IT БИЗНЕСНОВИНИТЕЛЕКОМИ

Телевизията EON – шест месеца по-късно

Шест месеца и една седмица изминаха откакто „Виваком“ представи своята телевизионна платформа EON. По този повод, телекомът направи равносметка за изминатия път и промените, които се случиха през този период. Бяха показани малко от морето от данни, с които компанията разполага, както и бяха изтъкнати предимствата ѝ спрямо досегашните ѝ решения.

Интересът обаче беше леко изместен от Сърджан Дурджевич, който оглавява звеното United Cloud – разработчик на онлайн услуги в рамките на United Group, като EON е именно тяхно дело. В плановете на групата са скоро в България да бъде пусната друг продукт – EON Connect, както и да разкрие развоен център в страната.

Промяна на правилата

Vivacom-EON-TV-1

Ръководството на „Виваком“ описва пускането на EON като събитие, което е „променило правилата на играта“. Донякъде са прави, защото новата онлайн платформа за телевизия е достъпна за максимално количество устройства и операционни системи. „А1 България“ има версия за iOS, Android и през браузър. Но за по-специфичните платформи тя тепърва започва да навлиза, като например едва наскоро беше обявена съвместимост с умните телевизори на Samsung и LG. „Булсатком“ пък разполага само с Android TV като подобно решение чрез услугата B-Box.

За шест месеца, EON се използва от повече от 50 хил. потребители. Мениджърите на „Виваком“ определиха платформата за най-бързо развиващата се услуга на компанията. EON е помогнала да се увеличи дела на хора, който гледат нелинейна телевизия. Ако досегашното IPTV решение разчита на 17% от абонатите през 2020 г., то EON постига 39% през 2021 г. Има и сравнително голям дял, които ползват EON през мобилно устройство или браузър – 28%, докато през ТВ приложение са 14%. Останалите ползват стандартната свързаност през декодера.

Добавената стойност

EON SPORTS MODE

Виваком“ е разширила доста възможностите през този период. Към EON са добавени три канала – Eursport 4K, Diema Sport 3 и National Geographic On Demand. Музикалната стрийминг услугата Tidal също е интегрирана в платформата. Видеотеката от 10 хил. заглавия е увеличена на 15 хил. Последните са достъпни за всички потребители, както нови, така и стари. С което от „Виваком“ твърдят, че по този начин EON само добавя стойност, без да се увеличава цената. Друга екстра, интегрирана през лятото бяха спортните метаданни, с резултати за мачове, статистики и др.

На въпроса, дали EON е добавила нови абонати ще трябва да изчакаме финансовите резултати на United Group и как се движат фиксираните потребители на българския оператор. През второто тримесечие имаше значителен ръст по този показател, но той беше очакван, заради финализирането на сделките по придобиването на няколко ключови регионални доставчици на интернет и телевизия. Ефектът на EON може да се проследи през третото тримесечие, но данните за него тепърва ще се обявят.

Нов развоен офис

EON

Интересната част дойде от Сърджан Дурджевич. Звеното United Cloud, което той оглавява е разработило EON преди около 6 години. Тогава започва работата по него, след анализ на данните и тенденциите на пазарите, в които United Group оперира по това време. Първата версия дебютира през 2017 г. в Сърбия, Черна гора, Словения, Босна и Херцеговина, а година по-късно се допълва от цифровия декодер EON Box. Това показва, че ТВ платформата не се е появила просто от нищото, както и демонстрира, как United Group прехвърлят ноу-хау в България.

Страната ни е част от стратегията на балканската група и това се потвърждава от плановете на Дурджевич да открие развоен център на United Cloud. Звеното е ориентирано към всякакви дигитални и разработки свързани за момента с крайните ТВ услуги на телеком конгломерата. Идеята е българският офис да бъде изграден от 50 IT специалисти, но Дурджевич сподели, че недостигът на кадри създава прeчки за бързо разрастване. Затова и засега амбициите не включват по-голям екип.

Друг продукт, който се очаква да дойде от United Cloud е решението EON Connect. То е онлайн платформа за управление на домашната интернет мрежа. Целта е да се намали до минимум необходимостта от всяка промяна по нея да се извършва от техници на телекома. Чрез платформата ще могат да се контролират достъпните устройства, процедури по сигурност, настройки и други. Това и сега е достъпно, но не от едно място и е по-трудно за ориентиране от страна най-малко подготвените в областта потребители.

Свързани статии

Back to top button