Новата Meta на Facebook
На 28 октомври вечерта, технологичният гигант Facebook обяви, че се ребрандира на Meta. Мотивите за решението са изброени в пространствено писмо на основателя Марк Зукърбърг. Крайните потребители няма да усетят изобщо тази промяна. Засега продуктите, като социалните мрежи Facebook и Instagram, както и чат-приложенията Messenger и WhatsApp запазват имената си.
Промяната има други цели – една явна и една скрита. Явната е обявена на глас от Зукърбърг, новото име обхваща по-добре мащабните идеи и обхват, с които технологичния гигант разполага. Те отдавна не се простират само със социалната мрежа Facebook. Скритата е очевидна за всеки, който следи IT сектора от близо. Тя е изцяло имиджова, предвид проблемите, с които се сблъсква технологичния гигант през последните няколко години. Освен това, новото име може да се използва и за смекчаване на регулаторните ефекти, които се очаква да се появят през следващите месеци.
Отвъд социалната мрежа
Думата Meta идва от гръцки и се използва в контекст за преминаване отвъд, за възнесение. В жаргона на геймърите, използва от играчите, за да опишат общоприети стратегии и действия в дадено заглавие. При технологичният гигант, името ще е събирателно за новата посока на компанията и нейната трансформация. Затова може да кажем, че в играта на Facebook Meta е тяхната нова „мета“.
Марк Зукърбърг е по-поетичен и по-скоро описва началото на нова епоха за компанията и преминаването ѝ отвъд традиционното разбиране на социалните мрежи. Според него, интернет платформите еволюираха от такива с текстово съдържание, през добавянето на снимки, а в момента – основно на видео.
Следващата стъпка е изграждането на много по-богат и наситен свят, в който не просто гледаш отстрани, а участваш активно. Или създаването на дигитална метавселена. Да можеш да правиш всичко, по максимално реалистичен начин. Зукърбърг набляга на неща като виртуална и добавена реалности (с холограми и др.).
„Да се почувства присъствието на друг човек е ултимативната мечта на социалната технология“ Марк Зукърбърг, Meta
„Да се почувства присъствието на друг човек е ултимативната мечта на социалната технология“, обявява Зукърбърг. След което следва тирада за сливането на реалния и виртуалния свят, което да не се ограничава с взиране в екран. Както е в момента.
Facebook или вече Meta, от години се опитва да реализира продукти с виртуална реалност (VR). Те пуснаха експериментално играта Facebook Horizon, която комбинира елементи от социалната мрежа с отворения свят на популярната игра Minecraft. Новото име, определено загатва, че компанията ще работи активно най-вече в тази посока.
Бизнес логиката
Да оставим поезията на името, както и мечтите и обещанията за един по-добър свят, в които са добри всички основни лица в Силициевата долина. Ходът на Facebook има много проста бизнес логика – да обедини под една шапка всички свои бизнеси. При това без да се дава по-голямо значение на един от тях. Ситуацията до момента беше точно такава. Facebook беше социалната мрежа, но и технологичния гигант, който контролира още десетки популярни приложения и платформи. Някои от които – дори преки конкуренти. Като например Instagram и WhatsApp.
С използването на неутрално от продуктова гледна точка име, като Meta, се решава този проблем. Или поне на хартия и за пред акционерите. Google го направи преди няколко години, като преименува холдинга си на Alphabet. Въпреки, че всички (потребители и експерти) използва старото име на интернет компанията, реално в момента то се използва само за няколко от продуктите, като популярната търсачка, например. Alphabet се прилага най-вече от акционерите, борсите и по-пунктуалните IT специалисти.
Отбранителен и имиджов ход
Ребрандирането на Facebook на Meta съвпада с едни засилващи се през последните месеци процеси. Това са публичните атаки основно в САЩ срещу компанията и нейните действия в различните социални платформи, които оперира. Не успяхме да покрием развитията от август насам, тъй като в някои случаи ставаше дума за доста конкретни проблеми в рамките на САЩ. Но Facebook е подложена на публична атака от 2016 г. насам, след избирането на Доналд Тръмп за американски президент и скандалът с Cambridge Analytica.
Последните скандали се разиграха с поредица от разкрития на служители (бивши и настоящи), относно чувствителни теми, като модерацията на политически теми в социалните мрежи, влиянието на последните върху децата и подрастващите и други.
Именно социалната мрежа положи основите на щатските политици да търсят регулация на технологичните гиганти. Ребрандирането ще позволи на холдинга да намали частично негативните асоциации, с които вече доста потребители свързват името Facebook. Най-вече в САЩ.
Както и да се опита да ограничи всяка атака срещу някой неѝн продукт да се пренася автоматично и към едноименната социална мрежа. Например, за критиките към Instagram и как, компанията е заделила огромен бюджет, за да запази щатските младежи като клиенти. Докато в същото време е знаела, че платформата се определя за „токсично“ място за тийнейджъри. В тези новини се споменава непрекъснато Facebook. Което е нормално, защото компанията е собственик, но така се създава подсъзнателна асоциация, че същото важи и за едноименната социална мрежа.
Косвено доказателство, че преименуването на Facebook на Meta е имиджов ход е един друг проект на Зукърбърг. Става дума за криптовалутата Libra, която беше преименувана на Diem, след като беше буквално разкостена от регулатори и анализатори. Нещата стигнаха дотам, че излезе неофициална информация, че властите на САЩ са оказвали косвен натиск на партньорите на инициативата, за да се откажат от нея.
Неизбежните регулации
Дали обаче ще се казва Facebook или Meta, това няма да има значение за технологичния регулатор, когато попадне в полезрението на регулаторите. Властите в САЩ и Европа отдавна се опитват да намерят решение, как да поставят под по-стриктен контрол популярните социални платформи, които компанията държи.
Ако крайните потребители по-трудно могат да свържат, че Meta притежава Facebook и Instagram, отколкото, че едната социална мрежа е собственик на другата, това не важи за властите. Тук пример отново е Google с техния холдинг Alphabet. Интернет гигантът също е „на мушка“ от регулаторите от двете страни на Атлантическия океан, независимо, от корпоративната си структура.
Затова, новата Meta на Facebook е доста повече имиджова и опит да се представи, че компанията започва ново начало. Дали тя ще успее да изгради подобна „метавселена“ е много рано да се каже. Усилията в тази посока са видни, но засега резултатите са меко казано скромни.