Една от малкото истински технологични и пазарни революции на легендарния Стив Джобс и Apple е създаването на iTunes през 2001 г. Софтуерът за разпространение, съхранение и пускане на музика и мултимедия отразява перфектно визията на основателя на „ябълковия гигант“, че интернет ще се използва не за споделяне на файлове между потребителите, а тяхната покупко-продажба. През 2003 г. или две години след дебюта на iTunes се появява Steam – онлайн платформа за разпространение на видеоигри, създадена от гейм разработчика Valve.
Двете решения служат като основа на част от настоящата дигитална икономика за разпространение на софтуер. През облачни, интернет системи, с определени права за ползване на потребителите. На базата на iTunes, Джобс и Apple създават App Store – друга иновация, която пренася идеите за разпространение на софтуер в мобилния свят. Масовото възприемане на смартфоните през второто десетилетие на 21 век, налага бизнес модела на „ябълковия“ магазин, като стандарт. С почти идентични правила работи Google Play за Android и Microsoft Store за Windows.
Наложеният ред, изглеждаше непоклатим – двете най-големи мобилни екосистеми затвориха вратата за конкуренцията и диктуваха правилата в почти пълен синхрон. При гейм платформите нещата са малко по-динамични, като Microsoft и Sony постепенно изградиха позиции, паралелно с Valve и техния Steam. Те обслужваха различни устройства, което създаваше само една дилема на разработчиците – за кои точно да правят своите заглавия.
Комбинацията от няколко технологични тенденции и появата на нов играч с големи амбиции дава заявка за промяна, при това за фундаментална такава. Запознатите с историята през последното десетилетие и динамиката между мобилните екосистеми, биха пуснали иронична усмивка. Все пак, в това начинание са се провалили гиганти, като Microsoft, LG, Samsung, IBM, Nokia и др. Обстоятелствата обаче се променят. Гейм разработчикът Epic Games показа, че в рамките на година, може да задвижи процеси, които да накарат водещите фактори при разпространението на софтуер и приложения да преосмислят своя бизнес модел.
Надпревара под „пара“
Играта Fortnite носи на своите създадели милиарди долари приходи. Комбинацията от огромна популярност, достъпност и балансиран бизнес модел я прави толкова успешна и доходоносна. Вместо да създаде изсмукано от пръстите си продължение, Epic Games използват ресурсите получени от своя хит за нещо съвсем различно от тяхната област. Да създадат собствен онлайн магазин за игри, който да обслужва най-вече PC геймърите.
Тази територия е доминирана от Valve и нейния Steam. Историята тук сме я описали в наш предишен анализ. Казано накратко, Epic Games наливат милиони долари в субсидиране на разработчици, които да пускат безплатно, ексклузивно или и двете за кратък период от време своите заглавия. Целта е да се набере потребителска маса.
Две години и половина по-късно, стратегията явно работи. Epic Games Store разполага с 56 млн. клиенти през декември 2020 г. Това е значителен ръст спрямо 32 млн. потребители, с които магазинът разполага през същия период 2019 г. Докато, платформата на Epic расте със задоволителни темпове, тази на Valve стагнира. Въпреки това, Steam има повече от два пъти повече привлечени геймъри – над 120 млн.
Ексклузивните сделки работят доста ефективно за спечелване внимание на геймърите. Истинската промяна, която Epic Games предприеха, е друга – драстичното намаляване на таксата на тяхната платформа. Всеки онлайн магазин за дистрибуция на софтуер и приложения работи по идентичен принцип. Разработчикът се съгласява с правилата и условията за публикуване.
Основният бизнес модел е, че платформата взима определен процент от приходите, които са генерирани през нея. Този дял от години беше фиксиран на 30% от всички магазини – App Store, Google Play и Steam. Epic Games решиха да не играят по тези неписани правила и подбива цената повече от двойно. Компанията взима само 12% от приходите, които всеки разработчик генерира на нейната платформа.
Резултатът е, че дни преди Epic Games Store да бъде пуснат през декември 2018 г., на 30 ноември Valve обявяват промяна в своята политика. Те се съгласяват да намалят таксата, като след генерирани 50 млн. долара от разработчик, те да прибират 20%. Повече промени в тази политика за бизнес модела на Steam не са предприемани, но се обсъждат непрекъснато. Над 75% от разработчиците например, не са съгласни с модела на Valve и искат промяна.
Отстъплението на Microsoft
Пряката конкуренция между Steam и Epic Games Store най-вероятно ще доведе до промяна в политиката за таксите на първата, когато разликата между двете платформи като потребителска база изтънее. Ефектите обаче най-вероятно няма да се ограничат до отношенията на Valve и Epic. В изтекли документи от началото на май 2021 г. Microsoft планира да свали дела който прибира от своя Microsoft Store на 12%. Това е същата стойност, която предлага Epic Games на разработчиците.
Важно е да се отбележи, че Microsoft Store също е доста геймърски ориентиран и той се използва като основа за конзолите Xbox на технологичния гигант. Разработчиците, особено големите, следват тенденцията да пускат своите игри за всички платформи или поне за повечето. Тази крос съвместимост, в комбинация от техническия прогрес на мобилните технологии, започва постепенно да размива границите между устройствата.
Microsoft е една от първите, големи компании, които следват тази тенденция, като премахват преградите между PC и Xbox заглавията. Последствията са, че така вторите игри влизат в конкуренция с магазините на Epic Games и Valve. Предвид агресивната политика на първите, реакция от страна на Microsoft ще е неизбежна.
Засега, технологичният гигант отрича изтеклите документи, като обяви публично, че няма да има промяна в политиката. Впоследствие се коригира, като уточни, че такава не е предвидена за разработчиците на конзолни игри и официално анонсира, че тези за PC ще минат на 12% такса.
Отвъд игрите
Мобилните платформи App Store и Google Play са по-трудни за подобен пробив. Зад тях се крият стотици милиони потребители, милиарди сваляния и компании с пазарни оценки от трилиони долара. Epic Games сменят стратегията и атакуват екосистемата на Apple. Техния казус и потенциалния ефект от него също сме описали в просторен анализ.
Отново накратко – Epic Games искат Apple да отворят своята платформа за различни системи за разплащания, които да не са под контрола на технологичния гигант. По-конкретно плащанията в самите приложения (In-App Purchases или IAP), които са ключов елемент в монетизацията на мобилните игри, да могат да преминат изцяло през разработчика. Така, се избягва и 30% дял, който последния плаща на Apple.
Реакцията на компанията от Купертино беше предвидима. Опитите на Epic Games бяха пресечени, играта Fortnite, в която това беше интегрирано – свалена. Ситуацията се повтори и с Google, макар спорът там да премина на заден план. Epic Games започнаха съдебни битки с Apple, като ги обвиняват в злоупотреба с монополно положение. В САЩ те стартираха, като от тях излязоха различни интересни детайли за тази индустрия.
Epic Games също така се надяват да пренесат тази битка и в Европа, чрез жалба до Брюксел и местните антимонополни органи. Вероятността тя да бъде разгледана се засилва, след като Европейската комисия официално започна разследване срещу Apple за злоупотреба с монополно положение, но при друг случай – този със стрийминг услугата Spotify.
Дългосрочната стратегия
Epic Games имат уникалния шанс да пречупят установения преди повече от десетилетие бизнес модел на онлайн магазините за приложения и игри. При гейминг платформите ефектите вече се усещат. Valve направиха първите стъпки в сваляне на разпределението на приходите с разработчиците, като най-вероятно скоро ще последват и нови такива мерки. Microsoft обмислят подобна мярка, като дори да изравнят стойностите си с Epic Games Store.
По-фундаментална ще е промяната при мобилните екосистеми. Надеждата на Epic Games там е да се намесят регулаторите. Предвид засилените призиви в САЩ за по-стриктен контрол и изследване на практиките на Apple и Google в техните мобилни платформи, това изглежда също като вероятен сценарий. В Европа вече вървят по този път. Epic Games им дава допълнителни оръжия в постигането на победа.
Има и друг ъгъл. Това са облачните гейм платформи. Apple блокира всякакви опити подобна услуга да излезе в iOS и App Store. Компанията се позовава на общите си условия, че трябва всяко заглавие в такава платформа да бъде одобрявано отделно. Реалните причини са две – първата е, че се заобикалят плащанията през системата на Apple и съответно се избягва 30% такса. Втората е, че технологичният гигант има собствена услуга – Apple Arcade, която е в центъра на облачния гейминг за iOS.
Битката на Epic Games може да засегне и този сегмент. Факт е, че агресивната политика на компанията може да доведе до трансформация на бизнеса за приложения и дистрибуцията на софтуер. Развитията засега показват, че макар и бавно, Epic Games започва да жъне първите си победи.