НОВИНИТЕХНОЛОГИИ

Недостигът на чипове попари пазарите за смартфони и таблети

Световният недостиг на чипове вече се усеща на пазарите за някои от най-популярните потребителски устройства. Смартфоните отчитат първия си спад от няколко тримесечия насам. Ситуацията е сходна и с таблетите, а най-големият губещ през периода юли-септември са хромбуците. За сметка на всички тях, пазарът на PC продължава с положителната серия, макар и с доста по-минимални темпове от печелившата 2020 г.

Липсата на процесори у по-комплексни чипове оказва влияние върху всички тези сегменти. При компютрите например, все още има търсене и наличности на настолни машини, но при лаптопите ситуацията е сложна. Така, потребителската електроника се нареди до редица други сектори, които започват да усещат ефектите от недостига на изчислителни компоненти.

Чисто пазарно, тенденциите не са изненадващи. Има силно представяне на Apple, покрай дебюта на iPhone 13 в самия край на периода. Huawei от началото на 2021 г. не присъства на пазара на смартфони, а вече е на път да напусне и този за таблети.

Смартфоните вече не са изключение

Умните телефони изглеждаха като изключение покрай недостига на чипове. Това се дължеше на факта, че компонентите при тези устройства, са с по-висок марж на печалба за производителите от тези за автомобили например. Двуцифрените ръстове, които сегментът отчиташе до момента, вече са в историята. През третото тримесечие на 2021 г. продажбите на смартфони се свиха с 6.7% на годишна база до 331.2 млн. бройки. Такива са данните на изследователската фирма IDC.

Лидерът Samsung е най-тежко засегнат от липсата на чипове, като отбелязва спад от над 14% на годишна база. Южнокорейският гигант запазва първата позиция с близо 19 млн. бройки преднина. Втори е Apple, като взима това място от Xiaomi, но най-вече покрай дебюта на новия iPhone 13.

IDC-Smartphone-sales-q3-2021

Месеците от септември до януари са едни от най-силните за американския гигант при смартфон продажбите. Затова и през третото тримесечие, Apple засилва с 20.8% ръст доставките. Голямото увеличение се дължи на факта, че през 2020 г. iPhone 12 дебютира с месец закъснение и продажбите му влязоха изцяло в последното тримесечие на годината. През настоящата година, Apple се върнаха към нормалния си ритъм, при който те се разпределят в последните седмици на третото и през четвъртото тримесечие.

Xiaomi отчита 4.6% понижение, най-вече заради изчакването на новите модели, които се появиха на пазара в самия край на периода. Другите два китайски представителя – Oppo и Vivo са с идентични продажби и разликата между тях може да бъде и статистическа грешка. Двете компании вървят ръка за ръка от известно време и продължават в същия дух.

Спадът при таблетите и хромбуците

Таблетите са първия сегмент ударен от недостига. След като интереса към тези устройства се възобнови през 2020 г., покрай пандемията, сега те се връщат в тенденция надолу. Спадът през третото тримесечие на годишна база е 9.4% до 42.3 млн. бройки. Това показват данните на изследователската фирма IDC.

Apple запазва лидерската позиция и положителни продажби. Това няма да се пренесе през четвъртото тримесечие, след като се появи информация, че американския гигант намалява доставките на iPad, за да може да разполага с достатъчно бройки от новия iPhone 13. Което е очаквано, предвид факта, че смартфоните са все още основния бизнес на компанията.

Samsung е втора с почти наполовина доставки в сравнение с американския гигант и 11.3% спад. Amazon е с най-голям спад от 13.3% през периода, Lenovo е четвърти с минимален ръст от 2%. По-интересното е ситуацията с Huawei. Китайският гигант преди време беше на трета позиция, но сега пропада на пета с почти двоен спад от 45.9% до 2.3 млн. бройки.

Това се дължи на факта, че през 2020 г. в продажбите се включват и моделите на Honor. Брандът беше продаден през декември и от тази година, Huawei разчита само на собствените си устройства. Ако продължава тенденцията, компанията може да залезе като фактор и от този сегмент.

IDC-Chromebook-sales-q3-2021

Хромбуците потъват с впечатляващите 29.8% през третото тримесечие. Предвид факта, че те разчитат на мобилни процесори, но са с по-ниски маржове за производителите от смартфоните е нормално, компаниите да предпочетат последните пред тях. HP почти изоставят този сегмент с 66% спад и пропадат от първо на четвърто място. Lenovo и Acer са с по-умерени понижения на доставките от 10% и 14% съответно.

Компютрите запазват възхода

Въпреки тежката обстановка относно доставките на компоненти, пазарът за компютри все още е стабилен. По данни на Gartner, ръстът на сегмента е точно 1% до 84 млн. бройки. В него обаче са включени хромбуците, ако ги махнем ще получим увеличение на годишна база от около 4.6%.

Няма големи размествания или изненади при PC производителите. Лидер е традиционно Lenovo, следван от HP и Dell. Apple е четвърта, а след това с почти идентичен резултат са Acer и ASUS. Новият Windows 11 се очаква в средно до дългосрочен план да насърчи допълнително продажбите. Причината е, че операционна система на Microsoft има изисквания за вградена хардуерна киберзащита. Такава, която да отговаря на изискванията, е интегрирана едва в последните модели. Но и тук пазарът ще зависи от наличието на чипове в следващите месеци.

Свързани статии

Back to top button