Съботното заседание на Камарата на представителите на Конгреса на САЩ беше следен изкъсо от половината свят. Тогава щатските законотворци разглеждаха различните видове помощи за Украйна, Израел и Тайван. Но покрай тях в пакета беше приет и друг закон за налагането на допълнителни санкции срещу Русия, Иран и Китай. В него за втори път влиза атаката срещу популярната социална мрежа TikTok.
Така скрито зад актуалната геополитическа обстановка, Вашингтон за пореден път се опитва да атакува китайската платформа. Това е и вторият закон, който Долната камара на Конгреса приема в рамките на малко повече от месец. Предходният законопроект обаче буксува в горната – Сената и без неговото одобрение няма да може да достигне до парафиране от страна на президента и съответно да влезе в сила.
Този път, конгресмените са направили промени, които да го направят по-лесен за преминаване на следващото законодателно ниво. Но и гласуването му заедно с останалите за военните помощи, ще накара Сената да не се мотае и да го гласува анблок или казано иначе – вкупом. Ако този път премине, то ByteDance – компанията зад социалната мрежа ще трябва да продаде дела си в американското звено на местна компания или платформата ще бъде забранена в САЩ.
Продажба или забрана
В двата проектозакона е предвидено горе-долу едно и също нещо. Конгресмените дават ултиматум на ByteDance, че трябва да продаде американските си операции на местна компания или е заплашена от пълна забрана на нейната социална мрежа. Разликата е повече в техническите детайли.
Във втория законопроект, срокът за изпълнението на потенциална продажба е вдигнат от шест на девет месеца с опция за удължаване с още три месеца. Така, се дава двойно повече време на китайската компания да намери купувач и да осъществи трансакцията. Конгресмените смятат, че това ще е по-приемлив и реалистичен за изпълнение вариант. В Камарата на представителите и двете предложения бяха приети доста положително от републиканците и демократите.
Опаковането му заедно със „санкциите срещу Русия, Иран и Китай“ се налага, за да може да се избегне забуксуването му в Сената. Както се случва с предходния законопроект. Горната камара на Конгреса трябва да гласува всичките приети от Долната камара документи в бърз порядък, ако искат да се предоставят военните и финансови помощи на Украйна, Израел и Тайван. Ако законът за TikTok беше самостоятелен, то тогава сенаторите можеха да го оставят за по-натам. Което означава ново протакване във времето, заради планирани отпуски на редица сенатори и работни ангажименти на други.
Иновации извън контрол
Предложението за забрана или продажба на TikTok се поставя за пореден път на масата. Идеята циркулира още от втората половина на 2020 г., когато все още администрацията на президента Доналд Тръмп беше вдигнал мерника на социалната мрежа. Ексцентричният републиканец вече попари със санкции технологичния гигант от Китай Huawei, най-вече в сферата на смартфоните и донякъде в развитието на 5G мобилните мрежи.
TikTok набра голяма скорост, особено сред младите и подрастващите. Тайната зад неговия успех се крие в супер лесното за създаване и консумиране видеосъдържание, както и в доста успешните алгоритми за препоръчвания. Социалната мрежа продължи с бурното си развитие и след опитите от 2020 г. за нейната забрана. Към края на миналата 2023 г., TikTok разполага с над 1.7 млрд. потребители в целия свят, от които 107 млн. са в САЩ.
По-важното е, че според различни изследвания от 2021 г. и 2022 г. над 65% или две трети от младите американци ползват китайската социална мрежа. Опасенията на Вашингтон са, че платформата представлява опасност за сигурността на страната. Зад тези общи думи всъщност се крие страхът, че социална мрежа от Китай ще се превърне в лидер в свободното споделяне на информация в САЩ.
Останалите опасения са свързани с личните данни на американските граждани. ByteDance направи доста мерки последните години, в това как съхранява и обработва информацията събирана в САЩ. Въпреки уверенията на компанията, политиците не вярват, че няма възможност данните да изтекат в Китай по един или друг начин.
Справяне с конкуренцията
Още през 2020 г. беше поставен сходен ултиматум, макар и тогава не подкрепен със закон. Кандидатите за купувач бяха Microsoft и Oracle, но постепенно пропаднаха преговорите. Ябълката на раздора бяха алгоритмите за препоръчвания.
Американските гиганти и донякъде правителството настояваха те да бъдат предадени на местните компании. ByteDance искаше да опази и само да предостави на щатските дружества да оперират платформата и личните данни на потребителите.
Така, всъщност идеята за продажбата на компанията е доста проста – взимане на алгоритмите за препоръчвания. TikTok е един от малкото крайни потребителски примери, в които китайски разработчик успя да изгради софтуер, който превъзхожда американските аналози. И който се възприема изключително добре от западната аудитория.
Политическата палачинка
Смяната на властта в Белия дом през 2021 г. отложи във времето казуса с TikTok. Нарастването на напрежението между САЩ, Русия и отново Китай обаче върна темата отново на дневен ред. Този път бившият президент и настоящ кандидат за такъв на републиканците Доналд Тръмп заема напълно противоположна позиция. Сега той е против забраната на TikTok.
Аргументацията му е изцяло политически мотивирана. След изборите през 2020 г. предаването на властта между Тръмп и Джо Байдън премина доста турболентно, което доведе до цензурирането на все още действащия президент в редица социални мрежи като Twitter и Facebook. След това, милиардерът поведе „кръстоносен поход“ за опазване на свободата на словото.
С което позицията на Тръмп спрямо TikTok се обърна на 180 градуса. Сега, той смята, че забраната на китайската социална мрежа ще обслужи само и единствено Meta и ще навреди на конкуренцията в сектора. Както и ще понижи свободата на изразяване онлайн. В същия момент, настоящият президент Джо Байдън е готов да подпише указа за закона за забрана на TikTok, ако Сенатът приеме законопроекта. С други думи, в момента всичко е в ръцете на Горната камара на Конгреса и ще се разбере напълно през идните седмици. Ако той бъде приет, ще видим и реакцията на ByteDance относно потенциалната продажба на американския си бизнес.