Xiaomi замести трайно Huawei при смартфоните и в Европа
Годината започва тежко за китайският гигант Huawei, който все по-очевидно губи смартфон бизнеса си. Замяната му в световен мащаб от Xiaomi е един процес, който може да проследим през първите три месеца на 2021 г. Тенденцията е също толкова видима в Европа през този период. Huawei залязва с бързи темпове, като повлича със себе си доскорошния си бранд Honor. В същото време няколко китайски марки навлизат бързо и не оставят „празно място“.
Залезът на Huawei на Стария континент е факт от края на 2019 г., когато санкциите на САЩ забраниха използването на лицензиран Android в смартфоните им. Както и услугите на Google, които са доста популярни в региона. Залезът на китайската компания започва от тогава, задълбочава се през 2020 г. и вече навлиза в крайната си фаза.
Данните на изследователската фирма Counterpoint Research показват ясно тези тенденции. Големите губещи са Huawei, Honor и Nokia, a печелившите са Xiaomi и Oppo, както и изгряващите звезди в лицето на Realme и OnePlus (подбранд на Oppo).
Състоянието на пазара
В края на 2020 г. пазарът в Европа отчита спад от 14% на годишна база. През първото тримесечие на новата година, имаме ръст от 6%. Това в комбинация с все по-масовото навлизане на 5G устройства, показва не само оптимистичен старт, но и потенциал за пълно възстановяване. Както и за растеж от преди пандемичната 2020 г.
Позитивните нагласи се дължат на няколко фактора. Първият е, че Европа беше ударена тежко от COVID-19 пандемията и все още се възстановява бавно от нея. Което също така забави и отложи разгръщането на 5G мобилните мрежи на Стария континент за настоящата 2021 г. Което създава потенциал за растеж до края на годината, в комбинация с нови и по-достъпни 5G смартфони на пазара.
Недостижимата тройка
Водещите три смартфон производителя в Европа трудно могат да бъдат достигнати. Те увеличават своите дялове и отчитат здравословни и дори силни ръстове на доставките. Лидер е Samsung с 32% дял, но и с най-малко увеличение на годишна база през първото тримесечие от едва 13%.
Apple има силни продажби със своя 5G модел iPhone 12 и за това имаме директни доказателства, чрез публикуваните на 29 април финансови резултати на компанията. Тя отчита рекорден ръст и приходи, благодарение почти изцяло на своя смартфон бизнес. Данните на Counterpoint Research показват 31% увеличение на доставките. С което Apple скъсява разликата между тях и Samsung на 4% пункта и с дял от 28%.
Xiaomi комфортно заема третата позиция и мястото на Huawei с 18% пазарен дял и 73% ръст на годишна база. Китайският гигант навлиза все по-агресивно в Европа и е възможно скоро да започне да конкурира повече първите двама.
Новите в играта
Oppo удвоява своя пазарен дял до 6%, същото прави и техния подбранд OnePlus, само че от 1% на 2%. Вторият може и да засили допълнително своето присъствие на Стария континент, като се смята за добър избор за доста прагматичните европейски потребители.
Единственият с по-голям ръст от тях е друг представител от Китай – Realme. Компанията отчита увеличение от 183%, но все още разполага с малък пазарен дял от едва 2%. Това не ѝ пречи да има голям потенциал за развитие в перспектива.
Залезът на Huawei и очакваното завръщане на Honor
Очаквано, големите губещи през първото тримесечие в Европа при смартфоните са Huawei и техния доскорошен бранд Honor. Китайският гигант няма нови модели на Стария континент откакто, САЩ ограничиха рязко доставките на ключови компоненти, като мобилни чипсети за тях. Това отряза амбициите на Huawei да пусне своите флагмани през първите три месеца на 2021 г. дори и само за местния пазар в Китай.
Huawei залязва стремглаво със 77% спад до минималния пазарен дял от 2% в Европа. Honor също се свива до 2% от 6% през 2020 г. Това е спад от 74%. Добрата новина за Honor е, че от декември, брандът е с нови собственици, които планират да пуснат нови модели през лятото на 2021 г. Европа също е в плановете им, така че шансът марката да се завърне е много голям. Това не важи за Huawei, които са изцяло зависими от санкциите на САЩ.
Отпадането на Nokia
Единственият оцелял европейски бранд на смартфон пазара е преродената Nokia. Тя отчиташе добри резултати на Стария континент през 2018 и 2019 г. Но от повече от година и половина, марката, сега управлявана от финландците от HMD Global е в позиция на свободно падане. През началото на 2020 г. тя беше с пазарен дял в Европа от 2%, а сега е в графа „Други“.
Nokia претърпя удари по няколко направления. Първото е, че коронавирус пандемията разстрои нейните доставки и компанията почти не пусна нови модели през 2020 г. Едва в началото на настоящата година тя показа шест нови смартфона, част от които са с 5G свързаност. Вторият фактор е, че тя претърпя няколко удара в горния клас, с провала на Nokia 9 PureView и липсата на истински флагман близо две години.
Последният идва с изтичането на ексклузивното партньорство с експертите в лещите и оптиката Zeiss. Nokia така и не успя да капитализира на това сътрудничество, като в някои случаи решенията за камерите бяха дори по-зле от конкуренцията. Zeiss вече работят с няколко други производителя и това премахва добра възможност за различаване на техните продукти от останалите. Предвид не толкова силното портфолио до момента, шансът финландският бранд да се завърне, дори в родна Европа е минимален.