Собственикът на „Виваком“ – регионалната United Group започва активно да работи по формирането на балкански интернет доставчик от II ниво. Това става, като конгломератът обединява всичките си звена по продажби на едро на интернет връзка под една шапка. Новината беше обявена на 28 април вечерта, а на следващия ден, отново вечерта беше обявена и финализирането на сделката за придобиването на операторите „Нет 1“ и „КомНет София“ от страна на „Виваком“.
Двете събития са донякъде свързани в контекста на българския пазар за доставка на едро. От една страна, показват амбициите на United Group за по-голямо влияние при доставката на едро в района на Балканския полуостров и превръщането им в истински провайдър на II ниво в региона. От друга страна, придобиването на двата доставчика, както и на третия – пловдивски N3 (Entry), за чийто финализиране се очаква през следващите дни, подсилва позициите на „Виваком“ в този сегмент.
Обединени продажби на едро
Да започнем с новината от United Group. На 28 април, дружеството обяви, че слага под една шапка продажбите на едро на интернет на всичките си звена. Създава се специално дъщерно дружество UGI Wholesale, чиято дейност ще обхваща всички услуги в тази област. Той ще е базиран, стратегически в Гърция, където наскоро United Group придоби местния интернет и ТВ доставчик Forthnet.
Дейностите на UGI Wholesale включват продажбата на високоскоростен пренос на данни, роуминг, мобилна свързаност и гласови услуги на едро. Акцентът обаче ще е основно на първото – доставката на интернет. Тъй като мобилни услуги се предлагат основно в България чрез „Виваком“ и в Хърватска чрез Tele2. На останалите пазари в Сърбия, Словения, Босна и Херцеговина, Черна гора и Гърция са основно фиксирани оператори под шапката на United Group.
Преносът на данни на едро локално и международно са главната цел на групата. Важна подробност от съобщението на United Group идва с картата, която те предоставиха при обявяването на новото специализирано звено. На нея са показани, че собственикът на „Виваком“ ползва под наем линии или планира да наеме такива в почти цяла Европа. Отделно в страните в които оперира, групата разполага с много силно покритие и вече осъществява активни продажби на едро.
UGI Wholesale ще централизира управлението на тази бизнес и ще позволи на компанията-майка да предоставя услуги от край до край или поне за свързаност на едро в големи мащаби.
Какво е интернет доставчик II ниво
Някои читатели вече се питат какво е интернет доставчик II ниво. Като цяло операторите, които предоставят пренос на данни се делят на три нива. Първото ниво включва малко количество компании, които държат т.нар. магистрални кабели. Те осигуряват цялостна международна свързаност и в общи линии ако споделят трафика помежду си обхващат обмена на информация в глобалната мрежа на 100%.
Доставчиците II ниво в общи линии предоставят свързаността на една държава или даден регион. Те обикновено включват, както местни компании, така и някои от големите играчи. Тяхната задача е да разпределят свързаността към доставчиците от III ниво, които могат да продават трафика на едро на компании и на крайни потребители.
Българският контекст
Доста често, някои от най-големите доставчици на второ ниво, са такива и на трето. Затова е неслучайно, че основните играчи на българския пазар и в двата сегмента са „Виваком“ и „А1 България“. Към доставчици II ниво спадат и някои по-малко известни компании, като „Нетера“ например.
КРС при годишните доклади не прави разлика между двете и само оценява пазара на едро като цяло. Сред които попадат тези на второ и трето ниво. Според регулатора, тук влизат и редица от по-малките, независими оператори, като по негови данни през 2019 г. са били около 100 фирми с тази дейност. Когато обаче говорим за доставчици II ниво, участниците на българския пазар се свиват до около десетина.
Чрез придобиването на трите независими оператора „Виваком“ получава не само добри позиции сред крайните абонати на интернет и ТВ услуги в София и Пловдив, но и такива при продажбата на едро. Това е изрично подчертано от КРС в своето мнение до Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) при разглеждането на сделките. Според телеком регулаторът, консолидацията може да засегне най-много доставката на интернет на едро в двата най-големи града в страната.
Любопитното е, че от изказаните мнения при разглеждането на сделките от КЗК, един от основните конкуренти на този пазар „А1 България“ запазва неутрална позиция. Други големи конкуренти при продажбата на едро, пък не са потърсени от КЗК.
Обявяването на централизирано управление на тази дейност на ниво група при „Виваком“ допълнително ще подсили позициите не само на българския телеком, но и на цялата United Group в региона. Нещо, което трябва да се има предвид при последващи консолидации в сектора в страната. Защото „Виваком“ вече ще има доста силна роля на този пазар.