Site icon TechTrends България

United Group най-накрая отделя фиксираната си мрежа

united-fiber

Преструктуриранията на балканския телеком конгломерат United Group продължават. Компанията-майка на „Виваком“ обяви, че отделя цялата си фиксирана мрежа в самостоятелна фирма – United Fiber. Това се случва само година след като групата направи същото с мобилните си кули и след това ги продаде на саудитския Tawal.

За разлика от тях, работата по отделяне на фиксираната мрежа започва през 2021 г. в Гърция и Untied Group иска от няколко години да направи това, но поради различни обстоятелства процесът отнема повече време. Тогава, групата аргументира идеята за отделяне на мрежите си и поставянето им в едно звено, че по този начин по-лесно ще може да продава капацитет на международни клиенти.

Проблемът е, че през последните месеци вървят упорити слухове, че United Group си търси купувач, покрай високата задлъжнялост на конгломерата. Те тръгнаха точно от Гърция, откъдето започна формирането на новото мрежово дружество на групата. Което може да означава всичко или нищо. Дълговете бяха и основната причина за продажбата на United Towers през 2023 г. Но този път, създаването на United Fiber ще има за цел по-скоро да увеличи общата цена на групата, отколкото да се продава отделно.

Новият United Fiber

Новото дружество се казва United Fiber и ще отговаря за цялата оптична инфраструктура на групата. Тя включва фиксираната мрежа в Гърция, България, Сърбия, Словения и Хърватска. Стратегическото ѝ разположение я прави привлекателна за потенциално изграждане на свързаност от Тип 1 и 2, защото позволява стабилна трансгранична свързаност по продължение на Балканите. Както и създава предпоставка за междуконтинентална такава между Европа, Близкия изток и Азия. В по-дългосрочна перспектива ако се засилят връзките между Гърция и Египет – може да има свързаност и към Африка.

По думите на Желко Батистич, вицепрезидент „Технологии“ в United Group, само в четирите държави-членки на Европейския съюз (ЕС) – България, Гърция, Словения и Хърватска са изградени 60 хил. км опорна и градска оптична мрежа. За Сърбия, Батистич само коментира, че през 2000 г. United Group са изградили най-голямата мрежа в региона.

На тези пазари тя покрива 3.6 млн. домакинства, като през 2024 г. има планове да се разшири с още 450 хил. с оптика до дома. Според финансовите отчети на компанията-майка за края на 2023 г. Сърбия е на второ място в групата с 568 хил. абоната, след България, като „Виваком“ разполага със 721 хил. Батистич коментира, че българският оператор е лидер в доставката на интернет на дребно с 50% покритие на домакинствата (бел. ред. – коригирано на 12.06.2024 г., преди това беше изписано като „пазарен дял“) и с планове да го разшири до 67% към 2028 г.

Гърция – първа и последна

Вицепрезидентът допълва, че United Group има планове да разшири с 20% оптичната свързаност в Гърция. Южната ни съседка е със сравнително малки позиции, като има само 135 хил. абоната в края на 2023 г. (само за Nova, без Wind – бел. ред.). Но се предвиждат нови проекти, като опорен кабел от Солун до Атина, който трябва да бъде завършен през 2025 г.

Потвърждава се целта на създаването на United Fiber. Балканската група иска да може да продава трансгранична свързаност и вкарването на фиксираната мрежа под една шапка улеснява това. Самата търговска дейност ще се осъществява от друго звено – UGI Wholesale. То беше създадено през 2021 г. и отдели всички продажби на едро в групата под една шапка.

По това време беше създадено и United Fiber в Гърция. От балканската група потвърдиха, че през март 2024 г. беше основано местно дружество United Fiber в Словения и до края на годината това трябва да се случи в България и Хърватска.

Защо на United Group им отне три години да вкарат останалите си фиксирани мрежи под гръцкото дружество United Fiber? Най-вероятно заради консолидационните процеси, особено в България. „Виваком“ направи ударни покупки на някои от останалите по-големи регионални оператори. Това позволи на телекома да излезе на лидерска позиция по абонати при фиксираните услуги. Но също така разшири значително обхвата на оптичната и опорна мрежа на компанията. Част от сделките бяха подложени на критика от конкуренцията и регулаторите и затова процесът се забави. Това важи с пълна сила на придобиването на „Булсатком“.

Повишаване на приходите или на цената

Погледнато от гледната точка на цялата група, отделянето на United Fiber има значителна логика. Ако UGI намери големи клиенти, които да използват цялата инфраструктура в отделните държави за трансгранична свързаност, това може да докара допълнителни приходи за компанията. Досега този процес минаваше през всеки един от телекомите в съответната страна. UGI трябваше да оптимизира процеса, а изваждането на мрежата в отделно дружество го приключва.

Докато допълнителни приходи няма да са излишни за United Group, то друга потенциална цел е да се надуе пазарната оценка на целия конгломерат. Отново от Гърция тръгнаха слуховете, че балканската телеком група се опитва да се продаде, след като мажоритарния финансови инвеститор BC Partners иска да излезе.

Гръцките медии писаха през февруари, че местното звено на United Group – Nova е в много ранен процес на продажба. Цената е около 2 млрд. евро, като за купувачи се спряга финансовия фонд CNC Capital Partners, както и телекомите Etisalat и Saudi Telecom. Продажбата само на гръцкия бизнес може да създаде проблеми на групата после да намери добра цена и за останалите си звена. Това е видно и в новосъздадения United Fiber, тъй като оптичните трасета в южната ни съседка са важни за свързаността с Африка и Азия. Там са предвидени и нови инвестиции. Българският пазар е вторият по големина на приходите в рамките на групата и също е с ключово географско разположение за продажбата на едро на взаимосвързаност.

Саудитски интерес (обновена)

Така през май се засилиха слуховете, този път, че на тезгяха е цялата United Group. Всичко все още е в проучвателна фаза, а основният кандидат е арабския Etisalat. Ако се сключи подобна сделка, това ще е проблем в България и Сърбия, защото близкоизточния телеком вече притежава мажоритарен дял в местните оператори под бранда Yettel. Което ще създаде опасения от прекомерна концентрация на пазара.

Слуховете се натрупват, като само преди два дни (3 юни) Reuters пусна нова информация, че Saudi Telecom (STC) вече преговарят за пълното придобиване на United Group. Разговорите са в начална фаза и може да не доведат до сделка. Балканската група се оценява на около 8 млрд. евро, като в цената е включен и дългът, който в края на 2023 г. е 4.3 млрд. евро.

Последните действия с отделянето на United Fiber създават допълнителни предпоставки за продажбата на групата в пакет, а не на парче. Потенциалният купувач ще получи напълно конвергиран телеком, който оперира в доста апетитни като география региони. Съответно може да се окаже ключов при интернет свързаността между Европа и околните континенти.

Exit mobile version