Преди почти година, Марк Зукърбърг беше подложен на няколкочасов кръстосан разпит в Конгреса на САЩ, а после и от Европейския парламент. Основателят на най-голямата социална мрежа Facebook изглеждаше като перфектен робот – всяка дума или фраза беше предварително планирана, словореда максимално добре подбран. Изражението му пред камера, дори усмивката и кога отпива вода – всичко до най-малкия детайл изглеждаше като програмирано.
Начинът по който Марк Зукърбърг обяви новата посока на Facebook е абсолютно идентичен с изслушванията на Конгреса през 2018 г. Внимателно подбрани думи, изречения, фрази, подредени да внушават спокойствие, увереност и най-важното – лично отношение. На пръв поглед, много хора ще си помислят, че зад всичко това стои просто поредната техническа промяна. Но те дълбоко грешат – Facebook се очертава да се трансформира в нещо напълно ново.
Това ще бъде процес, който няма да се случи за няколко месеца, все пак е напълно възможно след година да не може да познаем напълно социалната мрежа. Предстои затварянето на общуването във Facebook и превръщането му в чат платформа. Поне това загатва Зукърбърг.
По модела на WhatsApp
Може би една от най-фундаменталните промени е директното заявление, че социалната мрежа ще се ориентира основно към текстовите (и видео) съобщения между абонатите. Или казано с други думи – ако сега Facebook се опитва да популяризира максимално Messenger, то приложението ще се превърне от допълнителен в основен метод за комуникация.
Плановете на компанията са да се следва модела на развитие на WhatsApp. Тоест, Facebook да се фокусира върху “най-фундаменталния и личен метод за комуникация” – съобщенията. Идеята е те да се развият, да се подобри сигурността им, а накрая да се надградят, така че да може потребителите да взаимодействат с тях. Това ще включва разговори, видео чатове, групи, истории, бизнеси, разплащания, е-търговия и др.
„Едно от страхотните качества на чат услугите е, че дори контактите ви да се увеличават, всички индивидуални и групови разговори остават лични и неприкосновени“ Марк Зукърбърг
Основателят на Facebook признава, че това е драстично различен подход спрямо традиционните социални мрежи, които разчитат на публичността. Последните имат много добри приложения за споделяне на идеи, интереси, търсене на общества, творци и медии или промотиране на продукти. След което Марк Зукърбърг добавя, че цялата тази обстановка наподобява повече „градски площад, отколкото на хол“.
Като противовес на тази теза, той дава за пример начина по който се изграждат нещата в WhatsApp. Там екипите се опитват не да създават максимално сложните технически решения, а да запазят персоналната комуникация максимално интимна. Да я опазят от по-широката аудитория и прекомерна публичност.
„До няколко години, очаквам бъдещите версии на Messenger и WhatsApp да се превърнат в основните методи за комуникация в мрежата на Facebook“ Марк Зукърбърг
Въпреки че липсват детайли за бъдещето на настоящата социална мрежа е ясно, че компанията ще се фокусира изцяло върху чат услугите, като ги надгражда по модела на WhatsApp, Viber, Instagram (групи, разплащания, магазини и др.). Докато развитието на профилите и новинарския поток в самия Facebook ще мине на заден план.
Дали последните ще изчезнат в един момент, отговорът засега е само в главата на самия Зукърбърг. Самият той споделя в интервю за списание Wired, че ще остави възможността на хората „да се разхождат от площада в хола и обратно“.
Очакваната интеграция
Вторият ключов елемент в огромното изявление и в интервюто на Зукърбърг е за интеграцията на различните услуги, които компанията предлага. TechTrends вече описа за потенциалното сливане на платформите между WhatsApp, Instagram и Messenger. Поне на основно техническо ниво. Те ще останат отделни услуги, но ще се пренесат върху единна база.
Това ще позволи на потребителите от едната мрежа да си общуват свободно с тези от другата. Както Марк Зукърбърг описва, целта е „да се премахнат невидимите и изкуствени граници на комуникация“.
Целта на интеграцията е „да се премахнат невидимите и изкуствени граници на комуникация“
Интеграцията на тези платформи ще отвори и нови форми за монетизация на компанията, което е намекнато в интервюто за Wired. В него Зукърбърг настоява, че идеята е да се стимулира по-директната и органична връзка на потребителите с бизнеса. При това без да се събира много информация за тях. Времето ще покаже, дали Facebook ще може да генерира добри постъпления, без да нарушава това обещание.
За потенциалните опасности от обединяването на такива масивни бази с данни вече сме писали. Частичната утеха е наличието на пълно криптиране. Което е третия основен елемент в изказването на основателя на Facebook.
Криптирането – ключовият момент
За социалната мрежа от няколко месеца се говори, че ще наложи пълно криптиране от край до край на съобщенията в своите чат услуги. Сега това става основен приоритет. Според Зукърбърг, целта е единствено потребителите да имат достъп до своите съобщения. Криптирането на последните ще бъде пълно, което означава, че дори служителите на Facebook няма да могат да ги разчетат. Което намалява възможността, това да се прави от хакери, правителства или други компании.
Марк Зукърбърг дава няколко любопитни примера за предимствата на криптирането. Първият е, че дисиденти от неназовани държави, са му споделили, че благодарение на кодираните съобщения, все още са живи. Вторият е, че се ограничават възможностите на правителствата да имат достъп до кореспонденцията на потребителите.
Защото „Facebook дава отпор в съда на подобни искания, но понякога губи“. Другият пример е именно за служител на Facebook, който е бил арестуван и затворен, защото не е изпълнил искането за предоставяне на лична информация за потребител. Зукърбърг подчертава, че дори да са искали е нямало как да я дадат, защото е била криптирана.
Той подчертава, че все пак трябва да съдействат на властите, когато става дума за престъпления и „ще направят всичко възможно за идентифициране на злонамерени действия“. Което е доста общо. В крайна сметка Зукърбърг признава, че с пълното криптиране, Facebook може да си затвори вратите към редица пазари, сред които е Китай.