Отвъд лъскавите павилиони на стотиците компании, които участват в Световния мобилен конгрес (MWC) в Барселона, интересните неща, както обикновено, се случват на заден план. Време е да поговорим за другата популярна тема през тази година – 5G или мобилните мрежи от пето поколение. Организаторът на конгреса Асоциацията на операторите и телекомуникационните доставчици (GSMA) използва събитието да публикува своя глобален доклад за състоянието на индустрията.
Някои от най-интересните акценти от него са свързани с очакваната „експлозия“ на 5G връзката, около която бурно ще се развият редица сегменти. Сред тях са Интернет на нещата (IoT), видео съдържанието, изкуствения интелект (AI), добавената реалност (AR), както и като цяло броя на свързаните устройства.
Нови и нови абонати
Прогнозите на GSMA са, че до 2025 г. общо около 710 млн. нови абонати ще използват мобилни услуги. Това са крайни потребители, а не само устройства. Така общият брой на уникални мобилни абонати ще достигне 5.8 млрд. души или около 71% от населението на планетата. През периода се очаква, че близо две трети от тях ще използват мобилен пренос на данни.
Проникването на смартфоните ще достигне 79%, като те ще продължат да бъдат предпочитано устройство сред мобилните потребители. През следващите шест години, 5G ще започне да набира скорост и към 2025 г. ще разполага с 1.4 млрд. клиенти или 15% от абонатите. Комбинацията от високото разпространение на умните телефони и новите мобилни мрежи ще увеличи средния интернет трафик на потребител близо пет пъти. GSMA прогнозира той да скочи от 5.3GB през 2018 г. на цели 24GB. По консумация на мобилен пренос на данни, потребителите в Северна Америка ще са водещи със средно по 56GB, докато тези в Европа и бившите съветски републики (ОНД) ще са със средно 32GB.
Любопитна е разбивката и по-точно откъде се прогнозира да дойдат новите абонати. От тези 710 млн. души, над половината ще са в Азиатско-тихоокеанския регион. Следва Средна и Южна Африка със 165 млн. нови потребители и Латинска Америка с 69 млн. Европа ще допринесе само с 14 млн. нови абоната, а Северна Америка – с 22 млн.
Само от Индия се очакват около 24% от новите клиенти на мобилни услуги. Така страната ще се превърне в новото бойно поле при телекомите и производителите на смартфони. Особено предвид факта, че Китай се очаква да допринесе само за 8% от новите потребители.
Реалността на петото поколение
Настоящата 2019 г. ще положи истинските основи на приемането на 5G технологията по света. Тя ще се разраства с добри темпове. Водещите региони, в които все по-голям дял абонати ще се възползват от новата връзка ще са Южна Корея, САЩ, Япония, Европа и Китай.
Операторите все повече ще пренасят инвестициите си към новото поколение мобилни мрежи. Телекомите се очаква да инвестират комбинирано 244 млрд. долара в периода 2018-2020 г. за 5G. Прогнозите на GSMA са, че до две години технологията под някаква форма ще присъства в поне 52 държави. Втората вълна на приемане на 5G ще дойде веднага след това. В периода 2021-2025 г. още 64 държави ще интегрират новото поколение мобилни мрежи и най-вероятно капиталовите инвестиции също ще се увеличат.
Ефектите на 5G ще зависят от три фактора. Първият са възможностите, които технологията предоставя. Интересно е, че доста от операторите ще заложат силно във възможностите на новото поколение мобилни мрежи за предоставяне на фиксирани услуги. Звучи леко парадоксално, но си има своето логично обяснение.
Т.нар. фиксиран безжичен достъп (FWA) е много по-лесен и евтин за доставяне особено в трудно достъпни места. 4G технологията също може да се използва за такъв тип услуги, дори в България във вилните зони е доста популярна алтернатива. Проблемите в по-старото поколение идват от нестабилността на връзката и забавянето, което може да се получи. 5G ще може да предостави същото потребителско изживяване, като доставка на интернет по кабел.
За регионите с по-слабо разгръщане на оптични интернет мрежи, това е доста добра алтернатива.
Другата възможност, която ще се отвори на операторите е в истинска експлозия в предоставянето на услуги свързани с Интернет на нещата. 5G ще бъде оптимизирана за бързо и лесно внедряване на стотици устройства и сензори. Прогнозите на GSMA са, общия брой на свързани устройства да се увеличи от 9.1 млрд. на 25.2 млрд. през 2025 г. Това означава почти тяхното утрояване, като основно растежът ще е при връзките с индустриално и бизнес приложение. Те ще включват изграждането на цялостни умни сгради, производство, търговия на дребно и умни градове. В потребителската част, най-много нови устройства ще бъдат добавени в частта с умните домове.
IoT вече започна да генерира приходи за телекомите, но разгръщането му ще засили този приток на свежи средства. Което е важно за операторите, защото разходите по разгръщането на пълноценни 5G мрежи ще бъдат значителни. Един от проблемите е, че някои от компонентите все още са динамични по отношение на цената. Това прави изчислението на точните стойности, необходими за новата инфраструктура по-трудна задача.
Последните фактори, които ще оказват влияние върху новото поколение мобилни мрежи са доста по-субективни. Те са свързани с възприемането на потребителите и поведението на пазара като цяло. GSMA посочва, че все още няма конкретни и установени бизнес модели, които да се следват.
Съдържание, AI и добавена реалност
Една трансформация през която минават телекомите и е все по-забележима в България е ориентирането им към предлагането на съдържание. В световен мащаб тя е дори по-напреднала. GSMA посочва за пример щатския телеком AT&T в чиито приходи съдържанието заема дял от около 40%.
40% от приходите на щатския телеком AT&T вече идват от съдържание
Асоциацията посочва интересен анализ от това кой подход е най-подходящ при разработването на стратегия за предлагането на подобни услуги. Вариантите с най-нисък риск са придобиването на премиум съдържание и лицензирането му. Тези два подхода са и прилагани в България – първият от А1, а вторият от „Теленор“.
Как изкуственият интелект оказва влияние на телекомите? Оказва се, че доста. GSMA го разпознава, като ключов сегмент, който ще може да автоматизира мрежите, клиентското обслужване и да понижи оперативните разходи. AI вече не се изчерпва само до създаването на чат ботове, но и до интегрирането му в основни процеси, като функционирането на мрежите.
GSMA само загатва за потенциала на добавената реалност (AR) и моментните ѝ предимства пред виртуалната такава (VR). Последната е ограничена от липсата на съдържание, много скъпи устройства и лоша презентация към потребителите. В същия момент AR се разглежда като доста по-перспективна технология. Комбинацията между виртуална и реална среда създава доста повече практични възможности.
Последните развития в AR, като по-леки шлемове, по-добри екрани и мощна изчислителна мощ в допълнение с 5G връзката и засиления интерес към подобен тип съдържание правят технологията много по-привлекателна. Демонстрацията на Microsoft и новия им HoloLens 2 по време на Световния мобилен конгрес само затвърждават тази теза.