ТЕЛЕКОМИ

КЗП и телекомите се споразумяха за неустойките при договорите

Комисията за защита на потребителите (КЗП) и телекомите се споразумяха за начина по който се формират неустойките при предсрочно прекратяване на договорите. Регулаторът взе на прицел някои от противоречивите практики, които мобилните оператори прилагат при терминиране на контрактите от страна на абонатите. Освен максималния размер от три месечни такси, предвидени в закона, те изискваха и доплащане на разликата между промоционалните и нормални цени, както и за закупените от тях устройства.

След редица жалби, през септември КЗП първоначално забрани тази търговска практика, защото е нелоялна и агресивна. Според регулатора по този начин се налагат всякакъв вид „прекомерни и несъответстващи на целта извъндоговорни пречки на потребителя“. Особено ако той иска да прекрати договора си или да избере друга стока, услуга или търговец. От страна на операторите, тяхна честа практика е да субсидират част от цената на устройствата. Тоест, да се откажат от печалбата от смартфона, за сметка на приходите от абонамента.

Само след няколко месеца, двете страни се разбраха и е постигнат нов компромис. Така в рамките на година, КЗП и операторите постигнаха споразумение по два тежки казуса. Първият беше с годишната индексация и разминаването между методологиите. Вторият е сега с неустойките.

Без бъдеще време

A1_Video_store

Ключовата промяна, за която регулаторът се е договорил с телекомите е, че последните няма да съдържат допълнителните неустойки, които включват всички промоционални цени и отстъпки, които остават до края на договора. Операторите ще могат да претендират само за направените до момента на прекратяването на контракта такива.

От КЗП обявиха, че се въвеждат ясни лимити за общата сума за неустойките и те са в рамките на три стандартни месечни такси. Регулаторът твърди още, че новите текстове на общите условия на операторите ще са по-ясни и ще премахнат точките за едностранно тълкуване в полза на компаниите.

Например, ако Петър има двугодишен договор за мобилен абонамент за 20 лева на месец, но го ползва на промоционална цена от 18 лева на месец и решава да го прекрати в края на първата година. Максималната сума, която той ще трябва да заплати са трите стандартни месечни такси от 20 лева или общо 60 лева. При досегашните условия, Петър ще трябва да плати тези 60 лева плюс още 42 лева общо отстъпки за целия период на договора.

От информацията на КЗП не става ясно, дали телекомите запазват трите стандартни такси за прекратяване и обезсмислят добавянето на промоциите за изтеклите 12 месеца. Или последните се калкулират първо и след това се прибавя примерно една или две месечни такси по стандартна тарифа. Тези детайли ще трябва да се видят в новите условия. КЗП засега е уверен, че таванът за неустойките ще бъде в размер на трите стандартни месечни такси.

Само за нови договори

yettel-store

Споразумението между КЗП и операторите обхваща само новите договори, които тепърва ще се сключват. Решението е ключово, защото това дава на телекомите известно време за адаптация, преди мнозинството от контракти да преминат по обновените условия за предсрочно прекратяване.

Усилията на КЗП да забрани досегашната практика на компаниите в настоящите договори обаче удрят на камък. Още през септември, Административният съд я отмени по жалба на два от трите оператора. През ноември, забраната падна и във Върховният административен съд (ВАС), засега само по делото, което води „Йеттел“ срещу КЗП.

Победите на телекомите засега не са толкова безупречни, като при делото единия от съдиите на ВАС се подписва с особено мнение, като застава зад регулатора. Така, създадения прецедент от „Йеттел“ не е 100% гарант, за успешно преминаване на останалите жалби, но пак шансовете за пълното падане на забраната са високи.

По-добрият компромис

ATI I KZP 2

Дори, КЗП да не успее да се пребори за спиране на практиката в подписаните договори до момента, регулаторът постигна още един компромис с телекомите. Първият с индексацията включи опция за теоретично намаляване на таксите в условия на дефлация. Приложението му е под въпрос, заради поставения минимален праг от 2%, който активира клаузата. Толкова висока дефлация е рядко явление, особено на годишна база.

Последният компромис с неустойките обаче изглежда по-голям, поради няколко причини. Първата е, че забраната за настоящите договори, за момента пада в съда. Втората е, че поне според текстът на КЗП се налага максимален праг на неустойките от три стандартни месечни такси. Това редуцира значително сумите, които операторите ще получават и засяга най-силно субсидиите, които те правят за продадените в пакет устройства. Има вероятност, поради тази причина, телекомите да намалят отстъпките, които правят, особено за по-скъпите джаджи, където те са най-големи.

Свързани статии

Back to top button