добавено е и запаметяване на прогреса на гледане с опция да се продължи по-нататък – също позната функция от стрийминг услугите.
Изкуствен и естествен интелект
Няма успешна стрийминг платформа без добри алгоритми за препоръчване. Такива добавя „Виваком“ към своя EON. Освен с директно предлагане на следващи епизоди или части от филми, платформата обещава да подобри автоматичния избор на показванията спрямо предпочитанията на потребителите. Описана като изкуствен интелект, функцията отново идва от дигиталните платформи за съдържание.
По-интересна е добавката на „естествен интелект“. „Виваком“ са наели цял екип от редактори, който се грижи да прави много по-конкретни и контекстуални препоръки. Те ще са отделни ленти и ще са тематични според сезона, празника или друг важен контекст. Например ще се прави специална селекция на любовни филми за Св. Валентин, патриотични видеа за Трети март или като при кончината на българския актьор Иван Иванов – продукции с негово участие.
Тази комбинация от софтуерни алгоритми с ръчно избиране от специализиран екип също е част от репертоара на големите стрийминг платформи. Тя е доказала многократно ефективността си и от телекома вече започват да отчитат предимствата. Например, покрай кончината на актьора Иван Иванов и поставянето на негови филми в препоръчани ги е направило най-гледаните за месеца почти моментално.
Размиване на границите
Взимането на някои от изпипаните похвати на стрийминг платформите и интегрирането им доскорошните ТВ такива показва все по-голямото размиване на границите между двете. Вече не сме на етап в който просто се слага едно съдържание във видеотеката или се интегрира с акаунта в Netflix, а тя се развива като пълнокръвна услуга.
При „Виваком“ това се прави на стратегическо ниво. Платформата EON е дело на компанията-майка United Group и се налага на всички пазари, на които групата оперира. Тя е и напълно самостоятелна разработка и затова телеком конгломератът я развива почти като отделна стрийминг платформа, в която има и възможност за гледане на линейна телевизия.
Усилията на United Group показват и, че в надпреварата за стрийминг услугите може да се включат и телекомите под една или друга форма. Границата между линейната телевизия и стрийминга съвсем се размива с участието на операторите. Дигиталните платформи от своя страна също започнаха да правят това с налагането на бизнес практики от времето на кабелната телевизия – като добавянето на реклами, например.