PLAYАНАЛИЗИ

Идва ли краят на поредицата FIFA

Electronic Arts може да не получи ексклузивен лиценз от световната футболна централа, което поставя под въпрос бъдещето не само на популярния франчайз, но и на бизнес модела на компанията

Темата накратко
  • - FIFA може да не даде ексклузивен лиценз на EA за футболни игри
  • - Гейм разработчикът държеше тези права от 1993 г. досега
  • - EA изгради голяма част от своя бизнес модел около този лиценз
  • - От 2022 г. може да има размествания за контрола на най-масовия спорт в гейминга

Футболната поредица FIFA на Electronic Arts (EA) десетилетия наред дефинира как изглеждат подобни спортни симулации в света на гейминга. Тя също така помогна значително за развитието на компанията, включително и в момента е отговорна за не малка част от приходите ѝ. Успехът на франчайзът се крие в името ѝ – през цялото това време тя е единствената напълно лицензирана игра от FIFA.

Това е на път да се промени, след като преговорите за подновяването на договора със световната футболна федерация са в задънена улица. Лицензът на EA изтича през 2022 г. и ако не бъде удължен или сключен нов договор, ще има огромни последици за гейм разработчика. Както в краткосрочен, така и в дългосрочен план.

Последствията няма да засегнат само EA, но може да се отразят на целия спортен сегмент в гейм индустрията. Защото има голяма вероятност FIFA да не поднови ексклузивния лиценз на разработчика. Което ще доведе до възможността други компании да го получат. Нещо, което не се е случвало от 1993 г. насам, когато за първи път EA прави игра по лиценза на футболната федерация.

Силата на ексклузивитета

fifa-22-chelsea

Electronic Arts се радваше на комфорта да е единствената компания, която държи пълния лиценз на FIFA. Това ѝ предоставя възможността да пресъздава всички детайли в една футболна симулация. От имената и емблемите на отборите и първенствата, спонсорите, екипите, стадионите. С една дума – всичко. Според самите EA става дума за над 17 хил. футболисти, над 700 отбора, 100 стадиона и над 30 национални първенства. В тях са включени и правата за турнири като Шампионската лига и Лига Европа.

Това предоставя на EA невероятно конкурентно предимство. Те са единствените, които могат да го ползват. Всеки друг, който иска да направи подобна игра (симулатор или мениджър – бел. ред.), трябва да се договаря отделно с всяка регионална федерация и/или клуб или да измисля креативни начини да го заобикаля. Например, създаването на модификации от фенове, които да включат реалните имена и емблеми. Те обаче не могат да се появят от името на разработчика, защото ще бъде нарушение на авторските права.

Тежки преговори

fifa-22-real-madrid

Информацията тръгна от самите EA в началото на октомври, които обявиха, че в момента преразглеждат правата, които притежават от FIFA. Както и, че съществува възможност едноименната игра да бъде преименувана. През 2013 г. беше обявен договор между световната футболна федерация и компанията, който е в сила до 2022 г. Ако лицензът не бъде подновен, игрите FIFA, вече не могат да се казват така.

Според New York Times, проблемът е в самата футболна федерация. За да запази ексклузивните си права, EA е трябвало да заплати по над 1 млрд. долара за всяка година от четиригодишния цикъл на световните първенства. Преговорите са зациклени не само заради парите – FIFA и гейм разработчикът също така са имали противоречия, какво ще включват ексклузивните права.

FIFA търси нови партньори

fifa-e-sports

Точните подробности не са оповестени, нито официално, нито през източници в медиите. Най-вероятно FIFA се опитва да продаде за сумата от 1 млрд. долара на година, само част от правата. Например тези за националните отбори или тези само за определени първенства.

Причината е проста – FIFA иска да „разшири своето геймърско и е-спорт портфолио“. Казано малко конкретно, тя ще търси да предоставя правата за световния футбол на повече от един разработчици. Организацията вече „разговаря с различни партньори, включително гейм студиа, инвеститори и анализатори“. Целта е да се изгради дългосрочна стратегия, която да пренесе по-ефективно футбола в света на игрите.

Ходът на FIFA e доста логичен предвид факта, че по време на пандемията, някои отбори и дори цели първенства решиха да направят паралелни дигитални надпревари. В България например, „Левски“ организира собствен професионален отбор по играта FIFA 21, който да се надпреварва на дигиталния терен. Практиката става все по-разпространена и няма да се учудим ако скоро се направи цялостна паралелна структура по електронни спортове свързана с футбола.

Ударът върху EA

fifa-22-mbape

Потенциалната загуба на ексклузивните права може да доведе до сериозни загуби за EA. Компанията ще трябва да ребрандира своята легендарна поредица. Това обаче е най-малкият ѝ проблем. Защото, ексклузивните права правеха игрите от франчайза предпочитан избор за футболните фенове, поради автентичността, която те носят. Тя се постига именно чрез лиценза и постепенното техническо усъвършенстване.

Например Pro Evolution Soccer (който се ребрандира на eFootball) дълги години беше в сянката на FIFA, независимо, че повечето геймъри (включително и автора на статията) я определят като по-добрата футболна симулация. Необходимостта да се инсталират допълнителни модове, за да може да имаш списък с автентични отбори, екипи и играчи е досадна работа.

Дойната крава Ultimate Team

fifa-22-ultimate-team

Но ако задълбаем, игрите FIFA утвърдиха EA, като гейм гигантът, който е в момента. Във времето ексклузивността и пускането на заглавие всяка година ѝ генерират огромен паричен ресурс. EA е реализирала 31 млн. копия на FIFA 21 на пазара към края на февруари.

Играта струва между 50 и 60 долара, което грубо може да се сметне, че говорим за между 150 и 180 млн. долара. Предвид факта, че общите продажби на игри в края на фискалната 2020 г. (приключила на 28 февруари 2021 г.) са 1.89 млрд. долара, поредицата измамно изглежда да не е най-печелившата в портфолиото на EA.

Истинските печалби идват от другаде, но те пак са свързани с FIFA. Дойната крава е концепцията Ultimate Team. В него играчите събират легендарни състезатели от различните епохи и формират своя ултимативен отбор, с който мерят сили помежду си.

Уловката е, че дигиталните футболисти се придобиват посредством виртуални карти, подобни на колекционерските картички или албумите с лепенки. А те струват пари, много пари, особено ако искате някой от най-популярните имена като Кристиано Роналдо, Пеле или Марадона.

Ultimate Team e генерирала 29% от всичките приходи за финансовата 2020 г. на EA. Постъпленията за този период са 5.53 млрд. долара, което прави, че концепцията е вкарала в касата на компанията 1.6 млрд. долара. Има едно уточнение – Ultimate Team е интегриран не само във FIFA, но и в Madden NFL и NHL поредиците. Въпреки всичко, EA коментира, че футболната поредица разполага с най-голям дял както в общите продажби на концепцията за монетизация, така и в ръста ѝ.

Последствията

fifa-22-basic-kits

По почти всичко личи, че FIFA няма да предостави ексклузивен лиценз на гейм разработчика. Цената за него нарочно е определена да е висока, за да може футболната централа да започне да предоставя правата на повече от една компания. За EA остава дилемата дали да изпилят печалбите си от поредицата и да запазят ексклузивитет или да рискуват с частичен лиценз. Първият вариант, както споменахме дори не е сигурен, че FIFA ще го разреши.

При вторият отиваме към доста страшен за EA сценарий. Тя ще трябва да ребрандира FIFA, което буквално ще изтрие 28 години история и имидж на франчайза. След което, тя ще трябва да работи на равни или почти равни начела с други разработчици. Това означава, много повече разходи за разработка.

Третото и най-болезнено е, че без лиценза на FIFA, бъдещето на Ultimate Team е поставено на карта. Ако има частични права, концепцията може и да оживее, но в доста по-осакатен вид. Отделно, тя най-вероятно ще бъде изправена пред конкуренция от сходни или дори по-добри механизми. Което означава, че EA може да се лиши от голяма част от тези сладки 1.6 млрд. долара, които Ultimate Теам им генерира всяка година.

Свързани статии

Back to top button