PLAYНОВИНИ

Disney+ в България или новата фаза на стрийминг войните

След близо година и половина спекулации, кога точно ще се появи стрийминг услугата Disney+ на Walt Disney в България вече имаме официално потвърждение. От медийният гигант обявиха, че платформата ще е налична в страната през лятото. Все още няма фиксирана точна дата, нито колко ще струва. Плановете са задействани, защото информацията идва от българското представителство на Disney.

Освен в нашата държава, Disney+ ще навлезе в още 42 страни. Те обхващат по-голямата част от Централна и Източна Европа, Близкия изток и Северна Африка. Към тях добавяме и още 11 територии, които са задокеански владения на страни от Западна Европа, в които услугата вече е налична.

Добрата новина за българските потребители не е единствената, която може да изведем от прессъобщението на Disney. Медийният гигант е форсирал плановете си за разширение, в стремеж да се върне по пътя на растежа. Netflix успя да закрепи положението в края на 2021 г. чрез своя супер хит Squid Game. Компанията обаче губи индийския пазар, което все още е голям пропуск за нея.

Разнопосочните сигнали от Disney

Disney-Plus-global-roadmap-2021

Във всички случаи, стрийминг войните навлизат в една от най-горещите си точки. Разширението на Disney+, в комбинация и на това на HBO Max, ще покаже какъв е световния потенциал на двете платформи, зад които седят едни от най-големите медийни компании. От тях ще зависи и дали Netflix ще успее да удържи лидерската си позиция.

Според първоначалните планове на Disney едноименната стрийминг платформа трябваше да навлезе в Източна Европа до края на 2021 г. Тя трабваше да бъде налична постепенно в различните страни в региона. България, като един от малките пазари, се очакваше да бъде сред последните фази. През октомври, медийният гигант обяви, че отлага с поне година това разширение, без да аргументира причините за решението си.

Новият срок не беше фиксиран, но се споменаваше края на 2022 г. В разговори на TechTrends с представители на българската ТВ индустрия, се спомена, че Disney+ ще навлезе на местния пазар през 2023 г. Тоест, забавянето щеше да продължи малко повече от обявената една година. Сега, медийният гигант разсея тези опасения, като обяви своите планове за пускане на услугата „през лятото на 2022 г.“ Преведено от корпоративния език това означава, че се очаква в до края на третото тримесечие или периода юли-септември това да се случи.

Консистентна стратегия или бърза промяна

Разнопосочните на пръв поглед сигнали от Disney може да бъдат разчетени и като консистентна политика. Все пак, компанията обяви през октомври, че ще забави с година пускането на услугите в Източна Европа и сега 10 дни преди обявяването на финансовите си резултати за края на календарната 2021 г. препотвърди тези планове. Объркването идва по-скоро от информацията получена от българския пазар.

От друга страна, първоначалните преговори между ТВ компаниите и Disney през октомври може наистина да са били за пускане през 2023 г. Просто да е имало промяна в стратегията на медийния гигант. През ноември, компанията публикува резултатите на Disney+, които бяха представени, като „отлични“ със 118 млн. абоната общо. Анализаторите обаче отбелязват, че ръстът е в застой, като за тримесечието са добавени едва 2.1 млн. абоната.

Ако тенденцията продължава и през зимата, е най-логичният ход на Disney е да търси бързо разширение. Защото това е бързият начин за добавяне на абонати, а регионите в които стрийминг платформата не е налична все още са доста. С други думи – Disney+ има потенциал за растеж, чрез международната си експанзия.

Контраударът на Netflix

squid-game-main

Netflix привидно се върна в играта, най-вече чрез хита си Squid Game. Южнокорейският сериал се превърна в истинска световна сензация, като постави под въпрос качеството на продукциите на Холивуд. Той обаче не беше достатъчен да обърне тенденцията за по-слабия ръст на абонатите на лидера при стрийминг платформите.

През последното тримесечие на 2021 г., Netflix добавя 8.3 млн. абоната, с което запазва лидерската си позиция от 222 млн. общо. Проблемите са, че компанията очакваше да привлече повече със Squid Game през този период, както и прогнозите за първото тримесечие на 2022 г. е да добави едва 2.5 млн. нови потребителя. За сравнение, през същия период на предходната година, ръстът е бил над 6 млн.

Въпреки, че Netflix разполага с близо двойно повече потребители от Disney+, платформата е налична в много повече държави. Тоест, потенциалът ѝ за растеж е по-малък, в сравнение с основния ѝ конкурент. Все пак има страни, в които Netflix се опитва да пробие. Една от тях е Индия, но там все още компанията няма голям успех. През декември, компанията намали цените си в азиатската държава, за да привлече повече потребители.

Официална разбивка за точните потребители няма, но се предполага, че за Netflix те са около 4-4.5 млн. в Индия. В същия момент, Disney в партньорство с Hotstar разполагат с около 36 млн., докато Amazon Prime Video има около 17 млн.

Основното предизвикателство е, че не може да се определи точния проблем. Дали е в цената или в нещо друго. Някои анализатори предполагат, че става дума заради политкоректното съдържание, което Netflix набляга отблъсква местните потребители. Във всички случаи, Индия ще е ключово бойно поле между основните стрийминг платформи. Резултатите на Disney+ в Източна Европа, Близкия изток и Африка от тази година също ще покажат, дали услугата ще може да детронира Netflix в близко бъдеще.

Свързани статии

Back to top button