Технологичните компании продължават да са най-иновативни през 2021 г.
Технологичните компании продължават да са най-иновативни през 2021 г. Водещи са Apple, Amazon, Alphabet (компанията-майка на Google) и Microsoft, като четирите дружества заемат тези позиции за поредна година. Това показва ежегодната класация на сайта The Visual Capitalist, които прилагат пълни данни и, както подсказва името – красива инфографика.
Новото през 2021 г. е включването на няколко големи фармацевтични компании в Топ 50. Това са разработчиците на ваксините за коронавирус Phizer, Moderna и AstraZeneca. Има и други размествания в класацията, както при технологичните, така и в другите сектори.
Самото подреждане се прави на базата на два фактора. Първият са данните от консултантската фирма Boston Consulting Group (BCG), вторият са резултатите от анкети от 1 600 професионалисти в сферата на иновациите. Цялата класация и инфографиката, можете да откриете на края на материала.
Технологична доминация
Както споменахме първите четири са технологични гиганти – Apple, Alphabet (Google), Amazon и Microsoft. Челната петица е допълнена от Tesla, която може да се води за автомобилна компания, но има доста IT в своето ДНК, най-вече покрай нейния главен изпълнителен директор и милиардер Илон Мъск. Популярният производител на електромобили влиза на водещите позиции, като напредва с шест места спрямо класацията за Най-иновативна компания за 2020 г.
Топ 10 е допълнена от още четири технологични дружества – Samsung, IBM, Huawei и Sony. Южнокорейският гигант слиза с едно място и излиза от челната петица, за сметка на Tesla, а IBM се изкачва с едно място. Китайската Huawei пропада с две места, като тя продължава да държи позиции заради силното си портфолио от 5G патенти и ноу-хау в мрежите от пето поколение. Компанията продължава да е обект на икономическа санкции от страна на САЩ и няма да е изненада, ако продължи да слиза надолу в тази класация.
Любопитно е позицията на един от другите IT гиганти – Facebook. Той спада с три места до 13-то, като социалната мрежа продължава да бъде обект на редица скандали и дори призиви за налагането на по-лесна и бърза цензура.
Технологичните компании с най-голям напредък в иновациите според класацията обаче са други. С цели 13 места скача SalesForce – популярната облачна платформа за онлайн маркетинг и управление на бизнеса. След нея Oracle и Siemens отчитат големи ръстове от 10 места. Първата с нейното преориентиране към облачните системи, докато втората повече покрай възобновяемите енергийни източници.
Постиженията на ваксините
Класацията за най-иновативни компании поставиха разработчиците на ваксини за COVID-19 на сравнително добри места. В Топ 10 влиза Pfizer, американската компания успя да разработи препарат за под една година, като заедно с Moderna заложи на нов метод при който се изгражда имунитет срещу заразни болести. Това са познатите под общото име РНК ваксини, които обучават клетките в организма ни да създават антитела, без да повишават опасността от заразяване.
Скоростта на успешната разработка на Pfizer им дава престижното десето място, докато Moderna, която се справи със задачата по-бавно – 42-то. Британската AstraZeneca, които разработиха ваксина по-традиционния метод с използването на омаломощен или мъртъв вирус за трениране на имунната ни система заема 49-то място.
Пандемията оказва влияние върху иновативността на фармацевтичните компании и тези в сферата на здравеопазването. В Топ 50 през 2021 г. влизат 12 такива дружества, докато преди това са били близо два пъти по-малко.
Други размествания
Toyota прави най-големият скок в класацията с 20 места до 21-во. Причината според създателите е, че японският гигант е обявил инвестиция от 400 млн. долара в разработването на летящи електромобили. Това са продукти, за които мечтаят повечето привърженици на научната фантастика, но които обикновено остават само в прототипни или концептуални фази.
Coca-Cola също прави подобен скок с 20 места и вече заема 28-ма позиция. Обяснението при нея е малко по-различно. Гигантът е направил преоценка и задълбочен анализ на базата, на който оптимизира своето портфолио. Така, през 2021 г. компанията премахва половината си световни марки с които оперира и от 400 те остават „само“ 200. Създателите на класацията определят способността за смели действия като иновация и затова дават подобна оценка на Coca-Cola.
Най-големият губещ в Топ 50 е Philips, които пропадат с 20 места до 43-то. Обяснение за нидерландската компания не е дадено. Тя претърпява турбулентна година, като от една страна нейното медицинско оборудване се оказва ключово за преодоляване на пандемията. От друга – тя е въвлечена в няколко скандала с пропуски в сигурността на нейния софтуер и някои от продуктите ѝ, което поставят под въпрос нейния иновационен фактор.
Заключенията, които могат да се направят са, че разбирането за иновация може да бъде изключително субективно и разтегливо. В същото време, подобни класация ни показват какво е „усещането“ на експертите, за това кои са водещите компании в това направление. Независимо, дали са такива или не.