Как видео стриймингът прекроява Холивуд
Очакванията за стрийминг войните бяха сравнително предсказуеми – утвърдените играчи от Холивуд да започнат да разработват собствени платформи за онлайн съдържание на поискване. С което постепенно да „обезкървят“ лидера Netflix. В същия момент и да фрагментират разпределението на филмите и сериалите в различни услуги, което да затрудни потребителите в даден момент.
Това вече е факт, като най-големият пример са Disney и едноименната им платформа, която към началото на 2021 г. настига бързо Netflix има вече 100 млн. потребителя. Технологичните гиганти също се включиха с основните представители на Amazon и Apple. Стратегията им беше сравнително безобидна, да инвестират в собствено и уникално съдържание. Подход, който Netflix направи със сериала „Къща от карти“.
Правилата на играта рязко се променят от 26 май. Тогава беше обявено, че Amazon придобива холивудското студио MGM (Metro Goldwyn Mayer) за внушителната сума от 8.45 млрд. долара. По този начин онлайн гигантът ще получи голямо портфолио от съдържание и права върху различни франчайзи, които да развива. Ходът на Amazon обаче е повече от логичен – нейният Amazon Prime стагнира, за сметка на агресивното навлизане на Disney и Warner Bros. Последните също са в центъра на друга сделка, която се случи в рамките на последните дни на май с Discovery.
Amazon-ска сделка
Придобиването на MGM от Amazon е втората по големина сделка на интернет гиганта. Единствено купуването на щатската верига магазини Whole Foods засега задминава сумата от 8.45 млрд. долара, като тя е за 13.7 млрд. долара и осъществена през 2017 г.
За онлайн гигантът може да се окаже, че е доста добра инвестиция. MGM разполага с над 4 хил. филми и 17 хил. ТВ програми в своето портфолио. Това е много пъстър каталог, който ще се прелее в стрийминг услугата на Amazon – Prime Video. Добавяме правата на някои важни франчайзи като „Роки“, филмите по агент 007 Джеймс Бонд, „Дневниците на прислужницата“, „Робокоп“, „Старгейт“ и др.
Освен това, MGM разполага с ноу-хауто и ресурсите да създава качествено филмово и ТВ съдържание. Което е на повече от век вече. Комбинацията от производствен капацитет и авторски права е почти всичко необходимо, за да може да се поддържа истинско холивудско студио. Другият компонент е финансирането, което Amazon може да си позволи да предостави.
Интернет гигантът влага все повече пари в съдържание. През 2020 г. компанията на Джеф Безос е инвестирала 11 млрд. долара в собствени шоу, ТВ програми и филми. Година по-рано тези средства са били 7.8 млрд. долара.
Според самия съосновател и главен изпълнителен директор на Amazon Джеф Безос, видеострийминг платформата на компанията е ключова в привличането на абонати за премиум услугата Prime. Тя е важен източник на приходи и с най-голям потенциал да формира печалба за интернет гиганта.
Discovery и Warner Bros – консолидацията продължава
Сделката между Amazon и MGM не е единствената в рамките май месец. Десет дни по-рано телекомът AT&T обяви, че отделя WarnerMedia и я слива с Discovery. Трансакцията е в пъти по-мащабна от тази на онлайн гиганта, защото се оценява на 43 млрд. долара или пет пъти повече. Тя е и доста по-сложна.
AT&T отделя медийната част от Time Warner, която придоби за 85 млрд. долара през 2018 г. Тя ще се слее с Discovery, като новата компания ще бъде самостоятелно дружество, но с поделена собственост. Сумата от 43 млрд. долара ще се разпредели под формата на кеш, акции и дълг. Акционерите на AT&T ще получат 71% от дела на новото дружества, а тези на Discovery – останалите 29%.
Сделката идва в момент на явна консолидация на медийния пазар в САЩ. Тя преобръща стратегическите планове на AT&T да създаде конвергиран телеком, в който всички елементи от пазара, включително създаването и разпространението на съдържание да са интегрирани в бизнеса.
От друга страна, се създава голяма независима компания, която подсилва своето портфолио от филми, предавания и сериали. Warner Media ще включва CNN, HBO и Warner Bros, като при тях е един от основните играчи при онлайн стрийминга – HBO Max. Уловката е, че за разлика от досегашните платформи, новото дружество ще разполага не само с филмов и сериален каталог, но и с един от най-богатите такива в сферата на документалното съдържание. Discovery притежава едноименния канал, както и Animal Planet и TCL.
Нагорещяване на стрийминг войните
Amazon подсилва каталога си, като придобива легендарно холивудско студио. Досега този вариант се разглеждаше само като хипотетичен, но вече имаме прецедент технологична компания да влезе активно в консолидацията на медийния пазар, заради онлайн видеото на поискване. Това може да накара и други компании, като Apple например, да се пробват да придобият някое холивудско студио.
Сделката между AT&T и Discovery подчертава, че в стрийминг войните мащабите и количеството съдържание са всичко. Основата цел в създаването на новата компания е, че досега отделно всяка една от тях инвестираше около 20 млрд. долара на година за собствени шоу програми и филми. На теория, кумулативно те трябва да удвоят средствата за съдържание. Което ще ги постави доста пред стрийминг лидера Netflix, който харчи по 17 млрд. долара годишна по същото перо. Или Amazon, за които вече споменахме, че инвестират по 11 млрд. долара.
Тези действия са и в отговор на агресивното навлизане на Disney с тяхната платформа Disney+. Борбата за правата на всеки франчайз или инвестиран повече долар в собствено съдържание ще има значение в борбата на пазара за стрийминг услуги. Особено, с разширяването на холивудските услуги (HBO Max и Disney+) в международен мащаб. Тогава Amazon Prime и Netflix може да започнат не само да не привличат нови абонати, но и да губят. Тези процеси се очаква да започнат именно към втората половина на 2021 г.