ТЕЛЕКОМИ

Силен интерес от купувачи има за „Булсатком“

Силен интерес от потенциални купувачи има за българския оператор „Булсатком“. Това обяви, главният изпълнителен директор на компанията Станислав Георгиев в интервю за BloombergTV във вторник. Слуховете за потенциалната продажба на сателитния доставчик фигурират от края на декември 2020 г. Развитие по тях няма вече от половин година. Изказванията на Георгиев не потвърждават, нито опровергават, че такава ще има в близко бъдеще.

Интервюто на назначеният горе-долу по същото време – през ноември 2020 г. изпълнителен директор на „Булсатком“ е едно от малкото медийни прояви на компанията. От него обаче не излиза други големи новини. Акцентът е, че сателитния оператор години наред е пренебрегвал своя основен бизнес, докато е наливал милиони лева в други сфери. Тезата беше изказана в края на 2019 г., когато „Булсатком“ се преструктурира.

Сега, компанията ще се опита да си възвърне позициите на пазара за платена телевизия. Това е стратегията на „Булсатком“ в момента, според Станислав Георгиев.

Желаещи от България и чужбина

bulsatcom

Той обяви, че има силен интерес за придобиване на сателитния оператор. Той включва желаещи, както от страната, така и от чужбина. Георгиев не даде никакви имена, нито уточни дали са се водили или се водят преговори по темата. Той единствено уточни, че предпочита следващият собственик да бъде стратегически.

„Интересът към „Булсатком“ е огромен. Имаше такъв през лятото, като той продължава“, коментира Георгиев. Той обяви, че това е логично предвид факта, че компанията е единствения напълно независим и сравнително голям играч на българския пазар. Както и, че все пак е лидер в сегмента за платена ТВ.


Stanislav-Georgiev-Bulsatcom-Quote„Интересът към „Булсатком“ е огромен. Имаше такъв през лятото, като той продължава“ Станислав Георгиев, „Булсатком“


Георгиев подчерта, че ако придобиването на „Булсатком“ ще завърши реално процеса по консолидация на сектора в България. Затова има завишен инвеститорски интерес от локални и чуждестранни компании. За местните може да се каже, че е ясно кои са, независимо, че Георгиев не посочи имена.

Неофициалната информация от края на 2020 г. показваше, че „Виваком“ и „А1 България“ са проявили първоначално желание за придобиване на оператора. Първият телеком вече агресивно изкупува регионални интернет доставчици от началото на годината и така възобнови процеса по консолидация на пазара. При него офертата не е дошла пряко, а косвено, чрез доскорошния ѝ собственик и все още член на борда ѝ Спас Русев.

Ако някой от двата основни играча обаче се опита да сключи сделка, подобна ще бъде поставена на изпитание от регулаторите. Защото по този начин, купувачът ще си бетонира лидерската позиция на фиксирания пазар в страната и може да попадне в потенциално почти монополно положение.

Външните играчи, които бяха спрягани през последната година и половина са сръбската Telekom Srbija и френският медиен гигант Canal+. Първата компания е под контрола на сръбската държава, а втората е част от групата на Vivendi. Възможно е да е имало интерес и от други международни компании през времето.

Пъстра собственост

Bulsatcom-perfect-storm

Настоящата пъстра палитра от акционери на „Булсатком“ се състои изцяло от финансови инвеститори. Имаше две преструктурирания на собствеността и едно на самата компания. Последното беше приключено в края на 2019 г. В края на изминалата година влезе нов инвеститор – фондът Integral, който е управляван от българин.

Трудно може да се определи новата структура на собственост на „Булсатком“. При първото преструктуриране през 2019 г. доведе до изкупуването на дяловете на кредиторите на компанията от няколко инвеститора – британският Blantyre Capital, Българската банка за развитие (ББР), а Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) остава с известен дял. Единият съосновател Пламен Генчев също получи част от акциите, докато другия – Максим Заяков излезе от проекта напълно. Малко след това се включва американския фонд BlackRock.

Второто преструктуриране на собствеността беше завършена в края на 2020 г. Тогава влезе още един играч – фондът Integral. Той е придобил част от дяловете на другите акционери. За кои точно – няма информация, но се предполага, че може да е за сметка на ЕБВР, които по принцип искат да излязат от „Булсатком“. Вкарването на Integral води със себе си и смяна на поста главен изпълнителен директор, като руля поема Станислав Георгиев, който има богат опит в телеком сферата, включително и дълги години е бил в групата на  „А1 България“.

За ТВ пазара с любов…

B-BOX-bulsatcom-2

Новият фокус на „Булсатком“ ще бъде изцяло платената телевизия. Георгиев обяви, че компанията трябва да се върне „към своята ДНК“ и, че в нея има „огромен потенциал“ за развитие. Тази линия беше прокарана още от предходния главен изпълнителен директор консултантът Макс Зиф, който извърши преструктурирането на компанията.

Реално, първите по-видими резултати в тази посока се усетиха през последните седмици. „Булсатком“ стартира предлагането на своя умна ТВ приставка, която е базирана на Android TV – B-Box. Тя идва само няколко седмици след представянето на аналогичната услуга Eon TV на „Виваком“.

Георгиев коментира, че сателитния оператор е разполагал с подобни възможности преди това, които просто не са се били предлагани по подходящ начин на потребителите. В самите магазини те не са били промотирани достатъчно, което съответно не е довело до ръст на продажбите.

Георгиев коментира, че към момента абонатите на „Булсатком“ за платена ТВ са около 650 хил. Това е спад с 11% спрямо данните за 2019 г. които са подадени в Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) и са за 736 хил. клиента. Затова най-вероятно, компанията ще се опита да си върне загубените позиции в момента на пазара.

… и с тъга

pay-tv-stock

Друга тема, която главният изпълнителен директор на „Булсатком“ пое беше за сивия сектор при платената телевизия. Това са броя на абонатите, които ТВ доставчиците обявяват реално на регулатора и пред медийните групи и тези, с които реално разполагат. Спорът за това, дали и колко точно „укриват“ по-малките оператори се води от години. Според Георгиев става дума за между 400 и 600 хил. абоната общо, които не се декларират.

По последни данни на Браншовата асоциация на българските телекомуникационни оператори (БАБТО) сивия сектор в страната е около 120 хил. домакинства. Това е между три и пет пъти по-малко от обявените числа от Георгиев. Те могат да се обяснят по няколко начина. Първият е, че БАБТО може да е подценила размера на сивия сектор. Вторият е Георгиев да разполага със стари данни, като той преди години е бил част от пазара, само че на страната на „А1 България“. Тогава големите телекоми твърдяха за подобни размери на недекларираните абонати.

Преди години, „Булсатком“ прилагаше тази практика, което доведе до остър конфликт между сателитния оператор и някои от най-големите медийни групи, като тази около bTV. След месеци на преговори, спирания на права и други, бяга подписани договори. По-късно, декларираните абонати пред КРС на „Булсатком“ скочиха осезаемо. Макс Зиф обяви, през 2019 г., че компанията е максимално прозрачна в това отношение.

Свързани статии

Back to top button