Site icon TechTrends България

Paysafe: Хората се страхуват напълно да оставят парите в брой

Paysafe-2024-3

Криптовалутите, дигиталните разплащания и онлайн търговията създадоха концепцията, че в един момент парите в брой могат да станат излишни. Реалността не е и по-различна, особено в големите градове в западните държави, където масово се плаща с кредитни или дебитни карти. България макар и с по-бавни темпове, спазва тази тенденция. Създаването на изцяло виртуални пари обаче плаши хората, особено по-възрастното поколение. Това са част от изводите в годишното проучване на финтех компанията Paysafe, в което са включени данни и от България.

Запазват се тенденциите от последните години, за все по-широко възприемане на дигиталните модели за разплащания, включително ползването на мобилни портфейли и криптовалути. България е с една идея по-консервативна и у нас тези процеси идват с една крачка по-назад, спрямо останалите държави в изследването.

Интересен е изводът, че половината от българите са оптимисти за финансовото си развитие през следващата година. Останалите водещи нагласи сред потребителите не са толкова изненадващи – родните потребители обичат да инвестират в имоти, както и сигурността при дигиталните разплащания е сред приоритетите.

Когато кешът изчезне

Повече от половината потребители по света (54%) смятат, че през следващото десетилетие всички ще използват мобилни портфейли за разплащания. Те ще заменят не само кредитните и дебитни карти, но и парите в брой. В същия момент две трети от запитаните (63%) ще се опасяват ако изгубят достъп до физическите банкноти. Една трета (35%) винаги носят със себе си физически носител за разплащания – пари, банкови карти, чекове.

Страховете за загубата на кеша е силно разпространена не само в по-възрастните поколения, но и сред по-младите. Над половината или 58% от т.нар. „поколение Z“ (родените след 2000 г. – бел. авт.) се опасява за спиране на употребата на физически пари, делът при т.нар. „милениъли“ (родените след 1985 г. – бел. авт.) е 62%.

Данните за България са по-оскъдни и има само обобщени такива. Пак става дума за повече от половината, макар и да са в долния спектър сред световните поколения. 57% от българските потребители се опасяват от намаляването на безкешовите разплащания. Проучванията на Paysafe по традиция обхващат повече градско население и затова резултатите за дигитализация са малко по-високи от по-мащабните такива (напр. на Евростат и Националния статистически институт).

Българският цар Банкова карта

Водещият метод за разплащания у нас продължава да бъде доминиран от банковите дебитни карти. Три четвърти или 74% от запитаните използват този метод. Причината е масовото използване на безконтактни пластики и широката наличност сред търговците на безконтактни ПОС терминали. Този метод е най-популярен и на световно ниво, но там отговорилите са само 53%.

Втория по популярност е банковият трансфер, като 38% от българите го ползват. Спрямо световните нагласи сме почти идентични срещу 39% на глобално ниво. Дигиталните портфейли набират все повече сила и вече съставляват 27% от плащанията на българите и те са на трета позиция.

Кредитните карти, така и не се наложиха толкова масово у нас, както по света и особено на Запад. Все пак малко под една четвърт или 23% от родните потребители ги ползват. По света те се нареждат на трето място с 33%. Така, в България повече се ползват дигиталните услуги, докато в останалите държави предпочитат кредитните карти.

Друга интересна тенденция при видовете разплащания е, че страната ни продължава да има силно общество, което ползва криптовалути. Около 14% ползват тези дигитални финансови активи в България, докато по света са само 6%.

Сигурност и имоти

Сигурността продължава да е ключов фактор при разплащанията. Близо половината от българите или 48% не се чувстват удобно да въвеждат финансовите си данни като плащат онлайн. Но само 17% биха се отказали напълно от покупка ако видят, че може личните им данни да не са обезопасени достатъчно от търговеца.

Световните и български тенденции са сходни при методите за спестяване. Водещият метод е просто да не се харчат парите. Вторият по популярност е купуването на имот с инвестиционна цел. 27% от българите биха си купили второ жилище с цел да си вложат парите. За съжаление и 24% от родните потребители нямат спестявания, като това е най-високият процент спрямо другите разгледани държави от ЕС в изследването на Paysafe.

Exit mobile version