Site icon TechTrends България

Бъдещето на United Group ще се решава в Гърция

ug-aquired-wind-header-1.jpg

Докато United Group консолидира почти самостоятелно българския пазар, бъдещето на балканската телеком група най-вероятно ще се реши в Гърция. Местните медии започнаха да развиват идеята, че за активите на холдинга в страната се търси купувач. Някои от тях дори стигат по-далеч, като обявиха, че цялата група може да смени собственика си. В момента мажоритарен акционер е британският фонд BC Partners, а сред миноритарните е един от основателите сърбинът Драган Шолак.

Сред спряганите купувачи са американски финансов фонд и потенциално два арабски телеком групи. Интересът на оператори от Близкия изток се засилва, след като Etisalat придоби контролния пакет акции в Yettel и CETIN, сред които са и едноименните български компании.

Информацията засега е силно спекулативна, като самите United Group отказват да я коментират именно поради този факт. От друга страна, в идеята има логика, защото групата натрупа големи дългове, с нейните мащабни планове за разгръщане на Балканите. През януари тя пласира облигации за 1.73 млрд. евро, които бяха използвани за рефинансиране на предходни задължения.

Евентуалната продажба на гръцките активи ще окажат значителна промяна в портфолиото на United Group, като в момента те са най-големи като приходи. Затова и логиката, че може цялата група да е на тезгяха не е толкова далечна.

От съседите с любов и спекулации

Новината, че гръцкият телеком Nova на United Group може да бъде продаден тръгва от местното издание Euro2Day. Според него, процедурата е все още в ранна фаза, но вече има заявен интерес от различни инвеститори – стратегически и финансови. Позовавайки се на анонимни източници, основната причина е потенциалното изтегляне на BC Partners от телеком групата в неопределено бъдеще.

Очакваната цена за Nova е около 2 млрд. евро или 7.5 пъти печалбата преди лихви, данъци и амортизации за дружеството за 2023 г. Сред потенциалните купувачи се спряха американския фонд CVC Capital Partners, а голямата гръцка медия Ekathimerini добавя към него арабските телекоми Etisalat и Saudi Telecom. Първият вече има силни апетити в региона след като придоби мажоритарен дял в Yettel и CETIN, които са със стабилни позиции в България и Сърбия. Избрани са и консултантите по евентуалната сделка – JP Morgan и Morgan Stanely.

Според двете гръцки медии единият вариант е продажбата само на телекома Nova. Втората опция е сделката да обхване цялата група и всички пазари. Тогава обаче Etisalat ще срещне съпротива от антимонополните регулатори в някои от държавите, в които оперира United Group. Най-проблемни ще са Сърбия и България, тъй като арабите вече придобиха контролния дял в Yettel и CETIN от PPF Group. Бившите звена на Telenor са най-активни точно в тези две балкански държави.

Средиземноморският фактор

Гръцката експанзия на United Group започна малко след тази в България. През август 2020 г. балканския телеком получи одобрение от местените и европейски антимонополни органи за придобиването на оператора Forthnet, който оперира под търговското име Nova в страната. Това е един от водещите кабелни доставчици в южната ни съседка и по това време разполага с 457 хил. ТВ и 551 хил. интернет абоната.

Точно година по-късно през август 2021 г. беше обявено и второто придобиване на местна почва. United Group купи третият по големина мобилен оператор и един от трите водещи телекоми в Гърция – Wind Hellas. След още година двата актива бяха обединени в една компания и под бранда Nova.

Новият комбиниран оператор се превърна във втория по големина фиксиран такъш и остана трети при мобилния сегмент. Това показват данните на гръцкия телеком регулатор EETT за 2021 г. Макар тогава финалното ребрандиране на Nova да не е приключило, компанията вече има малко под 24% на мобилния пазар като абонати. Операторът скъсява макар и с малко разликата спрямо втория Vodafone, който е с 30%.

Лидер е OTE с 46%, като бившият държавен телеком е водещ и при двата подсегмента във фиксирания пазар. При интернет доставката е с около 50% дял на линиите, а при платената телевизия – около 52%. Консолидираните данни на Nova във фикса ги поставят на твърдото второ място. При интернет доставката, звеното на United Group е с 27% пазарен дял, а при платената ТВ – 36%.

Перлите в короната

През първите години на придобиването, „Виваком“ беше най-големият актив на балканската група, както по приходи, така и по EBITDA. Закупуването и консолидирането на двата гръцки оператора промениха частично тази картина. За деветмесечието на 2023 г. (последният финансов отчет на United Group, с който TechTrends разполага – бел. ред.) лидер по приходи е Nova с 612 млн. евро. „Виваком“ е втори с 487 млн. евро, но двете звена заедно съставляват 54% от всички постъпления на United Group за периода. Брандът Telemach, който оперира в четири държави е след това с 21%, а медийната част на групата United Media е след това със 17%. Оригиналният сръбски оператор SBB е само с 9%.

„Виваком“ обаче се оказва най-печелившата от всички в United Group с 232 млн. евро EBITDA за деветте месеца на 2023 г. Nova отчита само 205 млн. евро, а двете заедно съставляват около 60% от тази оперативна печалба. Трети по EBITDA в групата е United Media със 103 млн. евро.

Ако се стигне до продажба на Nova почти сигурно ще означава девалвация на портфолиото на United Group. От друга страна, балканската група изгради своята локална телеком империя с агресивни придобивания. Те станаха факт благодарение на редица заеми. Към края на деветмесечието на 2023 г. United Group е акумулирала дълг в различна форма на обща стойност от 7.13 млрд. евро.

Групата започна активни действия по овладяването на задълженията. Отделянето на мобилните кули на всички оператори и продажбата им на саудитския Tawal за 1.22 млрд. евро беше именно с цел да се намалят борчовете на United Group. Сумата беше платена в налични средства, без акции или дългови инструменти. През януари, балканският телеком конгломерат емитира нови облигации на стойност 1.73 млрд. евро, с които да се покрият някои от дълговете с наближаващ падеж.

Консолидираните гръцки активи представляват апетитна хапка, както за стратегически, така и за финансови инвеститори. United Group успяха да окрупнят част от пазара в южната ни съседка, най-вече във фиксирания сегмент. Подобни действия се направиха и в България, след като групата придоби доскорошния лидер на платена ТВ сателитния оператор „Булсатком“. Очаква се неговото пълно вливане във „Виваком“ да се случи съвсем скоро. Това ще направи българският телеком лидер на фиксирания пазар, докато на мобилния, компанията е с почти изравнени позиции спрямо втория „Йеттел“.

С което, Nova и „Виваком“ са двете перли в портфолиото на United Group. Третата по-малка е медийния конгломерат United Media, в която са концентрирани различните активи за съдържание, сред които е и българската „Нова броудкастинг груп“. Ако групата продаде едното звено, то другото ще продължи да допринася тежест за холдинга. Въпросът е какво решение ще вземе ръководството на United Group – дали за цялостна смяна на собствеността или само на някое или няколко подразделения. Засега групата публично отказва да коментира темата.

Exit mobile version