Apple продължава да е най-скъпата технологична корпорация в света. Въпреки опитите за догонване от гиганти като Google, Meta, Nvidia, Microsoft и Amazon тя продължава да е на трона. В един от първите анализи на TechTrends от началото на 2019 г. разгледахме кризата пред която „ябълковата“ компания беше изправена. Както и нейната силна зависимост от бизнеса ѝ с iPhone.
Шест години по-късно, Apple успя да я овладее, но цялостният ѝ бизнес модел не се е променил чак толкова. Тя продължава да разчита на iPhone, независимо от опитите ѝ за диверсификация на портфолиото. Смартфоните ѝ продължават да се радват на интерес, въпреки големия скок в цените през последните няколко години. От което изниква въпроса „Защо не идва краят на iPhone?“
За да бъде пълен отговорът, ще трябва да го разделим на няколко части. Всяка една от тях съдържа в себе си отделен компонент, който трябва да обясним. Комбинацията от всички тях вече ще ни дадат пълната картина, за продължаващия успех на iPhone. Самите факти са:
- Силната зависимост на Apple към техния бизнес с умни телефони продължава.
- Технологичният гигант не е намерил нов „продукт-убиец“, който да замени
- iPhone продължават да се търсят въпреки тяхното поскъпване.
- Смартфоните продължават да са доминиращо потребителско устройство и за момента надали ще бъдат заменени в близко бъдеще.
Как се достигат до тези четири факта ще отговорим в детайли в следващите редове.
Зависимият Apple
През годините Apple се превърна в основно смартфон компания. Повече от половината ѝ бизнес е ориентиран около iPhone и това е тенденция, която не е от днес или вчера, а от повече от десетилетие. Още през финансовата 2013 г. смартфон приходите формират около 54% на компанията, които по това време са малко под 171 млрд. долара.
Ситуацията не просто се запазва, но дори и задълбочава в последващите периоди. През финансовата 2017 г. iPhone вече отговаря за малко под 62% от приходите на компанията, които скачат на 229 млрд. долара. Това вече е почти две трети от всички доходи на технологичния гигант. Нивото от около 62% се запазва и през следващите няколко години до преди пандемията. Именно тази тенденция разглеждахме в нашия анализ от началото на 2019 г., която беше съчетана и с охлаждане на пазара на смартфони.
Буквално няколко месеца след неговото публикуване, Apple започна да взима крути мерки в опит да диверсифицира своето портфолио. Основният акцент тогава се премести към дигиталните услуги. Черешката на тортата по това време е пускането на стрийминг услугата Apple TV+. Към нея бяха добавени още новинарска платформа, музикална и др.
Действията имаха своя ефект, макар и той да беше частичен. До 2021 г. делът на iPhone при приходите беше върнат до 52%. Услугите станаха втория по големина източник на постъпления за Apple, но не достатъчно голям, че да измести или поне да изравни този от продажбата на смартфони.
Ситуацията се запазва почти непроменена през 2023 г. Лидер е iPhone с 52% дял или 200.58 млрд. долара при общи приходи от 383.28 млрд. долара за финансовата година. Услугите формират едва 22% или само 85.2 млрд. долара, което е повече от двойно по-малко от смартфон бизнеса на компанията. Бизнесите с компютрите Mac и таблетите iPad са в низходяща тенденция, като и двата сегмента отчитат спад на годишна база през 2023 г. Заедно те формират 57.6 млрд. долара или само 15% от всички доходи на Apple.
Без достоен наследник
Успехът на iPhone се оказва едновременно рецептата на компанията за нейния стремглав възход, но и „еднорог“, който тя не може да повтори. „Ябълковият“ гигант разработва различни продукти през годините от 2007 г. насам, но нито един от тях не повторя постиженията или пък разполага с потенциала на смартфоните ѝ.
Първият претендент за това беше таблетът iPad. След първоначалният засилен интерес и претенцията, че създава „нов сегмент“, устройството в момента е напълно изместено от лаптопите 2в1 и ултрабуците. Неговият дял в приходите на компанията се свиват и от малко под 19% през 2013 г., десет години по-късно в момента са малко над 7%. Любопитното е, че като абсолютна стойност постъпленията от iPad също намаляват за този период макар и с малко – 31.98 млрд. през 2013 г. срещу 28.3 млрд. през 2023 г. Но за сравнение, общите приходи на Apple нарастват над 2.2 пъти през това време.
Погледите след това бяха насочени към Apple Watch, но с по-голяма доза скептицизъм. Той се оправда, след като умният часовник се наложи като лидер, но на доста нишов пазар. Apple Watch стана част от малко по-добре дефинираното перо „Други“, което се преименува на „Носими, домашни устройства и аксесоари“ във финансовите отчети на компанията.
Последният претендент за короната „продукт-убиец“ трябваше да бъде шлемът за виртуална и добавена реалност Apple Vision. Прекомерно високата цена и ограниченията в приложението му го превръщат в поредния изключително нишов продукт на технологичния гигант. Който пристига на силно конкурентен, но доста ограничен като обхват пазар.
Apple дори не успяват да пуснат в продажби или да изкарат поне пълен прототип на свой автомобил. Независимо от годините и милиардите долари вложени в разработката му. Проектът беше напълно прекратен в началото на настоящата 2024 г. В същия момент, един от китайските технологични конкуренти на Apple – Xiaomi пусна в продажба собствен електромобил, който е създаден в партньорство с локален производител.
Всички тези провали да се намери нов продукт, който да замени iPhone, само затвърждават безценния статус на смартфоните на Apple. Ситуацията е такава, че ако има проблем с този бизнес, затруднения ще има за технологичния гигант като цяло.
Властелинът на премиум сегмента
В края на 2018 г. Apple направи един малко рисков ход. Спадът на продажбите трябваше да бъде компенсиран с увеличение на цените на смартфоните. За първи път те прескочиха психологическата граница от 1 000 долара. Първоначално, потребителите посрещнаха на нож промените. След това, другите големи производители последваха Apple. Това се случи като те видяха, че високите маржове при по-скъпите устройства формират значителна част от печалбата на компаниите. Ако успеят да продадат определен минимум от устройства.
Така се формира премиум категорията смартфони, която измести флагманите. Пандемията и последвалата инфлация изстреля цените още като вече подобен тип устройства струват поне 1 300-1 500 долара. Търсенето към тях не спадна, напротив – даже се увеличава. Това се дължи до сравнително стабилната платежоспособна аудитория на Запад и новата такава в страни като Китай. Допълнителен интерес беше генериран и с новия подклас устройства като сгъваемите модели, които неизбежно се продават на сходни цени.
През 2023 г. продажбите на премиум смартфони се увеличават с 6% на годишна база, според данни на Counterpoint Research. Заедно с флагманите те формират 24% от всички продажби през изминалата година. Една трета или 8% от всички реализирани смартфони през 2023 г. се падат на премиум продуктите. За сметка на това целият пазар през същия период се свива с 4% в поредна година на спад, показват данните на Canalys.
Apple доминират високия сегмент. През 2023 г. iPhone отговарят за 71% от продажбите на всички премиум смартфони и флагмани. Samsung са втори с едва 17%, следвани от Huawei с 5%. При конкуренцията все пак има развитие, тъй като делът на Apple намалява спрямо 2022 г., когато той е бил 75%.
Въпреки това, интересът към по-скъпите смартфони прави iPhone моделите все по-примамливи за потребителите. Така, Apple успя да обърне нагласите на пазара, въпреки че за кратко даде крачка назад. Но последните тенденции показват, че премиум моделите ще са водещи при смартфоните, а именно този сегмент „ябълковият“ гигант владее безапелационно.
Смартфони без алтернатива
Не трябва да се ограничаваме само с анализа си за Apple и края на iPhone. От години се правят опити да се намери нов „продукт-убиец“, който да замени смартфоните. Подобно на iPhone за Apple, такъв не може да се намери и на глобално ниво.
Последните развития на генеративния изкуствен интелект (AI) може да променят, но може и да не трансформират смартфон пазара. В зависимост от еволюцията на AI, той може дори да затвърди тяхното значение. Появилите се нови потребителски устройства разработени около него, за момента не са толкова практични.
Появилите се в края на 2023 г. и началото на 2024 г. устройства с гласов AI не грабнаха окото на пазара. Мъртвороденият Humane даде висока заявка, за моден аксесоар на цената на смартфон с вграден AI. Бързо се оказа, че работата с „умната брошка“ не е толкова лесна. Възможностите се припокриват с умния телефон и дори спрямо него липсват доста възможности. Rabbit е малко по-скромно устройство, поне по отношение като цена, но с амбиция да изгради „AI екосистема, която да сложи край на мобилните приложения“.
Краят на подобни експерименти обаче наближава. Той може да се види покрай презентацията на Google на тяхната конференция I/O през май 2024 г. В нея генеративният AI заема централна част, но и се интегрира с вече действащите смартфони. Те получават възможностите на гореизброените нови устройства, без да се налага да изхвърляте умните си телефони.
Така, смартфоните засега не са застрашени да бъдат изместени от нов тип устройство. Apple доминира премиум сегмента, в който са и основните маржове на печалба. Затова краят на iPhone скоро няма да дойде, поне не и в близко бъдеще.