Четвърт трилион долара или 320 милиарда. Това е повече от брутния национален продукт (БВП) на Нова Зеландия или Кения, както и почти колкото този на Гърция за 2021 г. Сумата епо-голяма от трите най-големи сделки в съвременната корпоративна история взети заедно – тази между Vodafone и Verizon (45% за 130 млрд. долара), между Heinz и Kraft (за около 100 млрд. долара) и Phyzer с Warner-Lambert (за 90 млрд. долара). Колкото и внушаващо да звучи, технологичният гигант Meta успя да заличи по-голяма от тази сума в рамките на часове в четвъртък.
Ребрандираният в края на миналата година Facebook обяви своите финансови резултати в четвъртък преди началото на борсовата търговия. Заради които до голяма степен последва пазарния катаклизъм. Който всъщност е най-голямото заличаване на пазарна капитализация на една компания в историята на финансовите пазари в САЩ.
Причините за случилото се до голяма степен се крият във финансовите резултати на Meta. Въпросите дали е оправдана реакцията и дали все пак не виждаме началото на истинския край на империята на Марк Зукърбърг, са тези, които в момента имат значение. Отговорите, засега няма да са толкова еднозначни.
Повече от положителни резултати
На пръв поглед, финансовите резултати за последното тримесечие на миналата и цялата изминала година са повече от положителни. Meta отчита традиционния си ръст на приходите. За 2021 г. той е 37% на годишна база до 117.9 млрд. долара. Нетната печалба расте с 35% спрямо предходната година до 39.7 млрд. долара.
Дневните потребители във всички платформи на Meta се увеличават с 8% до 2.82 млрд. души. Най-голямата от тях – социалната мрежа Facebook, също отчита ръст на абонатите до 1.93 млрд. или 5% на годишна база. Никъде няма и помен за спад или загуба на потребители.
Всичко изглежда отлично, във всички основни документи данните са като посочените по-горе. В основното прессъобщение, в подадения отчет към Федералната комисия по ценни книжа на САЩ (SEC), в самия разговор на Марк Зукърбърг и директорите на корпорацията с инвеститори.
Презентационен слайд за 320 млрд. долара
Всичко, без един слайд от презентацията, която върви с тримесечния и годишен отчет. В него има малко по-подробна разбивка по тримесечия на Meta и най-вече – на дневните абонати на Facebook. За разлика от всички останали и изброени места, тук са посочени абонатите в милиони. Тоест, вместо 1.93 млрд. през четвъртото тримесечие за най-голямата платформа, тук те са описани като 1 929 млн. На същия слайд за третото тримесечие те са 1 930 млн.
Това показва, че дневните потребители на Facebook намаляват с 1 милион, което е спад от 0.05% на тримесечна база. За социалната мрежа това е ключово, защото макар и минимален, той е първият в нейната 18-годишна история. За инвеститорите това е символичен показател, който ще коства на компанията стотици милиарди долари в следващите часове.
След обявяването на резултатите в сряда вечерта, при откриването на борсовата търговия в четвъртък ставаме свидетели на историческия спад на акциите на Meta с около 25% само в първите часове. До края на деня акумулираното понижение на цените на акциите вече е 26.4%. В петък е достигнато дъното с общ спад от 27% спрямо цената в сряда. До края на деня цената се връща на стойностите от четвъртък и понижение от 26.4%. Изтрити са около 320 млрд. долара от пазарната капитализация. Което е повече от БНП-то на Кения или Нова Зеландия или почти колкото на Гърция през 2021 г.
Паника или нещо друго
Иронията на съдбата е пълна, защото Facebook е официално пусната на 4 февруари 2004 г. и реално платформата празнува своя 18-ти рожден ден. Той е посрещнат от пълна паника на инвеститорите, заради 0.05% спад на абонатите. Акционерите на Meta са доста чувствителни през последните години. През юли 2018 г. например, технологичният гигант изгуби 118 млрд. долара пазарна оценка в рамките на един ден, само заради обявен по-слаб ръст.
Meta има засилена конкуренция при младите потребители спрямо платформи като TikTok и беше въпрос на време да видим стагнация или спад. Досега, Facebook успяваше да компенсира отлива на млади абонати от западните пазари с нови такива от развиващите се.
Отделно, Meta е под непрекъснати атаки от регулатори, организации и конкуренти, относно опазването на личните данни. Компанията се опитва да запази бизнес модела си, в който продава насочена реклама. Той е под заплаха, ако методите за извличане на информация на потребителите ѝ намалеят драстично. Нещо, което бавно, но сигурно също се случва.
Масовото разпродаване и поевтиняването на акциите ѝ с близо 27% обаче може да се разтълкува по-скоро като прекомерна реакция на пазарите. Спокойно може да го наречем и паника. Подобно поведение щеше да бъде логично ако освен минималния спад на потребителите бяха налице и силно понижение на ръста на приходите и/или такова на нетната печалба. Тези индикатори обаче са все още в здравословните рамки.
Неясните перспективи
Един въпрос – ако Meta беше коригирала данните в презентацията, да не показват броя на абонатите до третата цифра след десетичната запетая (тоест да ги сложат в милиарди, не в милиони) щеше ли да има промяна? Тогава налице щеше да бъде само стагнация на броя на потребителите и пак щеше да има реакция от инвеститорите. Тя обаче щеше да бъде по-премерена и подобен спад би се акумулирал в рамките на няколко месеца, като част от акционерите ще изчакат последващи резултати, за да видят накъде е тенденцията.
Реакцията на инвеститорите може да е пресилена, тъй като много трудно може да говорим за края на Facebook. Но от друга страна тя е до някаква степен оправдана. Част от системните рискове, пред които е изправена Meta, започват да се реализират. Споменахме, че те са свързани най-вече със засилващата се доминация на TikTok сред младите потребители. Затова и изтече информация, че Марк Зукърбърг е наредил краткосрочният фокус на технологичния гигант да бъде в посока развиване на формата на кратки видеоклипове.
Двете най-големи платформи – Facebook и Instagram, могат да го направят без проблем. Въпросът е дали ще успеят да върнат интереса към тях на младите. Това е основното неизвестно в краткосрочен план. Ако стратегията започне да дава резултати, то тогава ще видим стабилизиране и дори връщане на акциите на Meta към доскорошните ѝ стойности и пазарна капитализация над 1 трлн. долара. В противен случай може да станем свидетели на постепенното поевтиняване на книжата ѝ.
Провалът на ребрандирането
Марк Зукърбърг може би е бил напълно наясно с неблагоприятната кратко и средносрочна перспектива. Той ребрандира технологичният гигант от Facebook на Meta, основно с няколко цели. Едната да се опита да откачи асоциацията на компанията изцяло с едноименната социална мрежа. Така да минимализира щетите при спад на Facebook за целия гигант. Другата цел е да придаде дългосрочна задача и визия, чрез представяне на метавселената.
Ребрандирането очевидно се проваля напълно с първата цел. Втората е прекалено далеч, за да може да се оцени от инвеститорите. Затова, сега Марк Зукърбърг трябва да покаже, че технологичният гигант може да се справи с краткосрочните проблеми, вместо да гледа прекалено напред в бъдещето. Доста компании са губили своя статус на пазарни лидери именно по този начин. Nokia например показа футуристичната концепция Morph, докато Apple продаваше първите iPhone-и. Така финландците изгубиха напълно пазара за смартфони. Ще видим дали историята ще се повтори.