Над една пета от българите са с умни часовници
Умните часовници се утвърдиха като технологичен аксесоар, вместо да заменят смартфоните, каквито очаквания имаше от някои експерти. Въпреки това, те предлагат доста добри функционалности, които ги правят практични и понякога отвъд това да са прости „продължения на умния телефон“. Най-важните са различните здравни показатели (взети от фитнес гривните), след това са следене на обажданията, проследяване на тренировки и сън, местоположение и дори мобилни разплащания.
В България, умните часовници вече са по-обичайна гледка, спрямо ситуацията от преди няколко години. Рядко излизат подробни данни за пазара на потребителска техника в страната и нагласите на българите. „Йеттел България“ заедно с консултантската агенция Kantar правят проучване точно на сегмента със смартчасовниците у нас. Някои от изводите са очаквани, други – интересни, но като цяло дават някаква ориентация за пазара на този тип джаджи в България.
Според проучването 22.5% от българите вече притежават умен часовник. Най-популярни са технологичните аксесоари сред младите потребители между 15 и 29 години – една трета или 34% от тях имат такова устройство. В по-горните възрастови групи между 30 и 39 години и 40 и 49 години разпространението им е по 21%, докато при най-възрастните между 50 и 65 години е учудващо по-високо – 24%. Проучването обхваща 600 души, като е проведено на база онлайн интервюта.
Цената има значение
В същия момент 42% от запитаните българи обмислят покупка на умен часовник в следващите 12 месеца. Не се уточнява дали част от тях вече са притежатели на такъв или не. Не е изненада друг резултат – основният показател, който родните потребители гледат е цената. Близо половината или 49% от запитаните я поставят на първо място като фактор.
Това определя и кои са най-популярните марки умни часовници в страната. На първите две места са Huawei и Xiaomi, които имат широко портфолио от модели, включително и доста достъпни такива. Първата компания е и на пазара за доста по-премиум продукти в сегмента, но популярността ѝ е повече свързана с по-евтините такива. Samsung е трети, докато световният лидер Apple заема четвърта позиция. От „Йеттел“ не посочват конкретни проценти при това разпределение и няма информация дали разликите между компаниите са значително или близки.
На второ място при ключовите фактори за покупка с 46% е съвместимостта с различни мобилни приложения. Не се конкретизира с какви, но най-вероятно това варира значително според потребителите. За българите се оказва второто по значение даден модел да поддържа приложение, което те ползват и предпочитат. Третият по ред фактор е проследяването на здравните показатели, който е с 41%.
Едва след това са хардуерни характеристики, като издръжливост на батерията, която е посочена от 37% от потребителите. Дизайнът е на пето място, а след него е проследяването на спортни активности. Точността на измерванията е важна само за 15% от запитаните българи.
Българите са скучни
Вкусът на българите може да бъде определен като „скучен“. Две трети от потребителите предпочитат черен корпус и черна каишка на умните часовници –такъв отговор дават 61% и 62% съответно. Изненадата е при второто място на тялото. То се заема от синия, като е посочен от 28% от запитаните българи.
55% от родните потребители предпочитат кръгла форма на корпуса, следвана от правоъгълната с 30%. Квадратната и издължения овал не са толкова популярни, като са посочени от едва 13% и 2% съответно. В предпочитанията на българина доминира силиконът, като материал за каишката със 72%. Това е логично, предвид факта, че моделите с такава каишка са и значително по-евтини. Кожата е на второ място, но с едва 18%, металът е трети с 13%.
При най-често използваните функции също няма изненади. Крачкомерът е лидер и посочен от 67% от запитаните. Над половината или 52% посочват следенето на здравните показатели. Преглед на обажданията, получаване на съобщения и нотификации се ползва от 43% от потребителите. Проследяването на качеството на съня е популярна функция сред 36% от българите.
Интересен е сравнително високия показател на мобилни разплащания с умния часовник. Една четвърт от българите – 25% извършват подобна дейност. Близо две трети от тях или 62% извършват обаждания през умния телефон чрез Bluetooth връзка няколко пъти седмично.