Bellum Gens Elite – българската перла в електронните спортове
Покрай десетките и дори стотици компютърни клубове България беше сред пионерите на електронните спортове през първите години на XXI век. Това позволи на родни състезатели като Mr.X (Здравко Георгиев) да превземат световната сцена в началото на века. След залеза на компютърните клубове страстта, като че ли утихна.
Българската е-спорт сцена остана, но в по-ограничени и онлайн мащаби. Тук-таме някое събитие на живо, но нищо повече. Дори в златните дни в България не се проведе мащабен турнир на световно ниво. До септември 2024 г., когато Стара Загора се превърна за кратко в глобален център на StarCraft 2 турнирите.
Световният турнир в Стара Загора
Настоящият световен шампион срещу бившия световен шампион в пряка битка за първото място. Малко турнири могат да се похвалят с подобен финал. Bellum Gens Elite го направи по безкомпромисен начин, като успя да събере едни от 14-те най-добри играчи на StarCraft 2 по света в Стара Загора и да ги изправи един срещу друг.
Имена като южнокорейците Solar и Stats, европейците Lambo, ShowTime, Harstem, Reynor, SKillous, Fjant, DnS, Gerald, бразилецът Kelazhur, канадецът Trigger и вече споменатия световен шампион французинът Clem и бившият такъв – китаецът Oliveira. Към тях бяха добавени и двама от най-добрите български състезатели, част от отбора BSL и спечелили българските квалификации. Те влязоха в битка за общ награден фонд от 10 хил. евро.
Цялото събитие продължи четири дни в началото на септември в новоремонтирания летен театър в парк Аязмото в Стара Загора. Рядко срещано явление е подобни е-спорт турнири да се правят на открита сцена, което също допринесе за различната атмосфера. Последният детайл беше и самият трофей, който е реплика на златната тракийска фиала от Панагюрското съкровище.
Събитието беше коментирано професионално от общо четирима коментатори – двама българи (Exalted и NoThx) и утвърдените чужденци RotterdaM и BeoMulf. Като организационно всичко беше на високо ниво, което подобава за подобен калибър турнири. На живо, а и на стрийма продукцията беше като на големите и утвърдени през годините състезания като ESL, GSL и др.
Резултати и планове
Въпреки, че StarCraft 2 е вече на 14 години, играта все още се радва на здрав интерес. На живо публиката не беше толкова голяма – около 200 души, но онлайн стриймовете за четирите дни събраха над 120 хил. гледания. Получиха се доста инфарктни срещи, като Reynor срещу Clem или Oliveira с Reynor.
Oliveira и Clem – битката на настоящия и бившия световни шампиони се проведе даже два пъти. Първият път на полуфинала в групата на победителите и втория – на самия финал. За съжаление българските представители отпаднаха още в началото, но опитът да се изправят на живо срещу най-големите имена в професионалния StarCraft 2 е безценен.
Намеренията на организаторите от BSL (Bulgarian StarCraft Leage) и Bellum Gens Elite (bellum gens – „война на нациите“ от латински) са да има второ издание следващата година. През настоящата, турнирът BGE беше организиран с по-ограничена подкрепа, като основни партньори бяха община Стара Загора и компанията за стрийминг BulStream.
Изданието от 2024 г. показа, че в България може да се организира турнир по е-спортове на най-високо ниво. При това без той да отстъпва на големите състезания по света, по нито един показател. Предвид отличните резултати може да се каже, че BGE се превърна в перла на българските е-спортове. И дано остане такава през следващите години.
Незалязващият StarCraft 2
BGE в Стара Загора се проведе само няколко седмици след като StarCraft 2 празнува своята 14 годишнина. Първата част на играта – Wings of Liberty дебютира на пазара на 27 юли 2010 г. Само за няколко месеца достига продажби от 4.5 млн. бройки. Три години по-късно излиза Heart of the Swarm, а през 2015 г. последната част – Legacy of the Void. Общите продажби се оценяват на около 19.1 млн. копия. В момента мултиплеър частта на играта е достъпна безплатно, а само соловите кампании се доплащат.
Първият StarCraft, заедно с Quake и Doom проправиха пътя към трансформирането на компютърните игри от обикновено развлечение към електронни спортове. StarCraft 2 не прави подобно изключение и продължава да се провеждат големи турнири по света. Сложността, балансът и уменията, които играта предоставя създават сравнения, че е „шах на стероиди“. Затова и част от изкуствения интелект на Google се обучаваше на нея още през 2019 г. Като резултатите бяха повече от задоволителни.
През последното близо десетилетие Blizzard изостави своя диамант в е-спортовете. Компанията дори спря поддръжката на играта през последните месеци. Има лъч светлина за StarCraft 2, с придобиването на Activision-Blizzard от Microsoft. Технологичният гигант успешно възроди друга легенда в стратегиите в реално време – Age of Empires. Ще отнеме време да повтори това със StarCraft, но пък ще бъде разхищение да разполага с такова съкровище и да не го използва.
Дотогава, се надяваме, че StarCraft 2 сцената ще е достатъчно голяма, за да може да продължим да се радваме на събития като Bellum Gens Elite в Стара Загора.