IT БИЗНЕСНОВИНИТЕХНОЛОГИИ

Падащата звезда на Huawei

Технологичният гигант Huawei отдавна е в режим на оцеляване. Компанията го признава напълно в почти всяко по-ключово изявление на представителите на висшето ръководство. Ситуацията е мрачна, след като икономическите санкции на САЩ са на път да убият напълно бизнеса с потребителска електроника, а вече „хапят“ и основата на компанията – продажбата на телекомуникационно оборудване.

Това са основните заключения, които може да направим от обявените, макар и не с много детайли, финансови резултати за първото полугодие на 2021 г. Тенденциите са притеснителни, особено след като Huawei продаде своя бранд Honor, заедно с по-голямата част от развойната си група за потребителска електроника. В момента китайският гигант наподобява „падаща звезда“, която започва да преминава през най-ярката си фаза, изгаряйки по-голямата част от обвивката си.

Оцеляването и бъдещето на компанията зависи изцяло, дали стриктните санкции на САЩ ще продължат или ще бъдат разхлабени. Американският бизнес се опитва да омилостиви политиците във Вашингтон, особено предвид факта, че се очакваше с идването на демократа Джо Байдън, да се стоплят отношенията с Китай. Засега, това не се случва и докато примката е стегната около шията на Huawei, технологичният гигант ще навлиза във все по-силни режими на оцеляване.

Твърдо приземяване

stck-huawei-arm-ban

Китайската компания отчита за първото полугодие на 2021 г. спад от 29% на годишна база до 320.4 млрд. юана. Това са около 49. 4 млрд. долара, но за да може да имаме коректно сравнение и да избегнем валутните колебания, всички данни оттук насетне, ще ги представяме в юани. Нетната печалба е 9.8% или 31 млрд. юана.

Прессъобщението на Huawei е така структурирано, че да си помислите, че всъщност компанията е още по-печеливша. Причината е, че нетната печалба през първото полугодие на 2020 г. е представена като 9.2% от приходите. Проблемът е, че през този период последните са в размер на 454 млрд. юана. Съответно печалбата е в размер на 41 млрд. юана, което означава, че през януари до юни 2021 г. тя пада с 24%.

Картината по сектори

huawei-mobile-network

По-притеснителни обаче са разбивките по бизнеси на Huawei. Очаквано, бизнесът с потребителска електроника потъва бързо, като през първото полугодие на 2021 г. той достига 135.7 млрд. юана. Това е спад с 47% спрямо същия период на 2020 г., когато той е бил 244.8 млрд. юана. Тук, санкциите на САЩ се усещат най-силно. Като компанията не може да пуска 5G устройства, блокирани са ѝ ключови доставки и в крайна сметка от началото на 2021 г., тя вече не разполага със значителна част от бизнеса със смартфони, с продажбата на Honor.

Затова този резултат е напълно закономерен при потребителската електроника. Притеснителна тенденция се забелязва в основния за Huawei бизнес – този с телеком оборудване. Компанията отчита понижение на приходите по това перо с 14% до 136.9 млрд. юана. Сигналите, че този сегмент тръгва надолу не са добри за китайски гигант, тъй като това е втория най-силно развит стълб в нейния икономически модел.

Анализ и положителни елементи

huawei-ocean-floor-data

Huawei не дава подробно обяснение, но най-вероятно това се дължи на по-малкото нови 5G договори, които е подписала и намаляването на интензитета на развитието на технологията в Китай. Същото може да се каже и за потребителската електроника. След като САЩ забраниха на Huawei да ползва лицензираната версия на Android и услугите на Google, тя се преориентира повече към локалния китайски пазар. Спирането на доставките на ключови компоненти, обаче попариха и тази стратегия.

Има и положителна тенденция в резултатите на Huawei за полугодието. Тя се крие в третия бизнес сегмент – този за корпоративни услуги (сървъри, облачни системи – бел. ред.). Той расте с 18% на годишна база през периода янаури-юни до 42.9 млрд. юана. За съжаление, той е прекалено малък все още, за да компенсира спадовете в другите два основни бизнеса.

Режим на оцеляване

Huawei-p50-pro-camera

Huawei се опитва да вдъхне оптимизъм въпреки негативните тенденции. От компанията обявяват, че имат стратегически план за следващите пет години, като „целта е да оцелеем и да се стабилизираме“. Китайският гигант подчертава, че ситуацията е наложена от „външни фактори“. По-интересното е, че Huawei смята, че бизнесът с телеком оборудване и корпоративни решения ще се разширява. За момента това прави само второто.

Бизнесът с потребителска електроника засилва своя път към мъчителна смърт. Освен ако няма промяна в международната обстановка. Huawei представи своите дългоочаквани флагмани P50 и P50 Pro с повече от половин година закъснение. Те ще ползват обновената платформа HarmonyOS 2.0, но надали ще са привлекателни за пазара, тъй като не разполагат с 5G свързаност. Компанията намали драстично своето портфолио, като преди смартфоните, другият им потребителски продукт са умните часовници. Тя се оказа доста лесна за заменяне след като вече не фигурира сред лидерите от началото на 2021 г., като почти веднага две други китайски фирми заеха мястото ѝ на пазара – Xiaomi и Oppo.

Има и по-голям лъч надежда. Американският бизнес започва все по-силно да желае затопляне на отношенията с Китай. Ако това се случи, почти сигурно, санкциите около Huawei може да не се вдигнат, но поне ще бъдат отхлабени. В противен случай, времето да пълното изгаряне на китайския гигант в атмосферата до локално дружество е преброено.

Свързани статии

Back to top button