Материалът е обновен на 27 януари 2021 г. в 16:30 часа, като е добавена информация от чешки медии за бъдещето на операторите O2 в групата на PPF.
Преименуването на „Теленор“ в България и региона е въпрос на време, а не дали ще се случи. След като PPF Group изкупи активите от едноименния норвежки телеком гигант, беше ясно, че подобен ход е неизбежен. Просто чехите го отлагаха максимално дълго, като плащаха за лиценза на бранда. Затова и слуховете около потенциалната смяна на името на „Теленор“ датират още от промяната на собствеността през 2018 г.
Чакането свърши, като на чехите им отне три години и половина, за да изберат такова. На 27 януари, „Теленор“ официално се ребрандира на Yettel. Промяната ще се отрази не само на българския оператор, но и на останалите активи, които PPF Group придоби от Telenor – звената в Сърбия и Унгария също ще се преименуват по този начин.
Самото ребрандиране ще продължи около два месеца, като през март ще бъде представена повече информация за него. Новото име Yettel не отговаря на всички въпроси, свързани с плановете на PPF Group. Фондът ползва по лиценз още един телекомуникационен бранд – O2 в Чехия и Словакия. Тези два оператора ще продължат да използват настоящето си име. Засега PPF Group ще преименува с Yettel само активите, които ползват норвежкото име.
Новият бранд
Изборът за Yettel според „Теленор“ е, че това е модерно име, като в цялостната корпоративна визия са използвани най-новите тенденции в бранша. Според оператора, се отчита и все по-нарастващата роля на технологиите в нашето ежедневие. Yettel е избран след задълбочени пазарни проучвания за нагласите на потребителите.
Залага се на ярко зелен цвят с много тъмносин такъв. Запазена е частична приемственост със старата визия, покрай втория цветови нюанс. Във временния сайт за ребрандинга и в предоставените визии, се вижда, че двата тона могат да се използват едновременно като основни и като второстепенни. Тоест виждаме както ярко зеления надпис на тъмносин фон, така и обратното.
Ребрандирането започва от 27 януари и ще продължи до март месец. Няма информация, колко ще струва на компанията, но ще включва цялостно обновяване на визията на магазини, автопарк, униформи на служители и много други. В предходни години подобни действия са варирали около 60 млн. лева, покрай инфлацията този процес сега може да бъде и по-скъп.
По-ранният теч
Няколко часа преди официалното съобщение от „Теленор“ за ребрандирането, се появи визия в Twitter с централата на компанията в София и транспарант с новото име. Постът беше пуснат от бившия директор „Корпоративни комуникации“ в „Теленор“ Валери Шварц. По негови думи, „визията не е вътрешна информация, а я е видял в Twitter“, но без да представи линк.
Източници на TechTrends загатнаха в края на миналата година, че ребрандирането на телекома ще се осъществи през настоящата. Което предполага, че то е подготвяно поне от началото на 2021 г., ако не и по-рано. Във всички случаи, изтеклата визия в Twitter е ранен мокъп (примерен модел), в който се ползва стара снимка от предходното ребрандиране. Около два часа след публикуването ѝ се получава официалното потвърждение от телекома.
Традициите с преименуването
Съпътстващите предизвикателства с ребрандирането на втория по брой абонати мобилен оператор са си един вид традиция. През 2014 г. той се преименува от „Глобул“ на „Теленор“, малко под година, след като беше придобит от едноименния норвежки гигант. Тогава, скандинавците още в самото начало обявиха, че ще сменят всичко – от името до мрежата на компанията.
Любопитен, леко забавен и не толкова известен момент беше с обявяването на самото ребрандиране, което премина под слогана „„Глобул“ става „Теленор““. В прессъобщението, в името на прикачения файл на видеото беше допуснато техническа грешка, която гласеше „Globul stava Tenor“. Въпреки тази лека и забавна спънка, новият бранд се оказа изключително успешен и дори в момента PPF Group се възползват от доброто му позициониране на пазара. При това три години след като Telenor вече не са във владение в българския оператор.
През това време е бил правен поне един опит за опипване на почвата за смяна на името на „Теленор“ в България и в другите държави. През 2020 г. се появи неофициална информация, че операторът подготвя ребрандинг. В различни тестови визии се виждаше името Laa. Самият български домейн към него също беше запазен от чешкото звено на PPF Group. Това се оказва, само маркетингово проучване, което явно не е довело до развитие.
Подобна промяна на мнението за ребрандиране съществуваше и в миналото на „Глобул“. Когато ги купи гръцкият телеком OTE и разделиха своя бизнес в бранда Cosmote, имаше идея втория да бъде наложен и в България. В последния момент процесът е бил спрян, като предполагаемата причина беше, че е заради потенциалните аналогии, които може да се прави с името на български.
По-стратегически поглед
PPF Group има три големи телеком актива. Първият е преименуващият от Telenor на Yettel, който обхваща мобилнте оператори в България, Унгария и Сърбия. Вторият е мрежовият доставчик CETIN, в който е съсредоточена технологичната инфраструктура в тези пазари, както и в още няколко. Третият е O2, което също е лицензирано име от Telefonica и под което оперират операторите на групата в Чехия и Словакия. Фондът се опитваше да придобие T-Mobile в Румъния, но безуспешно за момента.
За момента под шапката на Yettel ще бъдат обединени само активите закупени от Telenor. CETIN най-вероятно ще остане като самостоятелен бранд, като причината е, че той е основно ориентиран към бизнес клиенти, а не към крайни. Въпросът е дали PPF Group ще преименува с Yettel тези на O2? Отговорът е дошъл преди седмица в Чехия. На 21 януари в чешка медия излиза информацията, че PPF Group удължава лиценза на операторите си в Чехия и Словакия. Той е трябвало да изтече на 28 януари или точно ден след обявяването на ребрандирането на Telenor в Yettel на другите пазари. Telefonica предоставя лиценз за цели 15 години и ще важи до началото на 2036 г. Това означава, че в наистина дългосрочен план, PPF Group ще запази два телеком бранда – O2 за Чехия и Словакия, както и Yettel за България, Унгария и Сърбия.
Във всички случаи ходът за преименуване на Telenor е смел, но очакван. Изненада е подновяването на договора с Telefonica, вместо да се обединят всички активи под една шапка. Лицензите са скъпи начинания, независимо от ползите, които носят, предвид имиджа, който изгради Telenor в различните пазари. Ще видим дали Yettel ще може да продължи добрите практики на норвежкия бранд.