АНАЛИЗИТЕХНОЛОГИИ

Xiaomi по стъпките на Huawei

Бърз растеж, иновации и премиум продукти бележат развитието на новия китайски претендент на смартфон пазара

Huawei все още може да се каже, че е „китайската перла“ при смартфоните. Този бизнес в момента е поставен не просто на изпитание, а на оцеляване, след строгите санкции на САЩ. Компанията успява да поддържа някакви позиции, благодарение на вътрешния пазар в азиатската държава. По света, обаче нейното влияние се изпарява и образува своеобразен вакуум. Все пак, в края на 2019 г. Huawei беше на косъм да детронира „вечния“ лидер Samsung при умните телефони. Сега, тя е на път да изпадне от водещите пет производителя.

Китайският гигант произвеждаше над 200 млн. смартфона всяка година и независимо, че пазарът се свива покрай коронавирус пандемията, 5G мрежите ще го върнат към здрав растеж. Кой ще заеме мястото на Huawei? Бившите водещи брандове като Nokia, Sony и LG са малко вероятен претендент. Последният обяви излизането си от пазара със смартфони – решение, което беше отлагано с години. Sony също е на ръба да стори същото. Устройствата на Nokia, в момента са в ръцете на HMD Global и те поддържат позиции в няколко пазара, но не могат да постигнат масовостта, която демонстрираше Huawei.

Затова погледите ни се насочват към два други китайски бранда – Oppo и Xiaomi. Първият стои зад OnePlus устройствата и започна агресивна експанзия в Европа, но размахът все още не може да достигне този на Huawei. За сметка на това Xiaomi само в рамките на две седмици, даде силна заявка, че може да наследи своя по-голям китайски брат. Поне при смартфоните, а защо не и при потребителските устройства като цяло. При телеком оборудването, Huawei много трудно може да бъде заместена, дори от своите западни конкуренти.

Истински флагмани

xiaomi-mi-11-ultra-3

От самото си начало Xiaomi се базира на два елемента в своята маркетингова стратегия. Първият е да копира максимално похватите, естетиката и визията на Apple. Като започнем от дизайна на първите им смартфони, през интерфейса MIUI, до първите презентации на устройствата или интериора и екстериора на магазините впоследствие. Заради всичко това, Xiaomi си изпроси прозвището „китайския Apple“.

Вторият е, че Xiaomi разчита основно на достъпни устройства. Производителят е популярен с евтини алтернативи, които обикновено съчетават добри характеристики, които се предлагат на отлична цена. Смартфон, който е доста близък до флагманите по възможности, но с два, три и дори повече пъти по-ниска цена.

От известно време Xiaomi работи активно в посока на пълна промяна на тези два елемента. С увеличаване на популярността на компанията, тя все по-малко „заимства“ от Apple. Най-очевидната промяна е, че при представяне на нови модели, водещите не излизат облечени като Стив Джобс. Самите смартфони също търсят своята идентичност и не копират iPhone. В същия момент, Apple започна доста взима функции и дизайни от своите Android-ски събратя.

Xiaomi-mi-11-ultra-infographic

По-ключовата промяна е при ножицата от устройства и цени. От година, Xiaomi предлага истински флагман на цена от около 1 000 долара – Mi 10 Ultra. Той е достъпен основно в Китай, но ситуацията се променя с новия премиум модел за 2021 г. Xiaomi Mi 11 Ultra ще е наличен на повече пазари, включително и в България. Цената е 1 199 евро за Европа, но в Китай ще се продава с близо 350 евро по-малко.

Във всички случаи, Xiaomi вече не се цели само в ниския и средните сегменти. Тя пуска все повече модели в скъпите класове и обхваща все повече пазари. Наличието на истински премиум флагман е показател, който може да покаже, дали дадена компания е достойна да бъде водещ производител на смартфони. Huawei премина през абсолютно същия път, преди да застраши короната на Samsung.

Все повече иновации

Xiaomi-mi-MIX-Fold

Инвестициите в развойна дейност също са голям индикатор, затова къде се позиционира един смартфон вендор. Това може да се проследи при флагманите, тъй като устройствата от средния и ниския клас доста често са разработени от подизпълнителите (т.нар. OEM).

Xiaomi излезе по-сериозно на картата за иновации през 2020 г., когато в съвместна разработка със Samsung представиха 108MP камера за умни телефони. Той се превърна в един от най-добрите на пазара за изминалата година, като някои от отличниците в премиум флагманския и флагмански класове разчитаха на него – от Samsung Galaxy S20 Ultra до Motorola Edge+.

Иновациите, не опират само до компоненти, но и до собствени дизайни на смартфони. Една от водещите тенденции в момента е разработването на устройства със сгъваеми екрани. През настоящата 2021 г. Xiaomi представи първият си такъв модел – Mi Mix Fold. Той разполага с 8-инчов OLED екран в разгънато положение и 6.5-инчов AMOLED външен, което го превръща в пълноценен смартфон и в сгънат формат. Към него добавяме премиум хардуер, висок клас камери и двойна батерия.

Засега, той ще се предлага само на китайския пазар, но показва, че Xioami навлиза в дълбокото с този модел. Отделно, компанията обяви, че е инвестирала 1.5 млрд. долара в развойна дейност през 2020 г. и планира 30%-40% увеличение през настоящата 2021 г.

Широко портфолио

xiaomi-presentation-2

Освен във високия клас, Xiaomi продължава да поддържа своето богато портфолио в достъпния и среден сегмент. Китайският гигант, буквално заля пазара с нови модели от началото на 2021 г. Общо, международните премиери са десет – по четири за Xiaomi и за нейния подбранд Redmi, както и две за бранда Poco. Компанията представи на различните пазари около 30 устройства общо.

Тя покрива почти целия ценови спектър от 250 евро до 1 200 евро. По този начин могат да се обхванат много повече потребители с различни вкусове и възможности. Стратегията се използва успешно от Samsung, като Huawei също разчиташе на нея преди санкциите.

Бърз растеж

Подходът за широко портфолио, в комбинация с навлизане на нови пазари и по-премиум модели логично доведе до бързи ръст на пазарния дял на Xiaomi. През третото тримесечие на 2020 г. тя измести Apple от третата позиция, която запази и през последните три месеца на годината. За цялата 2020 г. Xiaomi e четвърта, но това се дължи на силния старт на Huawei през първата половина и на Apple в самия ѝ край.

Рокадите във втората половина на миналата година и нестабилността на пазарната структура, се очаква да продължи и през новата 2021 г. Тези процеси ще се засилят, ако санкциите върху Huawei продължат да бъдат налагани с настоящата си строгост. Това означава, че китайската компания ще бъде изтласкана от пазара.

С най-голям ръст през 2020 г. е Xiaomi в челната петица с около 17% на годишна база. Резултатите се постигат в момент на спад на общите продажби. През 2021 г. се очаква по-силното налагане на 5G устройства и потенциално постепенно връщане на интереса на потребителите към смартфоните. Xiaomi има най-добри позиции да заеме „вакуума“ оставен от Huawei.

Oppo, в който влиза бранда OnePlus, също може да привлече продажби. Xiaomi обаче се намира в много по-добра позиция, от гледна точка на иновации, инвестиции, портфолио и растеж да постигне.

Последиците от наследството

huawei-sunset-2020-v2

В момента виждаме повтаряне на пътя, който Huawei извървя към световните върхове, да се поема от Xiaomi. Той се припокрива почти напълно, с няколко разлики, тук-таме. Все пак и контекстът е различен при двете компании и директното сравнение е малко по-трудно.

На въпроса какво следва за Xiaomi може да добием представа като разгледаме развитието на Huawei. Първото е, че трябва да се разбие представата, че компанията е изцяло „евтин“ бранд. С други думи, пускането на пазара на премиум модели на цени съпоставими с тези на Samsung и Apple е задължителен елемент. Това може да се разпростре и в някои по-долни сегменти, като флагманите и може би дори достъпните флагмани. Тенденцията се забелязва при OnePlus също.

Xiaomi ще запази ниския и средния клас, защото те са източник на количество, но все повече ще трябва да набляга и на качеството. Китайският гигант има доста силен начален старт при аксесоарите, като например при носимите устройства не само изравнява, но и изпреварва Huawei.

Последната тенденция, която ще наблюдаваме е увеличаването на агресивността на маркетинга. Освен традиционните реклами и страници в социалните мрежи, Xiaomi ще стане много по-използван бранд в медиите и сред инфлуенсърите. Докато влиянието в публичното пространство на Huawei ще намалява почти право пропорционално.

Има един въпрос, който сигурно всички си задавате – дали САЩ ще наложат същите стриктни санкции на Xiaomi. За момента, Вашингтон само опипва почвата, като китайският гигант беше включен в един от забранителните списъци – този на Пентагона. Той се води по-леката форма на санкции, като засяга най-вече настоящите американски и бъдещи такива инвеститори в компанията.

Xiaomi, се похвали, че са успели да обжалват в съда в САЩ решението и са извадени от този списък. Това показва, че поне засега, Белия дом няма намерението да оказва същия натиск върху технологичния производител, който оказва на Huawei. В същия момент, няма индикации за отхлабване на санкциите за последния. Което повишава шансовете на Xiaomi да наследи Huawei на световния смартфон пазар.

Свързани статии

Back to top button