Xiaomi превзе Европа при смартфоните
Xiaomi превзе Европа при продажбите на смартфони. Китайската компания задмина дългогодишния лидер Samsung през второто тримесечие на 2021 г. Това не е единствената промяна, като два други бранда от азиатската държава отчитат огромен ръст на Стария континент, за сметка на Huawei, които вече не присъстват сред водещите производители. Тенденциите се забелязаха при данните за смартфон пазара на световно ниво, сега се потвърждават и изникват други на европейско.
Данните са на Strategy Analytics и идват само няколко дни след като Xiaomi откри първия си официален магазин в България. Това бетонира желанието на компанията да се позиционира сред лидери в региона при потребителската електроника. Xiaomi е позната повече със своите смартфони, но тя предлага и други типове потребителска електроника, като умни гривни, телевизори, кантари и пр.
Новият лидер
Xiaomi се изскача до водещата позиция с 12.7 млн. смартфона продадени през второто тримесечие на 2021 г. Това е ръст от 67% и предвид стагнацията и дори спада на конкурентите на върха, дава на китайската компания короната. Самата Xiaomi също така разполага с 25% дял от целия пазар, което е също важно да се отбележи. Samsung например отчита понижение от 7% до 12 млн. доставки през периода. Apple е трети с 9.6 млн. и ръст от 15.7%.
Целият пазар в Европа отчита повишение през април-юни от 14% до 50 млн. продажби. То е водено най-вече водено от силното търсене на потребителите, като все повече се опитват да заменят своите остарели устройства. Това се стимулира допълнително от 5G смартфоните и все повечето налични мрежи в Европа, които поддържат новата технология.
Събиране на отломките на Huawei
Разместванията в челната петица на Стария континент са продиктувани основно от отпадането на Huawei. Китайският гигант е обект на икономически санкции от страна на САЩ, не може да пуска 5G смартфони и устройствата също така не поддържат услугите на Google и лицензираната версия на Android. Huawei продаде своя подбранд Honor, който се очаква да навлезе в Европа през септември. Всичко това правят техните модели първо малко на брой, като доставки и второ – непривлекателни за местните потребители.
Пространството оставено от Huawei беше бързо заето. В ниския ценови клас, това беше направено от другите китайски производители. Xiaomi очевидно взима лъвския пай, но той е допълнен от Oppo, които са четвърти с 2.8 млн. доставки и 180% ръст на годишна база. При това без да се броят бройките от свързаните с тях брандове OnePlus и Realme. Последната пък е пета с впечатляващият растеж от 1 800% до 1.9 млн. бройки.
От Strategy Analytics коментират, че във високия клас Apple успяват да заемат излизането на Huawei. Най-вероятно те са взели основната част от този сегмент, но и не малък дял се е разпределил между флагманските модели на Xiaomi и OnePlus. Все пак смяната от Android към iOS не е толкова лека и доста потребители ще предпочетат да не скачат от едната екосистема в другата.
Амбицията на Xiaomi
Xiaomi демонстрира своята амбиция да се превърне в лидер на потребителска електроника през последната година-година и половина. Бързият ръст скоро ще ѝ предостави не само водещата позиция при смартфоните в Европа, но и за целия свят, ако се запазят темповете. Това може и да се пренесе скоро и в други сегменти.
Отделно Xiaomi прави силно навлизане в търговията на дребно чрез собствени магазини. Само през 2020 г. компанията е отворила 1 000 физически обекта в Китай, които достигат до общо 3 200. Технологичният гигант не посочва колко са магазините по света, но през настоящата година той започва да открива нови и нови.
България се сдоби с първия си магазин на Xiaomi. Той беше открит в събота на 31 юли в мол „Парадайз“ в София. На същия етаж са и обектите на Samsung и Apple. Магазините на последния се водят официални, но се оперират от местния дистрибутор, а не директно от технологичния гигант. За разлика от тези на Samsung.
До голяма степен, тяхната роля е по-скоро демонстрационна и да се отчита силно присъствие на бранда. Има доста потребители, които се водят на принципа „око да види, ръка да пипне“ преди да вземат решение за покупка. Последната, при смартфоните най-вече, се осъществява основно от телекомите, заради възможностите за субсидия на устройствата.
Действията на Xiaomi в посока откриването на физически магазини се различава драстично от първоначалната им стратегия. Компанията стартира изцяло с поръчки и доставки на своите устройства онлайн, което беше и единствения начин да се сдобиеш със смартфон на компанията.